וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה: הצעדים החד-צדדיים של ישראל פוגעים בתהליך השלום

19.8.2020 / 15:40

בתגובה רשמית ראשונה מאז הסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות השכנה, אמר שר החוץ של הממלכה כי ריאד נותרה מחויבת ליוזמת השלום הערבית. זאת קובעת כי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב תגיע רק אחרי הקמת מדינה פלסטינית

בווידאו: נתניהו מכחיש הסכמה על מכירת נשק לאיחוד האמירויות במסגרת ההסכם/צילום: ערוץ כנסת

שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן, אמר היום (רביעי) כי צעדים חד-צדדיים של ישראלים פוגעים בתהליך השלום. דבריו מהווים את התגובה הראשונה של ערב הסעודית מאז הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, שהוכרז בשבוע שעבר.

הוא אמר כי ריאד נותרה מחויבת ליוזמת השלום הערבית, שגובשה על ידיה ב-2002. היא קובעת שנורמליזציה עם ישראל והעולם הערבי תהיה רק אחרי שתוקם מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. בן פרחאן אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים בברלין עם מקבילו הגרמני הייקו מאס.

בארצות הברית ובישראל הביעו תקווה כי מדינות ערביות נוספות ילכו בדרכה של איחוד האמירויות בימים הקרובים. כמו ישראל, גם ערב הסעודית רואה באיראן את האיום הגדול ביותר על המזרח התיכון. המתיחות הגוברת בין טהראן לריאד העלתה השערות כי האינטרסים המשותפים ביניהן יובילו לשיתוף פעולה, והיו סימנים לכך בשנים האחרונות. עם זאת, ערב הסעודית, שכנתה הגדולה ובעלת בריתה, נמצאת בעמדה בעייתית יותר לאור היותו של המלך "שומר המקומות הקדושים לאסלאם".

שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן בפגישה עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס, ברלין, 19 באוגוסט 2020. רויטרס
מחויבים ליוזמת השלום הערבית. בן פרחאן/רויטרס

ערב הסעודית היא הכלכלה הגדולה ביותר במפרץ ויצואנית הנפט הגדולה ביותר עולם, אולם איחוד האמירויות הנהיגה בשנים האחרונות מדיניות חוץ אסרטיבית יותר, במיוחד במוקדי סכסוך כמו לוב, סודאן ותימן. ביולי אשתקד הכריזו באמירויות על נסיגה מתימן, אחרי שנים של לחימה משותפת עם סעודיה במורדים החות'ים הפרו-איראנים.

ההסכם בין ישראל לבין איחוד האמירויות, שתווך על ידי ממשל טראמפ, עשוי לשמש מקפצה אסטרטגית למעמדה האזורי והעולמי של אבו דאבי, עד כדי כך שהיא תעקוף את שכנתה ובעלת בריתה החזקה, במיוחד ביחסים הקריטיים עם וושינגטון.

עוד בוואלה!

מחשבים צעדים: בסעודיה שותקים מול ההסכם בין האמירויות לישראל

לכתבה המלאה
מלך סעודיה סלמאן בן עבדול עזיז נושא נאום במהלך ועידת המועצה לשיתוף פעולה במפרץ במכה, 31 מאי 2019. רויטרס, אתר רשמי
תוארו מקשה על ביצוע צעד דומה לזה של איחוד האמירויות. המלך סלמאן/אתר רשמי, רויטרס

עוד לפני תגובה רשמית של הממלכה, משתמשי טוויטר סעודים שיתפו תמונות של המלך פייסל, שבמהלך מלחמת יום הכיפורים ב-1973 הוביל אמברגו נפט במטרה להעניש את ארצות הברית ומדינות אחרות שתמכו בישראל. הם שיתפו ציטוט מאחד מנאומיו של המלך: "גם אם כל הערבים יסכימו לקבל את קיומה של ישראל ולחלק את פלסטין, אנחנו לעולם לא נצטרף אליהם". במקביל, אחד ההאשטגים המובילים ברשתות הסעודיות אחרי ההסכם היה "המפרץ נגד נורמליזציה".

בסעודיה הכחישו כי יש הבדלים בסוגיה בין המלך בן ה-84 לבן בנו יורש העצר, מוחמד, שלמעשה הוא השליט בפועל של הממלכה הסונית. הוא אמר בעבר כי הישראלים זכאים לחיות בשלום על אדמתם, במה שנתפס כפריצת דרך אפשרית בין המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully