וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לשרי הקבינט: אתנגד למכירת F-35 לאמירויות - כולל מול הקונגרס

18.8.2020 / 19:38

לדברי שרים שנכחו בישיבה, רה"מ הדגיש כי לא נתן את הסכמתו למכירת המטוסים למדינה כחלק מהסכם הנורמליזציה, וכי יתנגד לכך גם אם עסקה כזו תעלה בעתיד. מוקדם יותר הכחישה גם וושינגטון כי הסכמה כזאת היא חלק מההבנות שהושגו בין הצדדים

בווידאו: גנץ מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

ראש הממשלה נתניהו אמר היום (שלישי) בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי לא נתן כל הסכמה למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות הערביות כחלק מהסכם הנורמליזציה וכי במקרה שעסקה כזו תעלה בעתיד מצד הבית הלבן הוא יתנגד לה - כולל מול הקונגרס האמריקני, כך לפי שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט.

נתניהו פתח את הישיבה בנאום ארוך שבו הכחיש כי הסכם הנורמליזציה כולל הבנות כלשהן לגבי מכירות נשק אמריקני לאיחוד האמירויות. לדברי שרים שנכחו בישיבה, נתניהו הקריא את המכתב ששלח לשר החוץ האמריקני מייק פומפאו ב-8 ביולי ובו הודה על המחוייבות האמריקנית לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל מול מדינות האזור. הוא הדגיש כי התנגדות ישראל למכירת נשק מתקדם למדינות ערביות עומדת בעינה גם כאשר מדובר במדינות "שהפכו מיריבות לשותפות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו במסגרת ביקורו בבסיס חיל האוויר בחצור 11 באוגוסט 2020. יריב כץ, אתר רשמי
ההתנגדות עומדת בעינה. נתניהו/אתר רשמי, יריב כץ

נתניהו ציין כי ישראל התנגדה כבר בעבר למכירת מטוסי F-35 למדינות באזור, כמו במקרה של טורקיה. לדברי אחד השרים, נתניהו נשאל אם יביע התנגדות גם בפני הקונגרס במידה ועסקה עתידית של מכירת מטוסים כאלה לאיחוד האמירויות תעלה על השולחן והשיב בחיוב. בתשובה לשאלה נוספת, שתהתה אם יכול להיות שארצות הברית התחייבה בפני איחוד האמירויות למכור לה מטוסי קרב כאלה גם ללא הסכמת ישראל, ענה נתניהו: "אני לא חושב".

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס, אך מוקדם יותר היום פרסמו הודעה ברוח דומה, לפיה אין סעיף העוסק בנושא במסגרת ההסכמות בין שתי המדינות. "מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל", נמסר מלשכת ראש הממשלה. "נתניהו הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה", הוסיפו בלשכה. "הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארצות הברית הבהירה שהיא תמיד תקפיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".

עוד בוואלה!

בכיר בבית הלבן: הסכם הנורמליזציה לא כולל מכירת נשק לאיחוד האמירויות

לכתבה המלאה
שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב, ג'ורג קושנר מוחים כפיים ברקע ההכרזה של טראמפ על ההסכם שנחתם בין ישראל ואיחוד האמירויות בבית הלבן 13 באוגוסט 2020. AP
טראמפ, קושנר ופרידמן במהלך ההכרזה על ההסכם/AP

בכיר בבית הלבן אמר אף הוא הערב כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כולל סעיף סודי על מכירת נשק למדינה.

במקביל, ראש המוסד יוסי כהן ביקר במדינה ונועד עם היועץ לביטחון לאומי שלה, השייח טחנון בן זאיד אל-נהיאן, באבו דאבי. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות, השניים דנו באפשרויות לשיתוף פעולה ביטחוני, "וחלקו את השקפת עולמם על ההתפתחויות האזוריות ועל תחומי עניין משותפים". בין היתר, כך דווח, הם דנו במאמצי שתי המדינות להכיל את נגיף הקורונה ולהתמודד עם התפשטות המגיפה.

בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות הממשלתית נמסר גם כי השייח טחנון הודה לכהן על תרומתו לקידום היחסים והדגיש בפניו כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות יסייע בהשגת שלום במזרח התיכון ויפתח אופק חדש לשיתוף פעולה בין שתי המדינות. הוא הוסיף כי ההתקדמות הטכנולוגית המהירה מחייבת לשתף פעולה עם מדינות שונות כדי להבטיח עתיד טוב יותר לעמי האזור. פרסום הידיעה על קיום הפגישה בתקשורת באיחוד האמירויות הוא חסר תקדים ביחסי ישראל עם איחוד האמירויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully