וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תבקש: דיון נוסף בבג"ץ בהריסת בית המחבל שהרג את עמית בן יגאל

20.8.2020 / 15:09

מחלקת הבג"צים בפרקליטות הונחתה להגיש את הבקשה, לאחר שהעליון ביטל את צו ההריסה לבית המחבל. הדרג המדיני החליט לבקש את הדיון הנוסף לאחר שהבהיר להם את הסיכונים - ולמרות החשש שהשופטים עלולים לצמצמם את השימוש בהריסת הבתים

בווידאו: דיון למחבל שהרג את עמית בן יגאל/עריכה: ניר חן

המדינה ביקשה היום (חמישי) ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה להגיש בקשה לדיון נוסף בנוגע להריסת ביתו המחבל נזמי אבו בכר, שהרג את סמל-ראשון עמית בן יגאל בחודש מאי. זאת, לאחר שבג"ץ ביטל את צו ההריסה שהוצא לביתו של המחבל.

הבקשה תתייחס אך ורק לשאלה לסוגיה שעלתה בפסק הדין - אם יש צורך כי בני משפחתו של המחבל יהיו מודעים למעשיו כדי לאשר את הריסת הבית. מנגד, המדינה לא תבקש לדון מחדש בהלכה הכללית שמתירה הריסת בתי מחבלים לצרכי הרתעה.

כמה משופטי העליון הביעו בהזדמנויות שונות התנגדות עקרונית להריסת בתי מחבלים, משום שלשיטתם מדובר בענישה קולקטיבית. למרות זאת, ברוב המקרים גם השופטים שמתנגדים להריסת בתים כותבים את דעתם בפסק הדין בהערת אגב, ומאשרים את ההריסה בהתאם להלכה הנוהגת בבית המשפט.

עמית בן יגאל, נהרג בפעילות בכפר יעבד. פייסבוק, אתר רשמי
בקשה לדיון נוסף בהרס בית המחבל. עמית בן יגאל/אתר רשמי, פייסבוק

לפני כעשרה ימים קיבל בג"ץ את עתירת המשפחה בהחלטת הרוב. השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא לבטל את צו ההריסה, משום שקבעו כי בני המשפחה לא ידעו על מעשיו של אבי המשפחה.

השופט קרא אף הוסיף לכך אמירה עקרונית: "המשך קיום מדיניות זו (הריסת הבתים), תוך הישענות על הערכת גורמי הביטחון כי מדובר באמצעי הרתעתי והימנעות מדיון ענייני ומעמיק בסוגיות העקרוניות ששימוש בתקנה זו מעלה, מוקשית היא בעיניי. המשך השימוש בכלי זה הטומן בחובו פגיעה קשה בחפים מפשע, ומהווה ענישה קולקטיבית המופעלת בניגוד לעיקרון היסוד לפיו 'איש בעוונו יישא ואיש בחטאו יומת'".

עוד בוואלה!

בג"ץ ביטל את הריסת בית המחבל שהרג את החייל עמית בן יגאל

לכתבה המלאה
נזמי אבו בכר החשוד ברצח החייל עמית בן יגאל, בית הדין הצבאי סאלם, 25 ביוני 2020. פול, צילום מסך
"לאישה ולילדים לא מיוחסת מעורבות". המחבל נזמי אבו בכר/צילום מסך, פול

החשש, אותו הביע היועץ המשפטי לממשלה בפני הדרג המדיני, הוא שקיום דיון עקרוני בסוגיה עשוי להביא לשינוי ההלכה של בית המשפט העליון, באופן שיצמצם את האפשרות להרוס בתי מחבלים. גם אם השופטים לא יפסלו כליל את השימוש בכלי, ייתכן למשל שתיקבע הלכה שתחייב את המדינה להוכיח כי בני המשפחה ידעו על מעשיו של המחבל כדי להרוס את הבית. למרות זאת החליט הדרג המדיני לבקש לקיים את הדיון הנוסף.

שר הביטחון בני גנץ בירך על החלטת היועץ המשפטי לממשלה. "הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור ואני מקווה שבג"ץ יאשר את בקשה ויאמץ את עמדת מערכת הביטחון", אמר גנץ.

הפגנה נגד אי הריסת בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל ברחבת בית אריאלה, ת"א 16 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
הפגנה נגד פסיקת בג"ץ, השבוע/ראובן קסטרו

ארגון "בצלמו", שמלווה את משפחתו של עמית בן יגאל, מסר: "חובה על הנשיאה למנות רק שופטים שידוע שאינם מתנגדים להרס בתי מחבלים, ולא - מדובר שוב במשחק מכור". עו"ד ערן בן ארי, יועמ"ש תנועת "אם תרצו" אשר פנה לשר הביטחון וליועמ"ש בנושא, בירך על ההחלטה: "זכות לחיים של אזרחי ישראל וחייליה גוברת על אי הנוחות שתיגרם למשפחות המחבלים. פגיעה בחיילי צה"ל היא מקרה קיצון המצדיק שימוש בכלי ההרתעתי של הרס בית המחבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully