וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באמירויות: הבקשה שלנו לרכוש מטוסי F-35 לא קשורה להסכם עם ישראל

20.8.2020 / 16:22

השר במשרד החוץ של האמירויות גרגאש אמר בהתייחסות רשמית ראשונה של המדינה בנושא עסקת הרכש, כי הבקשה לרכוש את המטוסים נעשתה "כבר לפני 6 שנים". הוא הוסיף כי אינו יודע עד כמה הדאגה בישראל "נובעת מפוליטיקה" וכי במדינה מצפים שבוושינגטון יסירו את מחוסמי הרכש

בווידאו: טראמפ מביע תקווה שערב הסעודית תצטרף להסכם הנורמליזציה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנוואר גרגאש, אמר היום (חמישי) כי הבקשה של מדינתו לרכוש מטוסי F-35 אינה קשורה להסכם עם ישראל. בתדרוך במכון מחקר בוושינגטון, בו נשמע בהתבטאות רשמית ראשונה בנושא עסקת הרכש המסתמנת, אמר גרגאש כי "הבקשה שלנו לרכוש את המטוסים האלה לא קשורה להסכם הנורמליזציה עם ישראל, אבל העובדה שלא יהיה מצב מלחמה עם ישראל בעקבות הסכם הנורמליזציה צריכה להקל (על ממשל טראמפ) לספק לנו את המטוסים".

לדבריו, "ביקשנו לרכוש את המטוסים האלה כבר לפני שש שנים. זו בקשה לגיטימית ואנחנו זכאים לקבל את המטוסים האלה".

בנוסף, גרגאש התייחס באותו תדרוך למה שתיאר כדאגה ישראלית מאפשרות של הסכם רכישת המטוסים. הוא אמר כי אינו יודע מדוע ישראל מודאגת מכך שאיחוד האמירויות רוצה לרכוש מארצות הברית מטוסי F-35. "איני יודע עד כמה זה (הדאגה הישראלית) נובע מפוליטיקה פנימית ישראל", אמר.

גרגאש ערך השוואה בין ההסכם עם מדינתו לבין הסכמי השלום שנחתמו בין ישראל למצרים וירדן, ואמר: "השלום שלנו עם ישראל יהיה שלום חם בגלל שבניגוד למצרים או ירדן אנחנו מעולם לא נלחמנו עם ישראל. אנחנו מחוייבים לקונצנזוס הבינלאומי בנושא הפלסטיני ולכן השגרירות שלנו תהיה בתל אביב ולא בירושלים".

אנוואר גרגאש, השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות. AP
"עסקת הרכש אינה קשורה להסכם". גרגאש/AP

דבריו של הבכיר באים ברקע דיווח שהתפרסם הלילה בניו יורק טיימס, לפיו הממשל האמריקני האיץ את מאמציו למכור מטוסי F-35 ורחפנים חמושים מתקדמים לאיחוד האמירויות, חרף התנגדות ישראל למהלך.

לפי הדיווח, גורמים בממשל הציגו לגורמי צבא במדינה תדריך מסווג על כלי הטיס המתקדמים, למרות דאגות שהעלו חברים במועצה לביטחון לאומי על הסכנה שבחשיפת פרטים אלו עוד לפני שנסגרה עסקה בין הצדדים.

גורמי ממשל הכחישו כי מדובר באחת התמורות הישירות להסכם הנורמליזציה, אך לא הכחישו כי המומנטום לעסקה קשור בפריצת הדרך הדיפלומטית. על פי הדיווח בעיתון, הכוח המניע מאחורי העסקה הוא ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ודמות מפתח בגיבוש הסכם הנורמליזציה.

עוד בוואלה!

דיווח: ממשל טראמפ מקדם מכירת F-35 לאיחוד האמירויות

לכתבה המלאה
אינפו אדיר. ללא, עיבוד תמונה
אינפו אדיר/עיבוד תמונה, ללא

גורם שהיה מעורב בתיווך המגעים אמר בשיחה עם רויטרס כי ארצות הברית התחייבה כי ישראל תקבל אמצעי לחימה מתקדמים יותר מאשר מדינות ערב, על מנת לאפשר לה "יתרון צבאי" על שכנותיה במזרח התיכון.

דוברות הבית הלבן סירבה להגיב לפרטים, כמו גם שגריר האמירויות בארצות הברית או שגרירות ישראל בוושינגטון.

מטוס F-35. רויטרס
"הגשנו בקשה כבר לפני שש שנים". מטוס F-35/רויטרס

הטענות בדבר עסקת הרכש הופיעו לראשונה בישראל, ומיד לאחר מכן בלשכת ראש הממשלה ובבית הלבן הכחישו קיום של סעיף רכש ממסגרת הסכם נרמול היחסים. כמו כן, האפשרות שישראל תאפשר מכירת מטוסי F-35 אמריקניים לאיחוד האמירויות הדאיגה את מערכת הביטחון, שלא הייתה בסוד העניינים.

גורמים במערכת הביטחון אמרו היום כי הדיווח מצטרף לחוסר התיאום של הליך נרמול היחסים עם אבו דאבי מול בכירי מערכת הביטחון. "אחרי שהתברר שנעשתה דרך עקומה ונסתרת במשרד ראש הממשלה בסוגיות ביטחוניות סביב ההסכם, היה ברור שקרה כאן מהלך נוסף מבלי לעדכן את שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר", אמר אחד הגורמים ותהה מי בישראל מלבד ראש הממשלה ידע על כוונת ארצות הברית למכור את החמקן המתקדם לאמירויות.

"לא היה דיון ממוקד ומעמיק בנושא במערכת הביטחון, אלא כסת"ח של ראש הממשלה ומשרד ראש הממשלה שנועד להסתיר סוגיות בעומקים הכי רגישים של ביטחון מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully