וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגנית הראשונה של ארה"ב? בת המהגרים שרוצה להמשיך לעשות היסטוריה

קמלה האריס, תובעת לשעבר ובת להורים מהודו ומג'מייקה, פרשה מהפריימריז הדמוקרטיים אחרי עימות עם ביידן. אך אחרי ההרג של ג'ורג' פלויד, הסנאטורית מקליפורניה הובילה קריאות לצדק חברתי, התפייסה עם ביידן והפכה למועמדת השחורה הראשונה בתפקיד. ויש גם זווית יהודית

בווידאו: הסנאטורית קמלה האריס תשמש סגניתו של ביידן/צילום: רויטרס

חודשים אחרי שקמפיין הנשיאות שלה קרס על רקע שאלות לגבי זהותה הפוליטית, קמלה האריס מצאה לפתע ובמלוא הכוח את קולה - ובמקרה.

האריס, בת 55, בת להורים מג'מייקה ומהודו, היא סנאטורית מקליפורניה שתרוץ לצדו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן. היא תהיה האישה השחורה והאסייתית הראשונה שמתמודדת לאחד משני התפקידים המרכזיים בארצות הברית.

הבחירה שלה לא הייתה מפתיעה. ארצות הברית נמצאת בעיצומו של חשבון נפש על ההיסטוריה הגזענית שלה, וביידן היה נתון תחת לחץ גובר לבחור אישה לא לבנה. האריס, שהייתה בסך הכול הסנאטורית השחורה בהיסטוריה כשנבחרה לסנאט ב-2016, תמיד הייתה בראש הרשימה של ביידן.

עם זאת, היא עשתה הכול כדי לשמור על פרופיל נמוך עד שביידן קיבל את ההחלטה אמש. היא הפכה לתומכת נלהבת ברפורמה משטרתית ובצדק חברתי - בסנאט, ברחובות וברשתות, כשהיא מתעמתת עם רפובליקנים באולם הסנאט ותוקפת בחריפות את הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ.

"היא הייתה מאוד נחושה", אמר מארק מוריאל, נשיא "הליגה העירונית הלאומית", ארגון ותיק לקידום זכויות אזרח וצדק חברתי העובד עם האריס על רפורמות. "יש לה יכולת להיכנס לעימות ראש בראש עם כל אחד".

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן והסנאטורית קמלה האריס בעצרת בדטריוט, 9 במרץ 2020. רויטרס
לא נטר לה טינה. ביידן והאריס בעצרת בדטרויט, מרץ/רויטרס

עבור האריס, תובעת שוברת מחסומים לשעבר והתובעת הכללית לשעבר של קליפורניה, תקופה זו גיבשה אצלה את התכלית שהייתה חסרה בקמפיין הכושל שלה לראשות המפלגה הדמוקרטית.

אחרי פתיחה חזקה של הקמפיין, האריס קרסה במהירות בשל זגזוגים בעמדותיה. בתחילה היא הציגה את עצמה כמועמדת פרוגרסיבית בתוך השדה שכלל את הסנאטורים הרדיקליים ברני סנדרס ואליזבת וורן, אולם בהמשך היא הלכה למרכז. עמדותיה בנוגע למערכת הבריאות, לדוגמה, היו מבולגנות. היא פרשה כבר בדצמבר, עוד לפני ששולשל הפתק הראשון בפריימריז הדמוקרטיים.

"היא ניסתה קצת לשחק במרכז וניסתה להיות הכול עבור כולם", אמר ג'ואל פיין, יועץ אסטרטגי דמוקרטי שעבד בקמפיין של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ב-2016. עכשיו, לדבריו, "יש לה כבר קול יותר מוגדר. יש יותר בהירות לגבי דמותה הציבורית".

הרקע שלה באכיפת החוק נתפס כחולשה בתחילת המרוץ. אולם, פועלה בהמשך הרשים חלק מהספקנים, שאמרו כי היא לא עשתה די כדי לחקור תקריות ירי של המשטרה ולעתים קרובות מדי צידדה בתובעים בהרשעות שגויות בעבר.

עוד בוואלה!

התובעת מקליפורניה שהיממה את ביידן חולמת על הבית הלבן

לכתבה המלאה

"שינוי חשוב"

בימים שאחרי ההרג של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר לבן במיניאפוליס בחודש מאי, האריס הצטרפה למפגינים ברחובות וושינגטון. בגבעת הקפיטול, יחד עם קורי בוקר, סנאטור שחור שבעצמו היה בפריימריז הדמוקרטיים, הם הניעו את המאמצים הדמוקרטיים להילחם באלימות המשטרתית, במקביל להתנגדותם לרפורמה שהציעו הרפובליקנים, שאותה כינו "מס שפתיים".

היא זכתה בהכרה משמעותית בתחילת החודש, כשבן קראמפ, עורך הדין של משפחת פלויד, פרסם מאמר דעה שתומך במועמדות שלה. "מבחינתי זה פשוט: היא הייתה סוכנת של שינוי בכל רמה בממשל - המקומית, המדינתית והפדרלית - במשך 30 שנה", כתב קראמפ בימים שקדמו להחלטתו הסופית של ביידן.

לארה בזלון, פרופסורית מבית הספר למשפט באוניברסיטת סן פרנסיסקו, שתקפה את האריס בשנה שעברה על עברה בתור תובעת ותובעת כללית, אמרה כי היא עשתה "שינוי חשוב" בנוגע לצדק פלילי. היא מקווה שהיא תוביל את היעוץ לביידן בנושא.

"היא עשתה פנייה טובה וחדה שמאלה. אני מקווה שהיא תנצל את הרגע ותתנגד לדחף לחזור למקום מבטחים ולמרכז", אמרה.

הסנאטורית מקליפורניה, קמלה האריס במהלך נאומה במסגרת וועידת המפלגה הדמוקרטית בניו-המפשייר, ארה"ב 7 בספטמבר 2019. רויטרס
מהשמאל, למרכז ובחזרה לשמאל. האריס/רויטרס

לא ברור אם הפנייה שמאלה תשפיע על עמדותיה ביחס לישראל. האריס ביקרה בישראל בסוף 2017 ונועדה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. היא נחשבת לתומכת של ישראל, מתנגדת לתנועת ה-BDS והביעה בעבר תמיכה בפיתרון שתי המדינות.

בנוסף לכך, בעלה של האריס, דאגלס אמהוף, הוא יהודי, ובתפקידה כתובעת מחוז סן פרנסיסקו היא אף הקימה יחידה לטיפול בפשעי שנאה, שרבים מהם כוונו כלפי יהודים. נושא זה הפך למוקד עבודתה גם כששימשה התובעת הכללית של קליפורניה.

"אגרוף בבטן"

בזמן שקידמה באופן ציבורי את מאבקה למען צדק חברתי, האריס שקדה על ביסוס יחסיה עם ביידן. בין השניים הייתה ידידות ארוכה בזכות קרבתה של האריס לבו ביידן, בנו המנוח של סגן הנשיא לשעבר שהיה התובע הכללי של דלוואר ועבד יחד עם האריס כשהייתה בתפקיד זה בקליפורניה.

"עוד כשקמלה הייתה תובעת כללית, היא עבדה מקרוב עם בו. צפיתי בהם נאבקים בבנקים הגדולים, מחזקים את העובדים ומגנים על נשים וילדים מאלימות", כתב ביידן בעת הכרזתו על האריס כמועמדת שלו. "הייתה גאה בהם אז, ואני גאה עכשיו שהיא השותפה שלי בקמפיין הזה".

עם זאת, היחסים בינה לבין ביידן האב החמיצו בשנה שעברה, כשהיא הלמה בו על התנגדותו בעבר בחובת הסעות תלמידים לבתי ספר ציבוריים, שלמעשה תמכה בהפרדה בין תלמידים לבנים לשחורים. ג'יל, אשתו של ביידן, אמרה אז כי היה זה "אגרוף בבטן", וכמה מיועציו של ביידן תיארו את המתקפה של האריס עליו כמהלך אופורטוניסטי.

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בעצרת בדלוואר, 28 ביולי 2020. רויטרס
עמד בפני לחצים של הרגע האחרון. ביידן/רויטרס

מאז שהביעה את תמיכתה במרץ, האריס הפכה לאחת מהתומכות הבולטות ביותר של ביידן ומגייסת תרומות יעילה עבורו. ביידן אמר החודש לכתבים כי הוא שם מאחוריו את ההתכתשות בעימות ההוא. "אני לא נוטר טינה", אמר.

למרות זאת, האריס נאלצה לשרוד קמפיין של הרגע האחרון נגדה, כולל מצדו של אחד מיועציו הקרובים ביותר של ביידן. זאת לאור החשש שהיא בעלת שאיפות רבות מדי ולא תשים את האינטרסים של ביידן לפני אלו שלה. הניסיון הזה הוביל לזעם בקרב תומכי האריס, שאמרו כי מדובר בטיעונים סקסיסטיים.

פיין, היועץ האסטרטגי הדמוקרטי, אמר כי האריס ניצלה היטב את הזמן מאז תום הקמפיין שלה.

"היא הבינה שאחת החולשות שלה הייתה הרקע שלה בתור תובעת", אמר. "היא עשתה תיקונים ושיפוצים כדי להיות מוכנה לרגע הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully