וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי הרשויות בדרום דורשים פתרון לטרור הבלונים: "הפכנו לכלי משחק בידי חמאס"

עודכן לאחרונה: 12.8.2020 / 13:40

התחדשות בלוני התבערה לעוטף עזה הביאה את ראשי המועצות האזוריות להבנה שהם בעיצומה של הסלמה. הם סבורים שקולות הנפץ והאדמה החרוכה לא יעלמו בקרוב בשל היעדר הרתעה. "ארגוני הטרור עושים מה שהם רוצים, ישראל חסרת אונים". על תקיפות צה"ל: "מפחידות יותר את ילדי העוטף"

בווידאו: זירת נפילת הטיל במועצה האזורית אשכול/צילום: שי מכלוף עריכה: ניר חן

טרור הבלונים מרצועת עזה התחדש בשבוע האחרון, בעקבות כך עלתה רמת המתיחות בדרום באופן משמעותי כשאמש תקף צה"ל פעם נוספת יעדי חמאס ברצועת עזה. עשרות השיגורים מדי יום, והתלקחות השריפות בשטחי המועצות האזוריות בעוטף שגורמות נזק לאלפי דונמים בשמורות הטבע, הביאו את ראשי הרשויות להבנה כי הם נמצאים בעיצומה של הסלמה. הבוקר פרצו שתי שריפות במועצה האזורית חוף אשקלון, זאת לאחר שאתמול פרצו כ-60 שריפות ברחבי עוטף עזה שמקורן בבלוני תבערה שנשלחו מרצועת עזה. במהלך תגובת צה"ל נפל טיל ממסוק חיל האוויר ונחת בשטח המועצה האזורית אשכול.

חלקם דורשים להשיב את יכולת ההרתעה של צה"ל מול ארגוני הטרור בעזה, בעוד שאחרים סבורים כי יש להגיע לפתרון מדיני, אך כולם מבינים שבינתיים - תושבי עוטף עזה משלמים את המחיר.

ראש מועצת שדות נגב, תמיר עידאן, טוען שתקיפות צה"ל כבר לא אפקטיביות מול חמאס וארגוני הטרור האחרים בעזה. "הפכנו להיות כלי משחק בידי חמאס, התגובות של צה"ל מפחידות את ילדי העוטף יותר מאשר את ארגוני הטרור בעזה", הוא אומר. "צריך לחזור לסיכולים ממוקדים, גם אם זה יהיה כרוך בהסלמה שאנחנו כבר בתוכה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפכנו לכלי משחק בידי החמאס". שריפה בנתיב העשרה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עידאן מוסיף כי "בלון כזה יכול להתפוצץ בגן ילדים או בחצר בית ולגרום לפגיעה בחיי אדם. למה אנחנו מחכים לדבר כזה?". לדבריו, "התגובות של צה"ל כרגע לא אפקטיביות. אחרי ההפצצות בלילה של מטוסי הקרב, אנחנו חוזרים בבוקר לבלוני הנפץ והתבערה".

בדומה לעידאן, ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, סבור שעל צה"ל לשוב לסיכולים הממוקדים ברצועה באופן מידי על מנת להשיב את ההרתעה שאבדה. "מדינת ישראל צריכה לעשות את הדבר היחיד שיפגע בתשתית הטרור בעזה לטווח הארוך - וזה רק מבצע צבאי כמו חומת מגן שהיה ביהודה ושומרון", הוא אומר. "לא ייתכן שמדינה שיודעת להנחית מכות על המחבלים בצפון, עומדת חסרת אונים מול הטרור מעזה".

"כרגע אין הרתעה, אז חמאס והג'יהאד עושים מה שהם רוצים", ממשיך דוידי. "ראש הממשלה ושר הביטחון צריכים לתת פקודות לצה"ל להכות במחבלים ולגבות מהם תשלום אישי על הטרור. מה שצריך לעשות זה להחזיר את הסיכולים הממוקדים".

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, 17 במאי 2018. ללא, פלאש 90
"התגובות של צה"ל כרגע לא אפקטיביות". עידאן/פלאש 90, ללא

לעומתם, ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, סבור שיש להגיע לפתרון מדיני באופן מידי. "אנחנו עמוק בתוך הסלמת בלוני התבערה ששורפים את שדותינו", הוא מתאר. "רק בזכות אנשינו הנהדרים והמסורים במחלקת הביטחון של המועצה, שפועלים יחד עם צה"ל, כוחות הכיבוי, רשות הטבע והגנים וקק"ל, אנחנו מצליחים למזלנו להתגבר במהירות על השריפות ולמנוע את התפשטותן ואת הנזקים לחקלאות. אך ברור שזה לא הפתרון".

"הפתרון הוא מדיני", מסביר ירקוני. "ההסלמות החוזרות הן תוצאה של קיפאון מדיני מתמשך מול הרצועה - ותושבי העוטף הם הראשונים לשלם את המחיר. כמו שאני קם כל בוקר ומזכיר לעצמי שאני משרת בראש ובראשונה את התושבים שלי, כך אני מצפה משרי הממשלה לזכור את מחוייבותם לביטחון אזרחי מדינת ישראל שחיים ליד הגבול".

ראש מועצה אזורית אשכול, גדי ירקוני. לירון מולדובן
"הפתרון הוא מדיני". ירקוני/לירון מולדובן

גם ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, סבור כי על הממשלה לפעול יותר כדי מצוא פתרון. "צה"ל עושה הכל כדי לשמור על הביטחון שלנו", הוא אומר, אבל "עכשיו נדרש מממשלת ישראל לפעול באופן אקטיבי לשמור גם על תחושת הביטחון, שהיא קריטית לנו על מנת להמשיך לצמוח ולהתחזק בעוטף עזה".

איתמר רביבו, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, אמר כי עוטף עזה תחת מתקפה. "בימים האחרונים מתמודדים עשרות אלפי תושבי העוטף מול מתקפה חסרת תקדים של בלוני נפץ ותבערה. נגיף הטרור העזתי עדיין כאן. זה לא גל ראשון ולא גל שני, אלא שנים על גבי שנים של טרור מתמשך".

אופיר ליבשטיין, ראש מועצת שער הנגב, 27 בנובמבר 2018. ללא, פלאש 90
"נדרש מממשלת ישראל לפעול באופן אקטיבי לשמור גם על תחושת הביטחון". ליבשטיין/פלאש 90, ללא

לדבריו, "ממשלת ישראל יודעת לכנס את מיטב המוחות במאבק כנגד נגיף מסתורי, והגיע הזמן שתגייס את מיטב המוחות כדי למצוא פתרון יעיל גם לטרור בכלל ולטרור הבלונים בפרט. לתושבי העוטף מגיע לחיות בשקט ובשלווה ולקבל מענה הולם לאתגרים הביטחוניים שנגזרים עליהם לעיתים קרובות".

גם שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, קרא לממשלה לגלות אחריות למצב. "המאבק בקורונה לא פותר אותנו מן הצורך להתמודד עם הטרור החמאסי. זה טרור לכל דבר. מדינת ישראל חייבת להחזיר לעצמה את הריבונות ולהחזיר את השקט לדרום. אם האמצעים שעד כה הופעלו לא הועילו, יש לשקול אמצעים נוספים".

נפילת טיל הלילה בשטח מועצה אזורית אשכול במהלך התקיפה של יעדי טרור ברצועת עזה, 12 באוגוסט 2020. שי מכלוף
"חמאס והג'יהאד עושים מה שהם רוצים". המבנה שנפגע מטיל צה"ל באשכול, היום/שי מכלוף

טרור הבלונים מרצועת עזה שהתחדש בשבוע האחרון באופן שהוביל להתחממות הגזרה הביא רק אתמול לכ-60 שריפות שפרצו במוקדים שונים באזור הדרום. השריפות העיקריות פרצו במועצות האזוריות חוף אשקלון, אשכול, שער הנגב ומרחבים. משירותי הכבאות נמסר כי במרבית המוקדים הדלקות היו קטנות, אך בחלקם נגרם נזק.

כמה מהשריפות התרחשו בשטחי המועצה האזורית שער הנגב, סמוך לקיבוץ ארז, ודליקה נוספת פרצה באזור קיבוץ כיסופים. כמו כן, חבלנים הוזעקו גם לשטח סמוך ליישוב מעון שבין ערד לחברון, לאחר שאותר במקום בלון נפץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully