וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשבים צעדים: בסעודיה שותקים מול ההסכם בין האמירויות לישראל

עודכן לאחרונה: 15.8.2020 / 12:58

כמו ישראל, גם בריאד רואים את איראן האויבת הגדולה, אך כל נורמליזציה עלולה לסכן את מעמדו של המלך, "מגן המקומות הקדושים". המהלך של האמירויות, שלמעשה גונז את יוזמת השלום הסעודית מ-2002, עשוי להזניק את מעמדה בארה"ב, במיוחד במקרה שביידן ינצח

בווידאו: ראיון עם אנוואר גרגאש השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות/צילום: ברק רביד, עריכה: ליר שפיגלר, עמית שמחה

בזמן שהתקשורת ואנשים באיחוד האמירויות הערביות חגגו את ההסכם לנורמליזציה עם ישראל כניצחון דיפלומטי המסייע לפלסטינים, השתיקה רועמת בערב הסעודית, שהנהיגה במשך שנים ארוכות את המדיניות האזורית ביחס לישראל.

מומחים רואים בהסכם המפתיע שהוכרז ביום חמישי כמקפצה אסטרטגית למעמדה האזורי והעולמי של איחוד האמירויות, עד כדי כך שהיא תעקוף את שכנתה ובעלת בריתה החזקה, במיוחד ביחסים הקריטיים עם וושינגטון.

נשיא ארה"ב טראמפ ויורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בשולי פסגת G20, יוני 2019. רויטרס
יחסים קריטיים. יורש העצר בן סלמאן ונשיא ארה"ב טראמפ, יוני אשתקד/רויטרס

סעודיה היא הכלכלה הגדולה ביותר במפרץ ויצואנית הנפט הגדולה ביותר עולם, אולם איחוד האמירויות הערביות הנהיגה בשנים האחרונות מדיניות חוץ אסרטיבית יותר, במיוחד במוקדי סכסוך כמו לוב, סודאן ותימן. ביולי אשתקד הכריזו באמירויות על נסיגה מתימן, אחרי שנים של לחימה משותפת עם סעודיה במורדים החות'ים הפרו-איראנים.

כרזת תמיכה בנשיא תימן, מלך ערב הסעודית ונשיא איחוד האמירויות הערביות בעיר עדן, 17 באוקטובר 2019. רויטרס
כרזת תמיכה בנשיא תימן, מלך ערב הסעודית ונשיא איחוד האמירויות הערביות בעיר עדן/רויטרס

ההסכם היה ניצחון דיפלומטי נדיר במזרח התיכון עבור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפני הבחירות לכהונה נוספת ב-3 בנובמבר. עם זאת, אם יפסיד למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, איחוד האמירויות תוכל להשיג יתרון על פני ערב הסעודית ביחסים עם ארצות הברית.

"המהלך מציב את איחוד האמירויות בעמדה נוחה במקרה שביידן ינצח, מכיוון שהוא יעזור לה לשפר את המצב עם הקונגרס וכך תהיה ערב הסעודית בנחיתות וחשופה יותר מאי-פעם", אמר ניל קיליאם ממכון המחקר "צ'טהאם האוס". "זאת חייבת להיות הדאגה המרכזית עבור ההנהגה הסעודית כרגע - ומה שמוביל את החישובים שלה לתגובה למהלך בין איחוד האמירויות לישראל".

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת בחירות בדלאוור, 13 באוגוסט 2020. AP
אם ינצח, סעודיה תהיה בעמדת נחיתות. ביידן/AP

בשנה שעברה העביר הקונגרס חוק לבלימת מכירת כלי נשק לסעודיה ולאיחוד האמירויות, בניסיון ללחוץ על מדינות המפרץ המואשמות בפגיעה באזרחים במלחמתן בתימן. הנשיא טראמפ הטיל וטו על החוק.

עוד לפני תגובה רשמית של הממלכה, משתמשי טוויטר סעודים שיתפו תמונות של המלך פייסל, שבמהלך מלחמת יום הכיפורים ב-1973 הוביל אמברגו נפט במטרה להעניש את ארצות הברית ומדינות אחרות שתמכו בישראל. הם שיתפו ציטוט מאחד מנאומיו של המלך: "גם אם כל הערבים יסכימו לקבל את קיומה של ישראל ולחלק את פלסטין, אנחנו לעולם לא נצטרף אליהם".

במקביל, אחד ההאשטגים המובילים אתמול ברשתות הסעודיות היה "המפרץ נגד נורמליזציה".

האיום הגדול ביותר - איראן

ערב הסעודית, בעלת ברית קרובה של ארצות הברית, נשלטת על ידי המלך סלמאן בן ה-84 מאז 2015. בתקופה זה, עברו רפורמות היסטוריות מבית ומחוץ בהובלתו של בנו ויורש העצר, מוחמד בן סלמאן, שהוא שליטה בפועל של הממלכה.

כמו ישראל, גם ערב הסעודית רואה באיראן את האיום הגדול ביותר על המזרח התיכון. המתיחות הגוברת בין טהראן לריאד העלתה השערות כי האינטרסים המשותפים ביניהן יובילו לשיתוף פעולה, והיו סימנים לכך בשנים האחרונות.

עם זאת, תוארו של המלך סלמאן כשומר המקומות הקדושים ביותר לאסלאם מקשה על הממלכה לעשות צעד דומה לזה של איחוד האמירויות, במיוחד כשמעמדה של ירושלים נותר לא פתור והסכם שלום בין ישראל לפלסטינים לא נראה באופק.

"מהלך כזה עלול היה לעלות באובדן התמיכה הציבורית בזמן של משבר כלכלי משמעותי, ויחזק את איראן בתקופה כה עדינה", אמר קיליאם.

מלך סעודיה סלמאן בן עבדול עזיז נושא נאום במהלך ועידת המועצה לשיתוף פעולה במפרץ במכה, 31 מאי 2019. רויטרס, אתר רשמי
רפורמות היסטוריות בתקופתו. המלך סלמאן/אתר רשמי, רויטרס

ההסכם בין איחוד האמירויות לישראל סותר את יוזמת השלום של הליגה הערבית משנת 2002, שגוססת כבר שנים ארוכות. היוזמה, בניצוחה של ערב הסעודית, התנתה את הנורמליזציה עם ישראל בנסיגה מהשטחים. ההסכם בין ירושלים לאבו דאבי אמנם הקפיא את הסיפוח המתוכנן, אך הפלסטינים, הרואים במזרח ירושלים את בירתם העתידית, זעמו ואמרו כי מדובר ב"בגידה".

בממשל טראמפ רומזים שמדינות אחרות עתידות ללכת אחרי איחוד האמירויות. בחריין, בעלת ברית קרובה של הסעודים, ועומאן, שאירחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2018, פרסמו הצהרות תמיכה בהסכם, בעוד שטרם היו תגובות מצד כווית ומצד קטאר, שנמצאת בסכסוך פוליטי חריף עם ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים מאז 2017.

"כולם באיחוד האמירויות כל כך שמחים ומרוצים מההחלטה, השליליות שאתם רואים מגיעה רק מבחוץ", כתב חסן סג'וואני, המתאר את עצמו ככתב מקומי לענייני אקטואליה ומאבק בטרור. הוא צייץ דגל ישראל עם אמוג'י של לב, וכתב "בקרו בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully