וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרי ההתעללות מוכיחים: הגיע הזמן לשים סוף לגנים הפרטיים

עדני נייפלד

20.8.2020 / 8:02

גם אם הוא נוסד מאהבה לילדים, חלק מהמניעים של בעלי גן פרטי הם כלכליים ועלולים להוביל למניעת דיווח העשוי לפגוע בשמו של הגן. אלא שהפעוטות שלנו יקרים למדינה לא פחות מילדי גן חובה או בית הספר, ולכן הם צריכים להיות במסגרת מפוקחת כבר מגיל הלידה

בווידאו: עימות בין הורים לבני משפחות צוות העובדות החשודות בהתעללות בילדים בגן בחולון/צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה

ילדי ישראל, מגיל לידה ועד גיל 18, צריכים להיות במסגרת ציבורית, מנוהלת ומפוקחת. גני הילדים כולם, כולל גנים לתינוקות ולפעוטות, צריכים להיות של משרד החינוך. הגננות כולן צריכות להיות בעלות תואר אקדמי ממוסד רשמי, וצוות הגן כולו צריך להיות רשום ומפוקח.

אתחיל מסיפור אישי. אמא שלי הייתה בעלת גן פרטי. לא הייתה לה השכלה חינוכית פורמלית וה"גן" שלה לא עמד בתקנות המחמירות של גן ילדים. למרות זאת, היא הייתה גננת נפלאה ומעשירה ומחנכת דגולה, שנהגה בכבוד בילדים ובהורים. אני מציינת את זה כדי להבהיר שברור לי מעל לכל ספק שיש גנים פרטיים טובים, מצוינים אפילו.

יש גננות שאינן בעלות תואר בחינוך, אך הן הרבה יותר מסוגלות לתרום לילדים. ברור לי שלא הכול קם ונופל על תקנות ופיקוח - ובכל זאת, אירועי התקופה האחרונה שתיעדו אלימות של גננות ומטפלות בגנים פרטיים, החזירו את הסוגיה לתודעת הציבור.

התעללות בילדי גן ברמלה. דוברות המשטרה, צילום מסך
הבעיה טמונה במושג "גן פרטי". התיעוד מהגן ברמלה/צילום מסך, דוברות המשטרה

בקצה הרצף, בכל מקום בעולם, יהיו אנשים עם בעיות נפשיות או התנהגותיות קשות, אבל זה בהחלט בקצה. בתווך, רוב האנשים מתנהגים כראוי, עושים את עבודתם כמצופה ולא מתעללים בילדים. אז מה ההסבר לתופעה שאנחנו נחשפים אליה? איך יכול להיות שעובדות של גן שלם מתנהגות בצורה כזו? הבעיה בחלקה, לדעתי, טמונה במושג "גן פרטי".

עוד בוואלה!

מתווה משרד החינוך להפחתת התשלומים לא אושר: "פייק ניוז על חשבון ההורים"

לכתבה המלאה

גן פרטי הוא עסק כלכלי. גם אם הוא נוסד מאהבה לילדים ומרצון לחנך, חלק מהמניעים של הבעלים הם כלכליים בפירוש. עובדה זו משפיעה על בחירת הצוות והתגמול להם, רכישת ציוד, איכות המזון המוגש לילדים ועוד. כל פגיעה ב"שם" של הגן תגרור ירידה ברישום, שיוביל לנזק כלכלי - מה שעלול לגרום להסתרה של מעשים לא ראויים של הצוות, כיסוי והשתקה.

עובדי הגן תלויים בפרנסתם בבעלי הגן ומנהליו, מה שעלול לגרום לטאטוא והשתקה של דברים שרואים העובדים, ולמניעת הדיווח להורים. העובדים, התלויים במנהלי הגן, עלולים לאמץ גישות פסולות לטיפול בילדים ולהתאים את עצמם ל"תרבות העבודה" הנהוגה במקום.

לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
"גני הילדים כולם צריכים להיות של משרד החינוך". גן בגבעתיים/ראובן קסטרו

כל אלה הם גורמי סיכון במקרי קיצון של התנהגות לא ראויה ויש לגדוע אותם באיבם. אז מה אני מציעה? חינוך לכל על ידי משרד החינוך; גנים של המדינה לטיפול בילדים מגיל לידה; גננות מוסמכות, העומדות בראש כל גן, לומדות ומתפתחות לאורך השנים; וכן פיקוח ראוי מבחינה פדגוגית.

נכון בעיני ליצור מסמך מחייב להפעלת גן, הכולל התייחסות לאנשי הצוות, המבנה, הציוד והפדגוגיה הנדרשים. הגנים הפרטיים הטובים יכולים לגשת למכרז, תוך שהם מציגים כיצד הם עומדים בקריטריונים הנדרשים וימשיכו בכך גם תחת פיקוח. במקביל, יש לקבוע שכר לימוד מפוקח עם אפשרות להרחבת סל השירותים, ובהתאם לכך גם הגדלת שכר הלימוד.

התינוקות והפעוטות שלנו יקרים למדינה לא פחות מילדי גן חובה, כיתה ד' או י"ב. זכותם לקבל מענה חינוכי מקיף ומסגרת מיטבית ובטוחה.

ד"ר עדני נייפלד היא ראש היחידה להכשרה מעשית בהוראה מכללת אוהלו, מכללה לחינוך והוראה בקצרין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully