וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלי בתי הספר על סיום שנת הלימודים: "גלנט נוהג באלימות שלטונית"

15.6.2020 / 11:45

ועדת החינוך בכנסת דנה בחוסר הבהירות סביב סיום שנת הלימודים, מבחני הבגרות ומסיבות הסיום. מנהלי בתי הספר האשימו את שר החינוך בהודעה על סיום שנת הלימודים "כחצי פקודה", ויו"ר השלטון המקומי תקף: "כולנו צריכים להיכנס מתחת לאלונקה, לא להתנהג כאחרוני העסקנים"

צילום: שלומי גבאי, קופת חולים לאומית, עריכה: טל רזניק

ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת דנה היום (שני) בחוסר הבהירות סביב מערכת החינוך. זאת, על רקע המאבק בין שר החינוך יואב גלנט לבין יו"ר ארגון המורים רן ארז ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד.

בין היתר, בוועדה שבראשה עומד ח"כ רם שפע (כחול לבן) דנים במועד סיום שנת הלימודים, במבחני הבגרות בצל מגיפת הקורונה וכן במסיבות הסיום. ח"כ שפע תקף את ארז על שבחר שלא להגיע לדיון. לדבריו, "ארגוני המורים מחכים עד הרגע האחרון ואז טוענים שלא מדברים איתם. אז להגיד שההחלטה נחתה עליך ההחלטה, זאת פשוט לא האמת".

יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר, מנשה לוי, מתח בדיון ביקורת על התנהלות משרד החינוך: "מנחיתים הודעה על הארכת שנת הלימודים בתשעה ימים, ממש כחצי פקודה, ומאיימים בצווי מניעה ובתקנות לשעת חירום. אני רוצה לשאול את נציגי משרד החינוך שאלה פשוטה - למה נכנעתם ללחץ של יפה בן דוד? למה להפוך את תלמידי כיתות י' לבני ערובה של תלמידי החינוך היסודי והגנים?".

לוי טען כי לא התקיים משא ומתן אמיתי עם ארגון המורים. "לנפנף בצווי מניעה ולהגיד 'יש לנו כלים לכפות' - לא ככה מדברים במדינה דמוקרטית עם יו"ר איגוד מקצועי. אני קורא לזה אלימות שלטונית".

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
כיתה בגבעתיים בצל הקורונה, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

יו"ר המרכז לשלטון המקומי, חיים ביבס, קרא בוועדת החינוך ליו"ר ארגון המורים שלא להתנהג "כאחרון העסקנים" ולפתור את הבעיה. "אנחנו רגע לפני שמתחילים בשביתות. יש פה מגזר פרטי ששילם מחיר כבד מאוד, יש פה מאות אלפי אנשים שנמצאים בבית, וכולנו צריכים להיכנס מתחת לאלונקה", אמר ביבס. הוא אמר כי הוא מסכים עם הטענה שהייתה התנהלות לא נכונה, "אך גם כשנעשתה טעות לא צריך לתקן אותה על חשבון התלמידים והמורים".

ביבס הוסיף כי הוא מאמין שעד סוף השבוע תימצא הנוסחה, מבלי להגיע לשלב של הוצאת צווי מניעה, אך "אם צריך להוציא צווי מניעה - נוציא אותם. צריך לקיים דיון היום ולא לחכות לדקה ה-90. אף אחד הוא לא בן ערובה של בן דוד או של מישהו אחר. יש פה ליקוי מאורות - אנשים התבלבלו". ביבס הזהיר כי "כל המגזר הציבורי יגיע לקריסה אם לא נשמור על המגזר הפרטי. צריך לשים את האגו בצד. בעת הזאת לא צריך להתנהג כאחרוני העסקנים ולחפש עוד שקל".

מזכ"לית הסתדרות המורים לא התייצבה לדיון, ומאיר אסרף נשלח כנציג במקומה. בוועדה טען כי במידה שארגון המורים לא יכבד את עיקרון השוויון עליו הם חתומים, גם בהסתדרות המורים יעשו כן. "לנו יש הסכם עם משרד החינוך. שמעתי ביקורת על סעיף השוויון עליו אנחנו חתומים במערכת החינוך, ואנחנו מכבדים הסכמים", טען, והוסיף כי "הסיכום שלנו אומר שהחלטת משרד החינוך לא יכולה לעלות על תשעה ימים וזה גם הנמוך מבין התנאים. אם תהיה החלטה שלא להאריך את שנת הלימודים אז גם עלינו זה יחול. נמלא את ההחלטה בהתאם להסכם הקיבוצי".

העימות בין גלנט לארגוני המורים

הדיון מתקיים לאחר הודעתו של שר החינוך גלנט על תאריכי הסיום לשנת הלימודים - באופן חד-צדדי וחרף אי-ההסכמות עם ארגוני המורים. גלנט ומנכ"ל משרדו שמואל אבואב הודיעו אתמול כי בגני הילדים ובתי הספר היסודיים - מהגנים עד כיתה ו' - יסתיימו הלימודים ב-13 ביולי, בעוד שחטיבות הביניים והחטיבה העליונה - כיתה ז'-י' - יסיימו את לימודיהם ב-1 ביולי. תלמידי החטיבה העליונה בכיתות י"א-י"ב, שיסיימו את הלימודים ביום שישי הקרוב, ימשיכו בהכנות לקראת בחינות הבגרות שייפתחו ב-22 ביוני ויסתיימו ב-27 ביולי.

השר גלנט ומנכ"ל המשרד לא הצליחו להגיע להבנות עם ארגון המורים, בראשות היו"ר ארז, שמתבצר בעמדתו נגד מתן ימי לימוד נוספים בחופש הגדול, כפי שהסכימה מזכ"לית הסתדרות המורים בן דוד. גלנט הבהיר בתדרוך לכתבים כי הוא יעשה "כל שיידרש" כדי לחייב את המורים ללמד, כולל פנייה לבית הדין לעבודה. לדבריו, "ההחלטה שלנו היא סופית, ומי שעומד מאחוריה היא ממשלת ישראל על כל אגפיה" וכי "מי שיפעל בניגוד להחלטות - יש לנו כלים לחייב אותם ונעסוק בהם בבוא העת".

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | שר החינוך, יואב גלנט  24 במאי 2020. ראובן קסטרו
הודיע חד-צדדית על תאריכי סיום שנת הלימודים. גלנט/ראובן קסטרו

בתגובה, ארגון המורים דחה את החלטת משרד החינוך, שלדבריו "אין לה מקור משפטי", והודיע כי שנת הלימודים תסתיים ב-19 ביוני. "מה 'צו השעה' במקרה הזה. אין שום חומר שהוחסר השנה מאף תלמיד, אין שום חומר ללמד, אין אף הורה שיישאר בבית כתוצאה מזה שילד בן 15-16 יישאר בבית, אלא להיפך - הילד נחשף עוד יותר לסיכון", תקפו בארגון ושלחו חיצים גם נגד בן דוד, שלדבריהם "פועלת בניגוד מוחלט לציבור אותו היא אמורה לשרת".

במקביל, הסתדרות המורים הזכירה כי המורים החברים בה לא ייתנו ימים נוספים במהלך הקיץ, אם לא יושגו הסכמות דומות עם ארגון המורים. "כפי שכבר ציינו בעבר, אם המדינה לא תכבד את עיקרון השוויון, הרי שבהתאם להסכם מועד סיום שנת הלימודים בחטיבות הביניים יהיה ב-19 ביוני, בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים ב-30 ביוני", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully