וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות הפגינו נגד הקפאת תכניות החינוך לנוער בסיכון: "אין לנו תחליף"

12.8.2020 / 20:00

תלמידים, הורים ומורים קיימו שני אירועי מחאה נגד הסכנה הנשקפת למיזמי חינוך יחודיים, בשל העיכוב בהעברת תקציב המדינה. ועדת הכספים לא אישרה לתקצב את שנת הלימודים בלי סיוע לתכניות אלו. "לא מוכנה לוותר על המקום שלא ויתר עליי", אמרה אחת המארגנות

בווידאו: עצרת נגד סגירת תוכניות החינוכיות לנוער בסיכון/מערכת וואלה! NEWS

מאות תלמידים, הורים ומורים הפגינו היום (רביעי) מול משכן הכנסת בירושלים וברחבת בניין החברה למתנ"סים בלוד, במחאה נגד הקפאת תכניות החינוך לנוער בסיכון ולנוער בפריפריה. תכניות חינוך אלה, נקלעו לקשיים בעקבות העיכוב בהעברת תקציב המדינה, בשל העימות הפוליטי על אופי התקציב. בחודש האחרון הוציא משרד החינוך הודעה על הקפאת התכניות ואי חידוש ההתקשרויות לשנת הלימודים הקרובה, זאת משום שחסרים כ-4 מיליארד שקלים לתקצוב תכניות החינוך המשלימות.

בין התכניות המשמעותיות שנמצאות בסכנת פגיעה נמצאת תכנית קרב, המעסיקה כ-4000 עובדים ומעניקה שיעורי העשרה לתלמידים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. כמו כן, גם תכנית היל"ה, המעניקה סיוע והכשרה לנוער להגיע לבגרות או ל-12 שנות לימוד, נכנסה להקפאה על ידי משרד החינוך. תכניות נוספות כמו אתגר, אומץ, התיכון הווירטואלי, מיל"ת ועוד עשרות תכניות כבר הוקפאו.

שר החינוך יואב גלנט הגיע היום לוועדת הכספים כדי לאשר את תכנית "לומדים בביטחון", לתקצוב שנת הלימודים, אך ח"כים רבים הביעו התנגדות לאשר תקציב נפרד מתקציב המדינה לשנת הלימודים ללא תקצוב וסיוע לתכניות החינוכיות, ולכן הדיון נדחה ליום שני הבא.

הפגנה נגד הכוונה לסגור את תכנית היל"ה, כנסת 12 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"אסור לסגור את התכנית". הפגנה נגד הקפאת תכניות החינוך לנוער בסיכון/פלאש 90, יונתן זינדל

שר החינוך הטיל שוב את האחריות למשבר על כחול לבן, ואמר כי עליהם להסכים על העברת תקציב חד שנתי כדי לתקצב את התכניות החינוכיות. הוא טען כי עד שיועבר תקציב לחשב הכללי באוצר, לא יתאפשר שימוש בתקציב קיים לטובת תכניות אלו. ח"כים בוועדת הכספים טענו כי תכניות אלו צריכות להיות מתוקצבות ללא קשר לוויכוח הפוליטי על תקציב המדינה.

בעצרת שהתקיימה הבוקר ברחבת החברה למתנ"סים בלוד, הפגינו כמה בוגרי תכנית היל"ה נגד הסגירה שלה. דניאל, שלמד התכנית, סיפר על חשיבותה עבורו בילדות, ואמר: "מה יהיה איתם? זה לא הגיוני שמדינת ישראל תסגור תכנית שאמורה להציל את הנוער בסיכון, אני לא יודע מה להגיד לכם".

עוד בוואלה!

בגלל אי העברת התקציב: תכניות חינוך לנוער בסיכון עלולות להיסגר

לכתבה המלאה
הפגנה נגד הקפאת תוכניות החינוך לנוער בסיכון. 12 באוגוסט 2020. ללא, אתר רשמי
בוגרים הפגינו נגד סגירת התוכניות. ההפגנה נגד הקפאת התוכניות לנוער בסיכון, היום/אתר רשמי, ללא

עטרה, תלמידת כיתה י"א בתכנית היל"ה, אמרה כי התכנית הצילה אותה. "באתי מהחינוך החרדי, לא האמנתי שאצליח ללמוד", סיפרה. "ידעתי שבכל דבר אני יכולה לדבר עם המנהלת שלי, הכילו אותי. אם אני לא מצאתי את עצמי במערכת חוץ מבהילה אז זה אומר הכל, אסור לסגור את התכנית". עטרה, שצפויה לסיים בשנה הבאה את כל בחינות הבגרות, סיפרה כי "אני מודאגת. קשה לי להבין את הרעיון לסגור את התכנית הזאת שאין לה תחליף, אנחנו לא נלך לפנימיות או לבתי ספר אחרים, הגענו להיל"ה כי זה המקום האחרון שנשאר לנו ללמוד בו".

היא הוסיפה כי "יהיה לי הרבה יותר מורכב להגיע לבגרות מלאה שאותה אני צריכה כדי להית מבוגרת תקינה במדינה הזו, בלי התכנית". לדבריה, "עד עכשיו למדתי, מה אני אמורה לעשות עכשיו? זה כאילו המדינה טורקת לי את הדלת בפנים ולא נותנת לי שום תחליף. זה לא טובה שאני אמורה לבקש, אלא זכות בסיסית שמגיעה לי כמו לכל ילד במדינה".

עצרת "מיליון כסאות ריקים" בלוד נגד סגירת תוכניות ומסגרות חינוכיות, 12 באוגוסט 2020. דנה ירקצי
"תכנית היל"ה הצילה לי את החיים". עצרת "מיליון כסאות ריקים" בלוד, היום/דנה ירקצי

בשעות אחר הצהריים הפגינו מאות תלמידים הורים ומורים מול הכנסת. המפגינים קראו "חוק חינוך חובה", "גלנט תתעורר התלמידים והמורים שווים יותר", ו-"לא מוותרים על נערים כדי לחסוך כמה שקלים". תותי וינהאוס ממארגנות ההפגנה סיפרה כי "תכנית היל"ה הצילה לי את החיים. בלעדיה לא הייתה לי בגרות ומי יודע איפה הייתי עכשיו". היא הוסיפה כי "אני לא מוכנה לוותר על המקום שלא ויתר עליי. נוער בסיכון הוא לא חריגה מהתקציב, הוא חלק מהעתיד של המדינה הזאת".

טלילה איילון, מורה בתכנית וחברת ועד המורים בכוח לעובדים אמרה כי "המדינה החליטה השבוע שהחינוך בישראל מגיע לילדים החזקים בלבד, ודנה 8,000 תלמידים להיזרק לרחוב ו-1,600 מורים לאבטלה. הם חושבים שנעבור על כך בשתיקה והם טועים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה לא טובה אלא זכות בסיסית". נפתלי בנט נושא דברים במהלך המחאה מול הכנסת, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ נפתלי בנט (ימינה) נאם בהפגנה שנערכה מול הכנסת, ואמר כי "לא מעניין אותי אם יש בחירות או אין בחירות, אם יש תקציב או אין תקציב. מעניין אותי דבר אחד - שבעוד שבועיים, כל המורים, כל המנהלים ובעיקר כל התלמידים של הפרויקט הקדוש הזה - היל"ה, יכנסו לבית שלהם". הוא הוסיף כי "אנחנו לא נוותר. אתם הדבר הכי חשוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully