וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד וכחול לבן: חלה התקדמות במגעים לפתרון המשבר בקואליציה

עודכן לאחרונה: 13.8.2020 / 19:51

המפלגות הודיעו על התקדמות בשיחות הבלתי רשמיות שנערכות כדי להגיע להסכמה על המחלוקות בנושא התקציב, תקנון הממשלה ובחירת מינויים בכירים. בכחול לבן העבירו לליכוד הצעה לניסוח הסעיף שיפצה על הפער במספר השרים בין הגושים, בניסיון לגשר על הסכסוך בנושא התקנון

בווידאו: נדחתה את הצעת החוק האוסרת על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

הליכוד וכחול לבן הודיעו הערב (חמישי) על התקדמות במגעים בין נציגי המפלגות לפתרון המשבר בקואליציה. בימים האחרונים התנהלו מגעים לא רשמיים בעניין המחלוקת על התקציב וסוגיות קואליציוניות נוספות, בכמה ערוצים: יו"ר הכנסת יריב לוין ושר המל"ג והמים זאב אלקין מטעם הליכוד, בשיחות עם שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר התרבות חילי טרופר מטעם כחול לבן. במקביל, הוד בצר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי מטעם כחול לבן, מקיים ציר עם יעקב אטרקצ'י, מקורב לראש הממשלה.

בצר ואטרקצ'י ייפגשו היום אחר הצהריים. בכחול לבן דורשים לקיים במלואו את ההסכם הקואליציוני ואת שלושת סעיפי המחלוקת: התקציב הדו-שנתי, תקנון הממשלה ואופן בחירת מינויים בכירים בממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניה ושר הביטחון בני גנץ ובהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
מגעים לא רשמיים בין המפלגות. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, טל שחר

המחלוקת הראשית בעניין התקציב עדיין רחוקה מפתרון. בליכוד מסרבים לתמוך בהמשך קידום הצעת החוק של סיעת דרך ארץ, שאושרה אתמול בקריאה טרומית. ההצעה דוחה למעשה את מועד אישור התקציב בשלושה חודשים, ודורשת שיהיו הסכמות על מועד אישור תקציב מוקדם יותר לפני אישור החוק. ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש להעביר תקציב מיידי לכמה חודשים ובהמשך תקציב ל-2021, בעוד ראש הממשלה החליפי בני גנץ דורש תקציב דו-שנתי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני.

בנוסף, ישנה מחלוקת על תקנון הממשלה, שגרמה לביטול ישיבת הממשלה בשבוע שעבר. לקראת יום ראשון הקרוב הצדדים מנסים להגיע להסכמות כדי שהישיבה תתקיים. בכחול לבן העבירו הבוקר לליכוד הצעה לנוסח סעיף הפריטטיות, שיפצה על הפער במספר השרים בין הגושים ועל כך שלגוש הימין חרדים יש יותר שרים מגוש כחול לבן.

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן במהלך כינוס מליאת הכנסת 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא יסכים לפגיעה בדרך המינוי של שופטי הסף". ניסנקורן/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מחלוקת נוספת נוגעת למינויים בכירים. הליכוד וכחול לבן היו אמורים לגבש תוך 100 יום מנגנון מוסכם למינויים בכירים כמו מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה; בליכוד דורשים שכל תהליך המינויים יהיה פריטטי, כלומר שתהיה לשני הגושים מעורבות גם במינוי ועדות האיתור ובחירת שמות המועמדים, ולבטל את ועדת גולדברג שבוחנת היום את מינויי הבכירים.

בכחול לבן מסרבים לתת לליכוד דריסת רגל בהליכים הפנימיים במשרד המשפטים ובעיקר במינויים, שעשויים להיות גורליים במיוחד עבור נתניהו והמשפט שלו, שייפתח בתחילת השנה הבאה. בכחול לבן משוכנעים שנתניהו מעוניין להשפיע בעיקר על הליך בחירת פרקליט המדינה שצפוי להתחיל בקרוב. שר המשפטים ניסנקורן אמר היום ברשת ב' כי "לא יסכים לפגיעה בדרך המינוי של שופטי הסף".

נושא נוסף שעומד בלב המו"מ הוא הדרישה של הליכוד לקבל ערובה מפני אפשרות שבג"ץ יפסול את הסדר הרוטציה וימנע מנתניהו לכהן כראש הממשלה החליפי בנובמבר 2021 בגלל שהוא נאשם בפלילים. בליכוד דורשים לקבוע בחקיקה שבכל מקרה של מניעה משפטית למימוש ההסכם הכנסת תתפזר לבחירות. גם ההסכם הנוכחי כולל סעיף דומה, אך הוא מוגבל לחצי שנה בלבד והליכוד דורשים להאריך אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully