וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד האמירויות הסירה את חסימת השיחות לישראל; אשכנזי דיבר עם מקבילו

עודכן לאחרונה: 16.8.2020 / 16:39

משרד התקשורת במדינה הסיר את החסימה בשיחות בינלאומיות, וכן את ההגבלה על גלישה באתרים ישראליים. הצעד נחנך בשיחת טלפון בין שר החוץ עם עמיתו במפרץ, המתפרסמת באופן פומבי בפעם הראשונה. ישראל ניסתה לקבל מחווה כזו בעבר גם ממדינות נוספות באזור, אך ללא הצלחה

בווידאו: ראיון עם אנוואר גרגאש השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות/צילום: ברק רביד, עריכה: ליר שפיגלר, עמית שמחה

משרד התקשורת באיחוד האמירויות הסיר את החסימה על חיוג ישיר בשיחות טלפון בינלאומיות לישראל ועל גלישה באתרים ישראליים מאיחוד האמירויות הערביות - כך אישרו היום (ראשון) פקידים בכירים בישראל. שר החוץ גבי אשכנזי, חנך את הסרת החסימה בשיחה עם עמיתו במדינה עבדאללה בן זאיד. עד היום לא ניתן היה לקיים שיחות טלפון בינלאומיות בחיוג ישיר בין המדינות ואתרי האינטרנט בעלי הסיומת CO.IL היו חסומים במדינה. מוקדם יותר, בישיבת הממשלה, רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מדינות נוספות באזור עשויות להצטרף לאיחוד האמירויות ולקדם נורמליזציה עם ישראל.

משרד החוץ של איחוד האמירויות הודיע באופן רשמי על שיחת טלפון בין השרים. "במהלך שיחת הטלפון בין עבדאללה בן זאיד לאשכנזי השניים הביעו מחויבות ליישום הסכם הנורמליזציה", נמסר. הודעת איחוד האמירויות מהווה אירוע דרמטי ביחסים בין המדינות. בעבר, התקיימו שיחות טלפון בין שרי חוץ מישראל ומהמדינה במפרץ. אולם, זו הפעם הראשונה בה הדבר מתפרסם בהודעה רשמית ופומבית.

דובר משרד החוץ ליאור חייט אישר את פרטי השיחה. לדברי חייט, שני השרים "החליטו במשותף על הקמת ערוץ קשר ישיר ביניהם לקראת החתימה על הסכם נורמליזציה בין שתי המדינות וקבעו להיפגש בקרוב".

ועדת הכנסת הזמנית לענייני השב"כ אישרה את החלטת הממשלה להסמיך את שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הקורונה- למשך חודש ימים. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
חנך את הצעד. אשכנזי/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר התקשורת יועז הנדל בירך על הצעד. "מברך את איחוד האמירויות על הסרת החסימות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "הזדמנויות כלכליות רבות יפתחו כעת, וצעדים בוני אמון אלו הם צעד חשוב לקידום האינטרסים של המדינות. סאלם עליכום".

ישראל ניסתה במשך שנים לקבל מאיחוד האמירויות וממדינות נוספות במפרץ מחוות נורמליזציה בדמות האפשרות לבצע חיוג ישיר בשיחות טלפון בינלאומיות בין המדינות. ממשלו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה ניסה לקדם חבילת מחוות כזו כמה פעמים כחלק מיוזמות השלום שלו, אך ללא הצלחה.

בריאיון לוואלה! NEWS ביום שישי האחרון אמר ד"ר אנוואר גרגאש, שר במשרד החוץ של איחוד האמירויות, כי ארצו מעוניינת ליישם במהירות את הסכם הנורמליזציה. כשנשאל על שיחה בין שר החוץ אשכנזי למקבילו במפרץ, רמז גרגאש כי "זה יקרה בזמן המתאים" והוסיף כי מדינתו מעוניינת לקדם את הנורמליזציה בהקדם. "המיקוד שלנו כעת הוא לגרום לצוותים להתקדם במהירות. זה בראש סדר העדיפויות", אמר.

מוקדם יותר היום, רמז ראש הממשלה על כיוון ההתפתחות של יחסי ישראל ומדינות המפרץ בעקבות ההסכם. "אני צופה שמדינות נוספות יצטרפו למעגל השלום איתנו", אמר בפתח ישיבה הממשלה. "זהו מהפך היסטורי שמקדם את השלום גם עם העולם הערבי, ובסופו של דבר יקדם גם את השלום, שלום אמיתי, מפוכח, בטוח גם עם הפלסטינים".

נתניהו גם התייחס לביקורת מימין מאז ההודעה על הסכם הנורמליזציה, והבהיר כי הוא לא נסוג מרצונו לקדם סיפוח של חלקים בגדה המערבית. "אני מזכיר לכם שבהסכם הנוכחי לא רק שישראל לא נסוגה ממטר-מרובע אחד, אלא שתוכנית טראמפ כוללת, לבקשתי, את החלת הריבונות של ישראל על שטחים נרחבים ביהודה ושומרון", אמר. "אני הוא זה שהתעקשתי על הכנסת הריבונות לתוכנית, והתוכנית הזאת לא השתנתה. הנשיא טראמפ מחוייב לה ואני מחוייב לנהל משא ומתן על בסיסה".

שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד א-נהיאן, 2016. AP
"הביעו מחויבות ליישום הסכם הנורמליזציה". בן זאיד/AP

זמן קצר לאחר הודעת איחוד האמירויות, הודיעו מפעילות סלולר ישראליות כי כבר החלו במגעים עם חברות תקשורת במדינה. החברה הראשונה שהודיעה על מימוש הצעד היא הוט, שבישרה על זמינות של חבילת גלישה באיחוד האמירויות. פרטנר ופלאפון מסרו כי הן מקיימות משא ומתן מתקדם עם מפעילות תקשורת מקומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully