וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אנחנו צריכים לדעת על מטוסי ה-F-35

19.8.2020 / 19:48

החמקן האמריקני נחשב ליתרון עבור צה"ל במזרח התיכון, ולמוצר שארה"ב בוררת בקפידה למי למכור. במערכת הביטחון חוששים שאפשרות מכירתו לאיחוד האמירויות במסגרת נרמול היחסים תסלול את הדרך להגעתו לידי מצרים, ערב הסעודית ואפילו סוריה

בווידאו: נתניהו מכחיש הסכמה על מכירת נשק לאיחוד האמירויות במסגרת ההסכם/צילום: ערוץ כנסת

האפשרות שישראל תאפשר מכירת מטוסי F-35 אמריקניים לאיחוד האמירויות הערביות במסגרת הסכם הנורמליזציה מדאיגה את מערכת הביטחון, שלא הייתה בסוד העניינים - דבר שהזכיר לרבים את פרשת מכירת הצוללות למצרים. הנה כמה סיבות לרגישות סביב מכירת החמקן המתקדם ביותר בעולם למדינות האזור.

מטוס חמקן F-35 של חיל האוויר של ארה"ב ממריא לתקיפה באפגניסטן, 27 בספטמבר 2018. רויטרס
מטוס F-35 של חיל האוויר האמריקני/רויטרס

מה השורה התחתונה? עיקר הטענות כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו נובעות מעצם ההסתרה של התהליך משר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. בנוסף לכך, יש חשש שמכירת מטוס מהדור החמישי למדינה נוספת במזרח התיכון עלולה לפגוע בעקרון היתרון האיכותי של צה"ל, שעליו שמרה ארצות הברית במשך השנים. למרות ההצהרות של נתניהו ושל האמריקנים כי ההסכם לא כולל סעיף שכזה, הקונגרס עשוי לאשר עסקה למכירת F-35 לאיחוד האמירויות, לאור העובדה שהיא לכאורה לא מהווה איום על ישראל.

עוד בוואלה!

בכיר בבית הלבן: הסכם הנורמליזציה לא כולל מכירת נשק לאיחוד האמירויות

לכתבה המלאה

מהי עמדת מערכת הביטחון? החשש הוא שמכירת החמקנים המתקדמים לאיחוד האמירויות הערביות תסלול את הדרך להגעתם לידי מדינות נוספות באזור המצויות במרוץ חימוש, כמו מצרים, ערב הסעודית וירדן, ואפילו סוריה, הקולטת מטוסים רוסיים מתקדמים. זה קורה בזמן שבחיל האוויר טוענים כבר תקופה ארוכה כי הליך הרכש של מטוסי קרב נמצא בירידה חדה - בעשור הקודם הגיעו 19 מטוסי קרב חדשים, לעומת יותר ממאה בעשור שלפניו.

מה היכולות של המטוס? F-35 של חברת לוקהיד מרטין האמריקנית, שבישראל קיבל את השם "אדיר", מסוגל לפעול בעומק שטח האויב מבלי שיזוהה על ידי מכ"מים ולחמוק ממערכות הגנה מתקדמות כמו S-300 ו-S-400 מתוצרת רוסיה, שחלקן נפרסו במדינות עוינות באזור דוגמת איראן וסוריה. הוא נושא מערכות לוחמה אלקטרונית, שליטה ובקרה, וכן טילי אוויר-אוויר ופצצות מונחות.

אינפו אדיר. ללא, עיבוד תמונה
אינפו אדיר/עיבוד תמונה, ללא

מי עוד בעולם נהנה מיכולותיו? לאור יכולותיו המתקדמות, ארצות הברית בוררת בקפידה למי היא מוכרת את ה-F-35. פרט לישראל, שהייתה הראשונה בעולם שעשתה בו שימוש מבצעי ב-2018, גם טורקיה הייתה אמורה להשתמש בו, אך החלטתה לרכוש את מערכת S-400 מרוסיה עצרה את התהליך ושני מטוסים שהיו אמורים להגיע לאנקרה נותרו בארצות הברית, בנוסף לביטול פסי ייצור במדינה. בישראל חששו שסודות ה-F-35 יזלגו לרוסיה דרך הסוללות שהציבה בטורקיה, החברה בנאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully