וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח סודי ומעצר עורכי דין: עלייה חדה בפניות לנציבות הביקורת על התביעה

17.8.2020 / 9:38

כמות הפניות שהוגשו לנציב הביקורת, השופט לשעבר דוד רוזן, עלתה ב-24% לעומת השנה הקודמת. מהדוח השנתי עולה כי מרבית התלונות היו על הפרקליטות, וכרבע מהן נדחו על הסף

בווידאו: נתניהו מותח ביקורת על היועמ"ש על הטיפול באיומים נגדו ונגד רעייתו/צילום: רוני כנפו

מספר הפניות לנציב הביקורת על מערך התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, גדל ב-2019 ב-24% לעומת השנה שלפני כן. כך עולה מהדוח השנתי של הנציבות לשנה שעברה, שהוגש הבוקר (שני) לשר המשפטים אבי ניסנקורן וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

בשנה שעברה הוגשו לנציבות 633 פניות, לעומת 511 בשנת 2018. מתוכן 435 הוגדרו כתלונות, והשאר כבקשות בירור או פניות שהוגדרו "לידיה בלבד". רוב התלונות, כ-52%, היו על הפרקליטות ויחידותיה השונות, כ-12% נגד תובעים שהוסמכו על ידי היועמ"ש אך אינם חלק מהפרקליטות, כמו תובעים עירוניים, 9% מהתלונות הוגשו נגד התביעה המשטרתית ו-4% נגד היועץ המשפטי לממשלה. שאר התלונות היו נגד גופים שונים שאינם תחת סמכות הביקורת של הנציב.

השופט דוד רוזן, 5 במרץ 2018. יונתן זינדל, פלאש 90
השופט דוד רוזן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)/פלאש 90, יונתן זינדל

מבין התלונות, 96 נמצאו מוצדקות ו-166 נדחו על הסוף, למשל אם התברר שאינן בסמכות הנציב על פי החוק. 106 תלונות נדחו לגופו של עניין לאחר שנבדקו, וב-56 תלונות הופסק הבירור בשל חסמים שונים או אם העניין בא על תיקונו, למשל בעקבות התערבות הנציב.

בדוח השנתי נכללות גם החלטות בולטות של הנציבות מהשנה שעברה. למשל, מקרה בו הוגש לעיונו של בית המשפט שדן בהארכת מעצרו של חשוד "דוח סודי" ובו לכאורה ראיות ומידע מודיעיני, אך בפועל היו בו טיעונים משפטיים שהיו צריכים להיחשף בפני ההגנה.

במקרה אחר שהונח בפני רוזן התברר כי עורך דין שייצג חשוד בתיק רצח גרושתו של עד מדינה, נחקר ונעצר בגלל חשדות הכרוכים במילוי תפקידו המקצועי, מה שלדברי רוזן "הוביל לפגיעה בזכות החוקתית להיוועצות של לקוח עם עורך דינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

כמו כן, מצוינות בדוח המלצות רוחביות שניפק הנציב לגורמים שונים, בעקבות מקרים פרטניים שהגיעו אליו. למשל, בהחלטה מיולי 2019 התברר כי אם אזרח מגיש ערר על החלטה לסגור תיק נגד שוטר, הזמן בו הערר נבחן ממשיך להיספר לצורך תקופת ההתיישנות במישור המשמעתי. כך, עד שמתקבלת החלטה בערר, שעוסק בדין הפלילי, ייתכן שכבר לא ניתן יהיה להעמיד את השוטר לדין משמעתי.

בהתאם להמלצת רוזן, החליטה המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עמית מררי, כי במקרים מסוימים תיבחן הארכה של תקופת ההתיישנות. כרגע הוחלט שההנחיה תופעל כפיילוט לשנה, ואז תיבחן השפעתה.

המלצה אחרת שיושמה היא העברתה מתפקידה של נצ"מ שרית פיליפסון, שהייתה ראש מחלקת תביעות תעבורה במשטרת ישראל, לאחר שרוזן מצא כי הסתירה בכוונה עובדות מהותיות מההגנה ומבית המשפט בתיק שעסק באמינות מצלמות המהירות. פיליפסון הועברה מתפקידה, ובהתאם להמלצת רוזן אך נבחנת בימים אלה פתיחת חקירה פלילית בפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully