וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח גרושת עד המדינה: ביקורת חריפה על המשטרה והפרקליטות

3.4.2019 / 8:17

עו"ד אורי בן נתן נשלח למעצר בית לאחר שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשיבוש הליכים בתיק רצח דבורה הירש, ונמנע ממנו מלתקשר עם לקוחותיו. לאחר שערער על כך, נסגר נגדו התיק, והוא החליט להגיש תלונה על התנהלות המשטרה והפרקליטות

צילום: סרטוני אבטחה, עריכה: תום זואילי

המשטרה והפרקליטות הורו לחקור סנגור פלילי בתיק הרצח של דבורה הירש, בחשד לשיבוש הליכים - זאת ללא שום ביסוס ראייתי. כך עולה מהחלטה שפרסם אתמול (שלישי) נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן. עורך הדין אף נשלח למעצר בית ונאסר עליו ליצור קשר עם מעורבים אחרים בתיק, דבר שפגע באופן חמור בזכות של לקוחותיו, החשודים, להיוועץ בעורך דין.

הסנגור, עו"ד אורי בן נתן, ייצג חשודים במעורבות ברצח הירש, גרושתו של עד המדינה טל קורקוס, במרץ 2016. בשלב מסוים חשדה המשטרה, על בסיס האזנות סתר, כי בן נתן ועורכי דין אחרים שהיו מעורבים בתיק, הדליפו פרטים מתוך החקירות. הפרקליטות אישרה לחקור את בן נתן וסנגורים נוספים באזהרה, ובתום חקירתו הוא נשלח למעצר בית של חמישה ימים, תוך איסור מוחלט על יצירת קשר עם המעורבים בפרשת הרצח, לרבות לקוחותיו, למשך עשרה ימים.

לאחר שערער לבית המשפט, בוטל מעצר הבית, אך עדיין נאסר עליו ליצור קשר עם לקוחותיו. בסופו של דבר נסגר התיק נגד בן נתן בעילה של "חוסר אשמה" והוא נוקה באופן מוחלט. עם סגירת התיק, התלונן בן נתן לרוזן על התנהלות המשטרה והפרקליטות בתיק, וטען כי מדובר "בהתנהלות קיצונית ופוגעת, שננקטה תוך רשלנות פושעת של הנוגעים בדבר". השופט רוזן מצא את התלונה מוצדקת.

עוד בוואלה! NEWS
שלב אחר שלב עד לחיסול: תיעוד התחנות האחרונות בדרכה של גרושת עד המדינה
בסיום מבצע חובק עולם: פוענח רצח גרושת עד המדינה מהדרום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דבורה הירש, אשת עד מדינה, שנרצחה בביתה בבאר שבע בשנת 2016/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרקליטות והמשטרה טענו כי גם ההחלטה לחקור באזהרה את בן נתן, וגם ההחלטה להטיל עליו מעצר בית, היו סבירות ומוצדקות בנסיבות העניין, אך רוזן קבע אחרת. לגבי ההחלטה לחקור באזהרה, רוזן בדק את תמלילי האזנות הסתר ומצא כי כלל לא ניתן להסיק מהם שהסנגור הדליף מידע, אלא רק נתן פרשנות משפטית למצב מסוים שהוזכר בשיחה.

באשר למעצרו ותנאי שחרורו של בן נתן רוזן אף היה תקיף יותר, וקבע שהתמונה שהצטיירה בסוגיה זו היא "עגומה וקודרת". הוא מצא כי חומר החקירה בתום חקירתו של בן נתן, לא היה שונה מזה שבסופו של דבר הביא לסגירת התיק המוחלטת נגדו. כלומר, אותן ראיות שמאוחר יותר הביאו לסגירת התיק תוך קביעה מפורשת שבן נתן לא שיבש חקירה, הביאו באותו שלב מוקדם להחלטה לשלוח אותו למעצר בית.

גם בית המשפט מתח ביקורת על התנהלות המשטרה. לאחר שבית משפט השלום סירב להאריך את האיסור שהוטל על בן נתן ליצור קשר עם מעורבים בפרשה, המדינה ערערה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. השופט אליהו ביתן, שדחה את הערעור, ציין כי "התכנים שהוצגו בפניי, שעל יסודם מיוחס החשד לבן נתן, רחוקים מלספק. בספק אם הם הצדיקו את המהלכים שננקטו נגדו עד כה".

עוד באותו נושא

כיפה אדומה ומפגש סולחה: כתב אישום בפרשת רצח גרושת עד המדינה

לכתבה המלאה
עו"ד אורי בן נתן. -, מערכת וואלה! NEWS
עו"ד אורי בן נתן/מערכת וואלה! NEWS, -

מלבד הפגיעה בבן נתן, רוזן הדגיש בהחלטתו גם את הפגיעה בחשודים, שמצאו עצמם באמצע חקירת משטרה מאומצת - ללא עורך דינם. בשל כך המליץ הנציב לפרקליט המדינה לחדד את ההנחיות הרלוונטיות בנוגע לחקירת עורכי דין.

"ידע כל שוטר וכל תובע כי אין לו 'בעלות' על החוק וכי כולם שווים בפני החוק", אמר בן נתן לוואלה! NEWS בתגובה להחלטה. "המשטרה ידעה בזמן אמת כי לא היה שום ניסיון לשיבוש החקירה מצדי ולמרות זאת החליטה על חקירה באזהרה בלא שום הצדקה. כבוד הנציב, בביקורת חסרת תקדים, ראה בחומרה רבה את המהלכים שננקטו כלפי. אני תקווה שהתנהגות שערורייתית מעין זו לא תפגוש שום סניגור ושום אזרח".

עוד הוסיף בן נתן כי "הפגיעה הקשה בשמי הטוב היא אנושה ואת הנעשה לצערי, אין להשיב. גם מניעת הזכות להיוועצות בעורך דין הינה בלתי מתקבלת על הדעת, וזכותם של חשודים להיוועץ בסנגורם ללא שום מגבלות. אני מוצא לנכון להודות לנציב דוד רוזן שבדק את הנושא לעומק והביא את מסקנותיו הברורות".

משטרת ישראל נמסר: "במסגרת חקירת מקרה רצח דבורה הירש ז"ל, עלה החשד נגד עורך הדין בגין שיבוש מהלכי משפט והוא נחקר לאחר קבלת אישור של הפרקליטות. מתפקידה של המשטרה לחקור ביסודיות כל מקום שעולה חשד לביצוע עבירה פלילית במטרה אחת ויחידה: להגיע לחקר האמת, וזאת ללא כל קשר למשלח ידו של החשוד, שכן כולם שוווים בפני החוק".

"החלטת שחרורו של החשוד למעצר בית והגבלת קשריו עם המעורבים למשך תקופה קצרה לאור החשדות שהיו נגדו באותה העת בית, התקבלה ברגישות הראויה בהסתמך על חומר הראיות הקיים באותה עת ובכדי לאפשר את המשך החקירה שהבשילה לבסוף לכתבי אישום חמורים שהוגשו ע"י הפרקליטות נגד המעורבים ברצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully