וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האנרגיה משנה מגמה: יתעדף ייצור אנרגיה סולארית על פני ניצול גז טבעי

11.8.2020 / 22:52

השר שטייניץ הודיע על הקפאת הקמתן של ארבע תחנות כוח גדולות המונעות בגז, במקביל לקידום תכניות להפקת אנרגיה מהשמש, על רקע מאבק ציבורי שהזהיר מזיהום האוויר. פעילי סביבה: "יום היסטורי של ניצחון התושבים על מערכות גדולות ועתירות ממון"

בווידאו: הוועדה לביקורת המדינה דנה בזיהום במפרץ חיפה/ערוץ הכנסת

הקמתן של ארבע תחנות כוח גדולות המונעות בגז, שלוש מהן בצפון הארץ, הוקפאה - כך הודיע היום (שלישי) שר האנרגיה, יובל שטייניץ. זאת, על רקע ביקורת ציבורית נרחבת של תושבי הצפון וראשי רשויות מקומיות, לאור החשש מזיהום האוויר. במקביל להקפאה, החליט משרד האנרגיה על קידום תכניות להפקת חשמל מאנרגיית השמש - החלטה המסמנת שינוי מגמה במדיניות, ומתן עדיפות לשימוש באנרגיה כזו על פני אנרגיה שמקורה בגז.

ארבע התחנות תוכננו להיבנות בעמק בית שאן, באזור הגלבוע, באזור עפולה ובאזור בית שמש. בעקבות ההחלטה, הודיע היום מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי למועצה הארצית לתכנון ובנייה על גריעתן מסדר היום. ההיקף הכולל של התחנות - 4,860 מגה וואט לשעה - מהווה למעלה מ-50% מההספק המתוכנן כיום בגז טבעי.

תחנת כוח בשקיעה, צומת רות 10 ביולי 2017. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
היעד: אנרגיה סולארית תספק 30% מהחשמל עד 2030. תחנת הכוח בצומת רות/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בנוסף, שטייניץ הודיע על כוונתו לפעול להקפאת תכניות חדשות לייצור חשמל בגז טבעי שאינן באתרים מאושרים או קיימים כבר, וכי תינתן עדיפות לתחנות כוח הצמודות לתשתיות קיימות.

בארגון הסביבתי "מאבק 2020 - יחד שומרים על הבית", הפועל בצפון הארץ, בירכו על ההחלטה. "מדובר בהישג אדיר שהגיע אחרי מסע שכנועים כנגד סוללות של לוביסטים משומנים", אמרו בארגון. "הצלחנו בשילוב כוחות רבים לשנות את הגישה של משרד האנרגיה. שורה של תחנות כוח מזהמות שעל חלק מהקמתן התכוונו להכריז היום ירדה מסדר היום הציבורי. זהו יום היסטורי של ניצחון התושבים על מערכות גדולות ועתירות ממון. לעולם, לעולם לא לוותר, לעולם בעקבות השמש".

ארבע תחנות הכוח שהוקפאו:

  • "מבואות גלבוע" בחבל התענך, ממערב לעפולה (1,160 מגה וואט)
  • "צבאים" באזור בית שאן (1,740 מגה וואט)
  • "הרטוב" באיזור בית שמש (800 מגה וואט)
  • "שגיא 2000" מערבית למגדל העמק (1,160 מגה וואט)

כפי שנכתב בוואלה! NEWS ביום שישי האחרון, באזור הצפון נשמעת ביקורת נוכח היעדר תכנון של המדינה בהקמת מיזמי אנרגיה והשארת התחום לידי כוחות השוק - דבר שהביא לתכנון תחנות כוח מונעות גז וטורבינות רוח ענקיות סמוך ליישובים. ההחלטה שהתקבלה היום מנסה, בין היתר, לתקן גם עיוות זה.

שטייניץ הסביר כי "התכנית החדשה להכפלת השימוש באנרגית השמש ולהפיכתה של ישראל למובילה בעולם בתחום זה, בתוספת קידום המתקנים לאגירת חשמל, מאפשרת לנו לצמצם בצורה דרמטית את הקמתן של תחנות כוח חדשות ברחבי ישראל".

היעד הסופי הוא הרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות כך ש-30% מהחשמל בישראל ייוצר מאנרגיה סולארית עד 2030. במשרד האנרגיה אמרו כי בהתאם למדיניות זו יוקמו יותר מ-12 אלף מגה וואט לייצור חשמל מהשמש בעשור הקרוב ועוד 2,200 מגה וואט לאגירת חשמל. דבר המאפשר להסתפק כעת בתכנונן של תחנות כוח המונעות בגז טבעי בהיקף של כ-4,000 מגה וואט בלבד, ומתוכן תוקמנה בעתיד אך ורק התחנות להן יזדקק המשק. לטענת המשרד, תכנית זו תתרום לכלכלת ישראל ולאיכות הסביבה.

"ניצחון בדרך הנכונה"

במועצה האזורית גלבוע הגדירו את ההחלטה "הישג מדהים". עובד נור, ראש המועצה, אמר כי "המועצה הובילה בכל העוז מאבק סביבתי עיקש על איכות ובטיחות חיינו. הבענו התנגדות נחרצת שהתקבלה בכל וועדות התכנון, כאשר בכל אותם דיונים בוטאה גם ההתנגדות הקטגורית של יישובי ותושבי הגלבוע. אין דברי כזה 'בלתי אפשרי' כשעושים את הדברים נכון, ולכן נמשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כדי לסכל את היוזמות הפוגעות בנו, ונשמור על איכות חיי תושבינו", אמר נור.

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' בירכה אף היא על החלטת משרד האנרגיה. "מדובר בעוד ניצחון בדרך הנכונה. אני מאוד שמחה שהמאבק המתמשך של התושבים בתמיכתנו מתחיל לשאת פרי", אמרה חיימוביץ'. "בעידן של משבר אקלים, על ישראל להפנות את מרב המאמץ שלה למעבר לאנרגיה מתחדשת ולא לבניית שורת תחנות כוח גזיות שתנציח את השימוש בדלקים פוסיליים ותביא לנזקי זיהום לאוכלוסיות גדולות. מקווה שזו התחלה של בשורה למאות אלפי ישראלים שמחו ולחמו נגד הכוונה לבנות את תחנות הכוח האלה סמוך לבתיהם ולאלה שעדיין נלחמים על תכניות נוספות, ומחזקת את משרד האנרגיה להמשיך בעמדה זו לטובת הסביבה ובריאות התושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully