וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובעת, היועצת של אובמה או הטייסת: מי תהיה הסגנית של ביידן?

המועמד הדמוקרטי יכריע בימים הקרובים מי תרוץ לצדו בנובמבר. הפייבוריטית הייתה הסנאטורית קמלה האריס, אך גם היועצת לביטחון לאומי לשעבר סוזן רייס, הסנאטורית הפרוגרסיבית וורן, חברת הקונגרס קארן בס והסנאטורית תמי דקוורת', שאיבדה את רגילה בעיראק, בפנים

בווידאו: המועמד הדמוקרטי לנשיאות מתייחס למועד בחירת מועמדת לסגניתו/צילום: רויטרס

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ג'ו ביידן יקבל בימים הקרובים את ההחלטה על זהותה של האישה שתרוץ לצדו בנובמבר.

סגן הנשיא לשעבר הבטיח שתהיה זו אישה, ובורסת השמות גדלה בימים האחרונים, אחרי שהיה נדמה שהפור נפל ותהיה זו הסנאטורית קמלה האריס. לפי דיווחים בארצות הברית, הכרזה רשמית לא צפויה עד השבוע הבא, לפני ועידת המפלגה שבה יקבל ביידן את המועמדות באופן רשמי.

קמלה האריס

הסנאטורית מקליפורניה, שהייתה התובעת הכללית במדינה, נתפסה כפייבוריטית לתפקיד. האריס תהיה האישה השחורה הראשונה והאישה האמריקנית ההודית הראשונה שרצה לתפקיד, מה שיהפוך אותה לבחירה היסטורית מכל צורה שהיא.

דמוקרטים רבים רואים בהאריס בחירה בטוחה לאור שאיפותיה להיות נשיאה בעצמה וכמי שתייצג את מגוון האלקטורט של המפלגה. עם זאת, לפי דיווחים שונים, זאת מוזכרת כאחת הסיבות להסתייגות ממנה - ביידן רוצה סגנית שתתרכז בעבודה הרבה שתונח לפתחו של הממשל הבא, ולא תהיה עסוקה בפוליטיקה.

בנוסף לכך, ההתנצחויות ביניהם במהלך העימותים בתחילת הפריימריז בשנה שעברה נצרבו בתודעה והן עשויות לשמש את הרפובליקנים ואת הנשיא דונלד טראמפ כדי לתקוף את ביידן דרכה.

ג'ו ביידן והסנאטורית קמלה האריס בעימות, 31 ביולי 2019. רויטרס
"לא התחרטה על שתקפה אותו". האריס מול ביידן בעימות בשנה שעברה/רויטרס

בשבוע שעבר דווח כי הסנאטור לשעבר כריס דוד, חלק מוועדת האיתור של ביידן, נדהם מתגובתה של האריס כשנשאלה מדוע בחרה לפתוח במתקפה על ביידן בעימות. לפי האתר פוליטיקו, דוד אמרה כי "היא צחקה ואמרה, 'זו פוליטיקה'. לא היה לה שום חרטה". עם זאת, מקורב לביידן אמר כי סגן הנשיא לשעבר התגבר מהר על אותה מתקפה, וכי ההערות שלה לא ישפיעו על קבלת ההחלטות שלו.

במכוון או שלא, צולם ביידן בשבוע שעבר כשהוא מחזיק פנקס עם הערות בכתב ידו, שבו הוקדש חלק שלם להאריס, עם חמש נקודות.

"אני לא נוטר טינה", "היא הצטרפה אליי ואל ג'יל בקמפיין", "מוכשרת", "עזרה גדולה לקמפיין" ו"יש לי כבוד רב אליה".

נקודות שרשם לעצמו ג'ו ביידן על הסנאטורית קמלה האריס, 28 ביולי 2020. AP
"לא נוטר טינה". הנקודות של ביידן על קמלה האריס/AP

אליזבת וורן

ביידן שוחח עם הסנאטורית הפרוגרסיבית ממסצ'וסטס כמה פעמים בחודשים האחרונים לאור רצונו לשלב כמה מהרעיונות שלה. ביידן, למשל, קיבל ממנה עזרה מסוימת בגיבוש המצע הכלכלי שלו, שאותו חשף בשבועות האחרונים.

וורן, שאכזבה בפריימריז, לא מסתירה כי היא מעוניינת בתפקיד. "כן", היא ענתה ללא היסוס בריאיון לרשת MSNBC כשנשאלה אם היא תיעתר להצעה מביידן.

ואולם, חלק מהדמוקרטים מטילים ספק לגבי האפשרות שביידן יבחר את וורן. לאור היתרון הגדול שלו בחלק מהסקרים, הם אומרים שבחירתה תהיה מסוכנת מדי לאור עמדותיה הרדיקליות. בנוסף לכך, על רקע המחאה נגד הגזענות שפרצה בעקבות ההרג של ג'ורג' פלויד, הם מאמינים כי על סגן הנשיא לשעבר לבחור אישה לא לבנה.

אליזבת' וורן בעצרת תומכים ב"סופר טיוזדיי". 4 במרץ 2020. רויטרס, רויטרס
עזרה לביידן בניסוח המצע הכלכלי. וורן/רויטרס, רויטרס

סוזן רייס

היועצת לביטחון לאומי לשעבר עונה על כל הדרישות ברשימה של ביידן. חלק ממקורביו רואים בה בחירה הגיונית לאור עבודתם הצמודה תחת ממשל אובמה, וכי ביידן מעדיף סגנית "שיש לה סימפטיה" אליו.

מנגד, כמה דמוקרטים חוששים שבחירה ברייס תצית מחדש את העיסוק של הרפובליקנים במתקפת הטרור על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי ב-2012. היא טענה אז כי הפיגוע היה תוצאה של הפגנות שהסלימו, ולא מתקפת טרור מתוכננת. בהמשך, ממשל אובמה הבהיר כי אכן הייתה זו מתקפה מתוכננת, שבה נהרג השגריר האמריקני.

בנוסף לכך, היא מעולם לא התמודדה על תפקיד ציבורי וגורמים במפלגה חוששים שזה יהיה לה לרועץ.

נאומה של סוזן רייס בוועידת איפא"ק, וושינגטון, מרץ 2015. AP
הרפובליקים עשויים להזכיר את בנגאזי. סוזן רייס/AP

קארן בס

מעמדה של חברת הקונגרס מקליפורניה עלה לאחרונה, כשכמה מחוקקים בולטים, בראשם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, דוחפים את הצוות של ביידן לבחור בה.

בס, שמובילה את האסיפה השחורה בבית הנבחרים, נתפסת כדמות אהודה בקונגרס שלא תיצור דרמות או סיכונים מיוחדים עבור ביידן.

השאלה הגדולה ביותר שנותרה סביבה אם היא מוכנה לתפקיד.

"הקפיצה מחברת קונגרס לסגנית נשיאה, ואפילו נשיאה, היא גדולה", אמר מקורב אחר של ביידן.

חברת הקונגרס קארן בס, 17 ביוני 2020. רויטרס
מחברת קונגרס לסגנית נשיאה? קארן בס/רויטרס

תמי דקוורת'

הסנאטורית מאילינוי נכנסה לרשימה הסופית של ביידן משום שהיא סמל לפטריוטיות בעיניו.
טייסת הקרב לשעבר איבדתה את שתי רגליה במלחמה בעיראק וקיבלה את עיטור "הלב הסגול". היא התחברה לביידן ולאשתו ג'יל כשעבדה במשרד לענייני וטרנים. היא גם נבחרה לסנאטורית הדמוקרטית בכהונה ראשונה היעילה ביותר על ידי המרכז לחקיקה יעילה.

הסנאטורית תמי דקוורת' תמי דקוורת' בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ארה"ב, 3 בינואר 2017. רויטרס
זכתה לשבחים על עבודתה כסנאטורית. תמי דקוורת'/רויטרס

בעיני חלק מבעלי בריתו של ביידן, החסרונות של דקוורת', הסנאטורית הראשונה אי-פעם שילדה במהלך התפקיד, נוגעים להבנתה בנושאים כלכליים, שיהיו אחד המרכזיים ביותר בבחירות לאור האבטלה הגבוהה והנזקים שנגרמו כתוצאה ממגיפת הקורונה.

(עדכון ראשון: 11:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully