וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל אי העברת התקציב: תכניות חינוך לנוער בסיכון עלולות להיסגר

4.8.2020 / 19:39

שורת תכניות חברתיות עלולות להיסגר בשל אי העברת תקציב המדינה, ואלפי עובדים בסכנת פיטורים. בין המיזמים, תכנית היל"ה שמהווה תחנה אחרונה לנערים שנפלטו ממערכת החינוך ומכינה אותם לבגרות. "אין לי לאן ללכת, לא יקבלו אותי באף בית ספר אחר", סיפרה אחת התלמידות

בווידאו: דיון בוועדה לביקורת המדינה על מוכנות מערכת החינוך/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

לצד שורת תכניות חברתיות בתחום קידום הנוער שהיו אמורות לפעול בתחילת השנה ונעצרו בגלל משבר הקורונה ובעיות תקציב במשרד החינוך, נמצאת בסכנת סגירה גם תכנית היל"ה לנוער נושר ונוער בסיכון. התקציב לתכנית, שמדי שנה נותנת מענה לכ-8,000 בני נוער שנפלטו ממוסדות הלימוד, עדיין לא אושר על ידי משרד החינוך, וכ-1,600 עובדים נמצאים תחת בסכנת פיטורים.

במשרד החינוך, טוענים כי עד שלא יועבר תקציב שנתי כולל, לא ניתן יהיה לתקצב תכניות כמו היל"ה. הקושי בתקצוב התכניות מגיע ברקע משבר גרעוני שחווה המשרד, עם תחילת הפגיעה של הקורונה במערכת החינוך.

בין התכניות הנוספות שנמצאות בסכנת ביטול, תכנית העשרה שמונה כ-4,000 מורים שעלולים לאבד את עבודתם. בשל כך, כרגע מתקיימים דיונים בין יו"ר הוועד למשרדי החינוך והאוצר, בהוראת בית הדין לעבודה. תכניות נוספות שספק אם ימשיכו לפעול הן תכנית שלבים, חוג לכל ילד, ותכניות המיועדות לנוער עולה.

המשבר בתכניות משרד החינוך במספרים:

  • כ-8,000 בני נוער מתכנית היל"ה עלולים להישאר ללא מסגרת
  • כ-1,600 אנשי צוות בתכנית היל"ה עומדים בפני סכנת פיטורים
  • יותר מ-4,000 מורים במיזמים נוספים עלולים לאבדם את עבודתם
  • התקצוב לפרויקט היל"ה מוערך בכ-140 מיליון שקלים לשנה
בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
קידום הנוער בסיכון בסכנת סגירה. תלמידי תיכון בפתח תקווה במהלך תקופת הקורונה/ראובן קסטרו

תכנית היל"ה מהווה תחנה אחרונה לבני נוער שנפלטו ממסגרות החינוך הרגילה, ובמסגרת התכנית, שמופעלת על ידי החברה למתנ"סים, הנערים לומדים במתכונת לימודים של שישה תלמידים בכיתה, כדי להכין אותם לבחינות הבגרות או לתעודת גמר.

התקצוב לפרויקט מוערך בכ-140 מיליון שקלים לשנה. במשרד החינוך טוענים כי מתגבש מתווה שימנע את הפיטורים של עובדי התכניות, ואם לא ימצא תקציב עד סוף אוגוסט - עובדי היל"ה יצאו לחל"ת וישובו לעבודתם כשיאושר לה תקציב.

תהילה, תלמידה בהיל"ה מאזור ירושלים, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS איך תשפיע עליה סגירת התכנית. "לפני היל"ה למדתי בשני בתי ספר ולא הצלחתי לשרוד שם, הגעתי לתכנית בגלל שאחותי למדה שם ופשוט שידכו בינינו", סיפרה. לדבריה, היא סבלה מבעיות לימודיות רבות שאובחנו, ורק כשהחלה ללמוד בתכנית, הצליחה להתקדם לעבר בגרות מלאה.

"הם כמו בית בשבילי, המורים הם חברים שלי ומתקשרים אליי מעבר לשעות הלימוד", סיפרה תהילה. "הם הכניסו לי רצון ללמוד בדרך שמתאימה לי. מבחינתי לסגור את תכנית היל"ה זה סוף העולם, כל מה שבניתי ילך לפח".

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
"כל מה שבנו שם יימחק בשנייה". בעיות תקציב במערכת החינוך/ראובן קסטרו

"אין לי לאן ללכת, לא יקבלו אותי באף בית ספר אחר", המשיכה תהילה. "במיוחד לאור זאת שאני בתהליכי בחינות הבגרות. אין לי רישומים בשום מקום ולא יקבלו אותי בשום מקום. זאת השנה האחרונה". לדבריה, "זאת מחשבה נוראית שכל מה שבנו שם יימחק בשנייה, המון נערים שמגיעים לשם מגיל צעיר ואין להם לאן ללכת, אף בית ספר לא מוכן לעשות את מה שפרויקט היל"ה מוכן לעשות וזה עצוב".

היא הוסיפה כי "אני חושבת שהמדינה לא יודעת לכוון את התקציבים שלה למקומות הנכונים, במקום להעביר את התקציב למקום של נוער שנמצא בבעיות, פשוט מוחקים בשנייה וזורקים אותנו בלי 12 שנות לימוד ויכולת להוציא בגרות".

"שוב החצר האחורית של משרד החינוך סופגת כשלים"

מוועד עובדי היל"ה, המאוגד בכוח לעובדים, הסבירו כי מדובר בפגיעה קשה בנערים ובאנשי הצוות. "לא ייתכן ששוב משחקי כוח בין משרד החינוך ומשרד האוצר יפגעו במורים ובתלמידים. שוב החצר האחורית של משרד החינוך היא הראשונה לספוג כשלים ניהוליים".

בוועד העובדים הוסיפו כי "מורי היל"ה הם ה'מורים של המדינה', מי שנלחמים על כל ילד רגע לפני שהוא נפלט ממערכת החינוך. לא די בכך שהם מורי קבלן, עתה הם עלולים למצוא עצמם ללא עבודה. נמשיך להיאבק כדי לקבל תשובות ברורות לעתיד המורים והתלמידים".

מהחברה הארצית למתנ"סים המפעילה את הפרויקט נמסר כי "בדיונים עם משרד החינוך ומשרד האוצר מתגבש מתווה שיאפשר להימנע מפיטורי עובדי תכניות היל"ה וקרב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully