וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד הדריכות: צה"ל ינסה למנוע מחיזבאללה להסיט את האש מהמחאה

10.8.2020 / 7:59

17 ימי כוננות גבוהה בגבול הצפון משחקים בשלב זה לטובת הארגון השיעי, שסופג ביקורת מבית לאחר האסון בביירות. בצבא העריכו כי הכלת הפיגוע בהר דב תרגיע את נסראללה, אך ההיפך התרחש. כעת על צה"ל לדבר פחות ולאיים באופן ממשי יותר

בווידאו: שר הביטחון מתייחס למתיחות בצפון ובדרום/צילום: טל עוז, דוברות משרד הביטחון

אחרי הכלת הפיגוע המתוכנן של חיזבאללה בהר דב, בצה"ל העריכו שמזכ"ל הארגון חסן נסראללה יגיב בפייסנות ויכריז כי המתיחות מאחוריו - אך ההיפך התרחש. בכירי חיזבאללה הודיעו כי לא רק שאין להם יד בחדירת שלושת המחבלים לשטח ישראל, שנסו על נפשם לאחר שצה"ל ביצע ירי הרתעתי, אלא שהם מחויבים לנקום את הרג הפעיל בתקיפה האווירית בסוריה.

בצה"ל החליטו להשאיר את גבול הצפון בכוחות מתוגברים הכוללים שריון, ארטילריה, איסוף קרבי, יחידות מיוחדות, וכן משטרה צבאית וכוחות חימוש שהציבו מחסומים בכל הצירים המובילים לגבול. זאת לצד עיבוי של כלי טיס באוויר מסביב לשעון וקשב רחב מאוד של אגף המודיעין בשל החשש לפיגוע נוסף.

פעילות צה"ל בצפון, 3 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
בצה"ל ציפו לתגובה הפוכה לאחר הכלת הפיגוע בהר דב. פעילות צה"ל בצפון/ראובן קסטרו

כמה ימים לאחר סיכול הפיגוע בהר דב אמרו גורמים בכירים בצה"ל כי הצבא לא ישלים לאורך זמן עם המתח בגבול הצפון, מאחר והוא פוגע בשגרה של פיקוד הצפון בפרט וצה"ל בכלל. אך דבר לא קרה מאז וראש אגף המבצעים אלוף אהרון חליוה היה צריך לסדר את הכוחות בצפון באופן שלא יפחית את רמת הדריכות המבצעית.

לאורך הזמן נפגעה המוטיבציה של החיילים שנותרו במרחבים הרחק מהגבול. הם הסתפקו בפחות אוכל חם ומקלחות, כשאת הפער משלימים אזרחים רחבי לב כמו ליטל פרץ, אוריה שטרית וצחי אליהו.

הרמטכ"ל אביב כוכבי נפגש עם לוחמי מגלן, שסיכלו בסיוע מהאוויר פיגוע הנחת מטעני חבלה בגבול סוריה-ישראל ושיבח את פועלם. המפגש לא כלל את לוחמי הנח"ל שאיישו את המוצבים בהר דב ושיבשו פיגוע. אירוע שיישאר צלקת ביומן המבצעים של אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם.

ליטל פרץ, אוריה שטרית וצחי אליהו תורמים ארוחת צהריים לחיילים בגבול הצפון. ללא, אתר רשמי
ליטל פרץ, אוריה שטרית וצחי אליהו יחד עם חיילים להם תרמו ארוחת צהריים/אתר רשמי, ללא

ביום שלישי האחרון אירעה סדרת פיצוצים בנמל ביירות שהרעידו את לבנון, תרתי משמע. יותר מ-150 אזרחים נהרגו באסון, בהם פעילי חיזבאללה, ואלפים נפצעו. הרס עצום נגרם לתשתיות ומבנים, וכמה אזרחים עדיין נותרו לכודים מתחת להריסות. קצינים בצה"ל וכמה פרשנים העריכו שהאירוע ההיסטורי בלבנון ירפה את ידיו של נסראללה וירחיק עימות בגבול עם ישראל.

ביום שישי נשא נסראללה נאום, בו הדגיש כי ארגונו לא מעורב בפיצוץ בביירות והעביר מסרים מאיימים לישראל - כולל אזכור להיכרותו עם נמל חיפה. יותר מאיום מרומז לשיגור רקטות לעבר המפרץ.

למחרת איבד הציבור בלבנון את סבלנותו ומאות אלפים יצאו לרחובות. חלקם תלה בובות של בכירי הממשל ונסראללה, אחרים השליכו נעליים על תמונותיו וניסו לפרוץ אל בניין הפרלמנט תוך דרישה להחליף את הממשל. אולם עושה רושם שהארגון השיעי לא מתרשם מעוצמת המחאה וממשיך לנווט מאחורי הקלעים את החיים בלבנון.

בצה"ל לא מרוצים

לא ברור מה יוליד העתיד בארץ הארזים, אך נכון לעכשיו זהו היום ה-17 בו צה"ל שומר על רמת כוננות גבוהה מאוד בגבול הצפון מחשש לפיגוע של חיזבאללה. שגרת חיי האזרחים והמטיילים בצפון אמנם נמשכת, אולם בצה"ל כלל לא מרוצים מהמצב הנוכחי. באגף המבצעים במטכ"ל היו מעדיפים לאפשר לכוחות להתאמן, להמשיך בהכשרות, להתכונן למלחמה ולמקד קשב מול אתגרים מוחשיים.

דמויותיהם של של יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי ומזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך הפגנה בביירות כנגד הממשל כמה ימים לאחר הפיצוץ העז שפקד את המדינה והוביל לאסון כבד 8 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
דמותו של נסראללה על חבל תלייה בביירות, בשבוע שעבר/אתר רשמי, -

נסראללה קורא את ישראל כמו ספר פתוח ומנצל את המתיחות בתוך הדרג המדיני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, שממשיכים להתגושש בבוץ כשברקע מרחפת עננת מערכת בחירות נוספת. הוא גם הבין היטב שצה"ל לא מעוניין לחמם את הגבול הלבנוני, ומתאים לו להמשיך לתקוף ברחבי סוריה כדי למנוע מאיראן להתבסס או לחיזבאללה לפתח נשקים מדויקים. נסראללה למעשה לא חושש למתוח את העצבים של ישראל גם כשקצה הגלימה שלו בוער.

המציאות מצביעה שכללי המשחק השתנו, ובשלב זה הם ניצבים לטובת חיזבאללה. מול מצב מצטבר שכזה צריך צה"ל לדבר פחות ולאיים באופן ממשי יותר. אסור לצבא להשלים עם המצב שנוצר לאורך הגבול, במיוחד כארגון הטרור השיעי נמצא באחת מנקודות השפל שידע בעשורים האחרונים. אסור לאפשר לחיזבאללה להצליח להסיט את תשומת הלב מהמחאה האזרחית המתגברת בלבנון, שמכוונת בעיקר אליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully