וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקיפות החשאיות נחשפות: שליש ממערך ההגנה הסורי הושמד

13.8.2020 / 17:00

מנתונים שנחשפים כעת עולה כי טייסי החיל הטילו 5,000 פצצות בשטחי אויב מאז 2015, ואותגרו על ידי מאות טילים ששוגרו לעברם בשלוש השנים האחרונות, במסגרת המערכה שבין המלחמות. בישראל מעריכים כי איראן מנסה להבריח לסוריה טילים לטווח ארוך, ומנסה לטשטש את פעילותה

בווידאו: תיעוד של טיסה ותדלוק בגובה נמוך/צילום: דובר צה"ל

בחמש השנים האחרונות הטיל חיל האוויר 5,000 חימושים בשטחי אויב בכלל הזירות, כך נודע הערב (חמישי). בנוסף, בשנתיים האחרונות, השמידו הטייסים שליש ממערך ההגנה האווירית של סוריה. הנתונים נחשפים ברקע דיווחים על תקיפות בסוריה המיוחסות לישראל, והחשש בישראל מהתבססות איראן באזור.

בניגוד לפרסומים לאורך השנה האחרונה, בישראל מעריכים כי האיראנים לא עזבו את סוריה אלא רק שיפרו בה עמדות, תוך ניסיון להסתיר את פעילותה ולהקשות על זיהוי מהאוויר ומהקרקע ומאמץ לשפר את איכות מערכות הלחימה שהם מבריחים לאזור. כך, על פי הערכות, איראן מנסה להבריח לסוריה טילים לטווח בינוני וארוך כדי לאיים על עומק מדינת ישראל.

טייסת ה"אדיר". עמית אגרונוב, חיל האוויר, אתר רשמי
יכולות פורצות דרך. טייסת האדיר/אתר רשמי, עמית אגרונוב, חיל האוויר

במסגרת מה שמכונה "המערכה שבין המלחמות" (המב"ם) התקיימו מבצעים צבאיים שחלקם כוונו נגד התבססות איראן והברחות נשק לחיזבאללה, או למען שימור חופש הפעולה של חיל האוויר במרחב ועיצוב סוריה ליום שאחרי מלחמת האזרחים שטרם הסתיימה.

המבצעים הפכו למורכבים יותר מאחר ומערך ההגנה האווירי של הצבא הסורי, שנחשב לאחד הצפופים בעולם, למד את שיטות הלחימה של צה"ל והשתפר משמעותית. משנת 2017 שוגרו לעבר מטוסי חיל האוויר במהלך התקיפות השונות 844 טילים נגד מטוסים (נ"מ), מרביתם טילי SA17 ו-SA22, ושני טילי קרקע-אוויר. הצבא הסורי נהנה מתמיכה ישירה של רוסיה בהיקף המיירטים והסוללות, ולאחרונה החליטו הרוסים להעניק לצבא הסורי שליטה עצמאית בסוללת S-300, אך לפי הערכות, מוסקבה לא הייתה רוצה לראות את צבא סוריה מפעיל את המערכת המתקדמת לעבר מטוסי חיל האוויר. מנגנון מניעת חיכוך והתיאום בין צה"ל לצבא הרוסי נמשך בהתאם לציפיות, וללא חריגות.

עוד בוואלה!

התשובה לטילים האיראניים: תיעוד הניסוי במערכת חץ 2

לכתבה המלאה

נתוני התקיפות נחשפים

  • חיל האוויר הטיל 5,000 פצצות בשטחי אויב מאז 2015
  • מערך ההגנה הסוריה שיגר בשלוש השנים האחרונות 844 טילי נ"מ ושני טילי קרקע-אוויר נגד כלי הטיס
  • שליש מהמערך הסורי הושמד בתקיפות ישראליות בשנתיים האחרונות

על כן, מרבית המבצעים המיוחדים של חיל האוויר במרחב הסורי מורכבים הרבה יותר מתקיפת הכור הסורי בשנת 2007, בגלל הזינוק בשיפור מערכות ההגנה והפעלת המשבשים הרוסים במרחב. בנוסף, החיכוך מתגבר - וכמעט בכל תקיפה נגד מערך הגנה אווירי סורי שמאיים על מטוסי חיל האוויר הישראלי נהרגים חיילים סורים. בשונה מכך, בתקיפה לפני מספר שבועות בסוריה, המיוחסת לישראל, נהרג ככל הנראה בשוגג פעיל חיזבאללה. מספר מבצעים בוטלו בשנים האחרונות בשל חשש לביטחון כוחות צה"ל או מחשש מפגיעה בגורמים מדיניים זרים וכלי טיס אזרחיים ששהו במרחב.

חשוב לציין כי גם לארגון חיזבאללה יש מערך הגנה אווירי משתפר ובקרוב מאוד גם חמאס מתכנן להקים מערך דומה ברצועת עזה כדי להקשות על חיל האוויר הישראלי ולנסות להפיל כלי טיס. יצוין, כי בקרוב מאוד יידרשו במטה הכללי לדון בפרויקט הגרעין האיראני, ובבחינה מחדש של יכולות תקיפה במעגל שלישי, מבחינת צה"ל בכלל וכשירות חיל האוויר בפרט.

דוח מודיעין של ISI // פיצוץ מחסן כלי רכב בדרום חומס (1 במאי 2020). (ImageSat International - ISI, אתר רשמי
פיצוץ מחסן כלי רכב בדרום חומס בתקיפה שיוחסה לישראל, 1 במאי/אתר רשמי, (ImageSat International - ISI

שינויים משמעותיים בחיל, ברקע חשש מקיצוצים

לאור דברים אלה, והתגברות העומס המבצעי המוטל עליו, בחיל האוויר חוששים מאוד מגרזן הקיצוצים. בחיל הזהירו בשבועות האחרונים שיתנגדו לעצור אימונים בשל בעיות תקציב בצה"ל, כפי שאירע לפני כשש שנים, וטוענים כי צעד שכזה יפגע בכשירות המבצעית. צעדי התייעלות משמעותיים בשנים האחרונות בחיל האוויר חסכו הוצאות של כשני מיליארד שקלים. תקציב החיל כולו עומד על 5.5 מיליארד שקלים בשנה.

מבחינת חיל האוויר, זו תקופה של שינויים רבים ומשמעותיים. בתחום הרכש, החיל נערך במסגרת מכרז לקליטת טייסת כלי טיס לא מאוישים נוספת, שהמשימות שלהם יורחבו על חשבון כלי טיס מאוישים. מספר מטוסי הקרב עצמו מעורר דאגה בחיל לעומת מצבם של צבאות אחרים במזרח התיכון, המתחזקים בכלים נוספים, בעוד שצה"ל התחזק ב-19 מטוסי קרב בלבד לאורך העשור האחרון.

בשבועות הקרובים צפויים בחיל לקבל תשובות הנדסיות על מאות שאלות שהועברו לממשל האמריקני וחברות היצרן במסגרת התהליך שבסופו יידרשו להכריע בצה"ל על רכש מסוק התובלה הכבדה העתידי. כמו כן, בשנים הקרובות יקלוט צה"ל שני מתדלקים חדשים ומסוק ימי מסוג סי-הוק.

טקס יום הזיכרון באנדרטת בהר הטייסים בהרי ירושלים, 28 באפריל 2020. ראובן קסטרו
חשש גדול בחיל מגרזן הקיצוצים. מטס יום העצמאות, השנה/ראובן קסטרו

במקביל, בתחום המבצעי, תחת פיקודו של מפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין, הועמקה המעורבות של טייסות האדיר במבצעים החשאיים. האמריקנים מגדירים את היכולות שהציגו עד כה טייסי הקרב הישראלים כפורצי דרך. זמן החשיפה הקצר מאוד מעל שטח האויב של מטוסי האדיר מאפשר לצה"ל לקבל החלטות משמעותיות בתקיפות נגד אויבי ישראל.

בחיל אומרים כי חל שיפור דרמטי באיכות ובדיוק ההגנה נגד טילים. כך, חיל האוויר הצליח לצמצם את היקף הסוללות כיפת ברזל שמגנות על תאי שטח נרחבים, בדגש על אזור הדרום, כשכעת מוצבות שלוש סוללות על מרחב אשקלון, שדרות, המועצה אזורית אשכול, באר-שבע ודימונה, כשקודם לכן היו חמש. עוד הוחלט לסגור גדוד של יחידת יהל"ם.

לקראת סיום קורס טיס מספר 180 בבסיס חיל-האוויר חצרים. דובר צה"ל
מאמץ מיוחד לגייס בנות לקורס/דובר צה"ל

המאמץ של החיל בכל מה שקשור לגיוס בנות לקורס הטיס הגדיל באופן ניכר את היקף הבנות שמגיעות אל הגיבוש. השנה הגיעו 85 בנות לעומת 51 לפני כשלוש שנים, ובמקביל לכך הוחלט למנות טייסת אדיר ראשונה, סרן ש'. בחיל האוויר מתכוונים להתאים מסלולי מיון וקידום ייחודיים לנשים בהתאם לצורך האישי שלהן. בקורס הטיס עצמו, החליט נורקין למקד את פרחי הטיס במקצועות ההנדסה בזמן פרק הלימוד האקדמי (כיום, לומדים בפרק זה ממשל ופוליטיקה, תעשייה וניהול ומדעי המחשב - א"ב).

בתוך כך, הורחבו גם שיתופי הפעולה עם חילות זרים. לאחרונה טסו טייסי החיל עם חיל האוויר האמריקאי, ובשבועות הקרובים יטוס לראשונה חיל האוויר (מטוסי קרב מסוג אף-16, בקרה ותדלוק) על אדמת גרמניה עם חיל האוויר הגרמני, הלופטוואפה. בצה"ל מייחסים לכך חשיבות רבה, 42 שנים אחרי הטבח במינכן, ובכלל. בשנה הבאה צפוי להתקיים תרגיל רחב היקף נוסף באיטליה, שנדחה בגלל הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully