וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה הגישה "חומר סודי" לשופט - אף שהיה צריך להיות גלוי להגנה

23.9.2019 / 17:42

חשוד שנעצר בגין פריצה הובא לדיון בהארכת מעצרו, שם הציג הטוען המשטרתי לשופטת דוח סודי לעיניה בלבד, שבו נוספו טיעונים משפטיים שאינם סודיים. נציב הביקורת על התביעה קבע כי התלונה נגד התנהלות המשטרה מוצדקת: "אין לכלול בדוח סודי טענות שמקומן בדיון גלוי"

בית משפט השלום תל אביב. מאי 2016. ראובן קסטרו
בית משפט השלום התל אביב/ראובן קסטרו

נציב הביקורת על מערך התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, מתח ביקורת על המשטרה, לאחר שמצא שהגישה "חומר סודי" לעיני השופט בלבד - אף שלא היתה הצדקה להסתיר אותו מהחשוד ומסנגורו. "החומר החסוי המוגש על ידי טוען המעצרים לשופט אינו בבחינת פתיחת 'נתיב תקשורת' חופשי בין טוען המעצרים לבית המשפט", כתב רוזן בהחלטתו, שהתפרסמה היום (שני).

המקרה אירע בחודש שעבר. י' נעצר בחשד לפריצה לא חוקית לבית פרטי והחזקת רכוש גנוב. כשהובא לבית המשפט להארכת מעצר ביקש הטוען המשטרתי להביא בפני השופטת דוח סודי ובו נתונים כגון פעולות החקירה שבוצעו, תוצאותיהן, והפעולות שעדיין יש לבצע ודורשות השארת החשוד במעצר.
הגשת דוח סודי לעיני השופט בלבד היא דבר שבשגרה בהליכי מעצר. אלא שהפעם ביקש הטוען המשטרתי להסב את תשומת לבה של השופטת, שרית קריספין, גם להערות שכתבה יחידת התביעות המשטרתית בנוגע לתיק. רק בשלב מאוחר יותר של ההליך התברר לסנגורו של י', עו"ד אלעד רט מטעם הסנגוריה הציבורית, כי באותה תרשומת נכללו טיעונים כגון "מדובר בתיק חמור", "מצדיק (מעצר עד) תום הליכים" ו"יש הרבה בשר". הסנגור זעם, וטען כי מדובר בטיעונים משפטיים שיש להעלות בדיון הפתוח באולם בית המשפט, ואין שום סיבה להציגם לעיני השופט בלבד.

לדברי עו"ד רט, השופטת קריספין השיבה לטוען המשטרתי כי מוטב שהדברים לא היו נכתבים, אולם הערה זו לא נכללה בפרוטוקול הדיון. כך או אחרת, השופטת החליטה לשחרר את י', ואילו עו"ד רט הגיש תלונה לרוזן על התנהלות המשטרה.

השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי תל אביב. יוני 2014. דרור עינב
"יש להגביל הגשתו של חומר כאמור, רק למקום שבו החיסוי הכרחי". השופט רוזן/דרור עינב

במשטרה טענו בפני הנציב רוזן כי דבריה של השופטת צוטטו בצורה לא מדויקת, וכי "קצפה של השופטת יצא" בשל העובדה שהמשטרה הפרה כביכול החלטה קודמת שלה, ולא בגלל ההפניה להערות התביעה. עוד נטען כי מדובר ב"תרשומת פנימית" שלא היתה מניעה להציגה לעיני השופטת, ולא בניסיון להשפיע בצורה פסולה על שיקול דעתה.

היום החליט רוזן לדחות את טענות המשטרה, וקבע כי התלונה מוצדקת. "אל לתביעה להציג לעיני בית המשפט בלבד כל חומר העולה על רוחה, ואין הבדל לעניין זה אם כותרת אותו חומר היא 'חומר חסוי', 'תיק חקירה' או 'תרשומת פנימית'", כתב. "ההיתר החוקי להגשת חומר לעיני בית המשפט בלבד בדיוני מעצר מהווה חריג, בבחינת הכרח בל יגונה, ויש להשתמש בו במשורה. יש להגביל הגשתו של חומר כאמור, רק למקום שבו החיסוי הכרחי למניעת שיבוש החקירה למניעת חשיפת מקורות מודיעין או כדומה, ואין לכלול בו מידע או טענות שמקומם הוא בדיון גלוי בפני כל הצדדים".

עו"ד רט אמר לוואלה!NEWS כי הוא מברך על החלטתו של רוזן. "מדובר בהתנהלות חמורה של התביעה שניסתה להעביר נתונים לבית המשפט במעמד צד אחד, ללא ידיעת הסנגור", אמר רט. "טוב עשה בית המשפט שדחה את הניסיון ואף הביע תרעומת על התנהלות זו. אני יכול רק לקוות שיופקו הלקחים ומקרים כאלה לא יישנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully