וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ גפני: הארכת מועד אישור התקציב עשויה לשתק את המדינה

10.8.2020 / 13:08

יו"ר ועדת הכספים הבהיר כי סיעתו טרם החליטה אם לתמוך בהצעה לדחות את אישור התקציב, במטרה לפתור את המשבר הקואליציוני ולהימנע מבחירות. הוא הדגיש כי מפלגתו מתנגדת לבחירות "מכל וכל", אך טען כי הצעד יפגע בשכבות החלשות. "יש לנו התלבטות אם שווה כל הדבר הזה"

בווידאו: יו"ר ועדת הכספים על הצעת החוק לדחיית התקציב/צילום: ערוץ כנסת

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר בצהריים (שני) כי אף שסיעתו טרם גיבשה החלטה בנוגע לדחיית אישור התקציב, פירוש ההחלטה הוא "שיתוק של המדינה". בכיר ביהדות התורה טען אמש כי במפלגה "נוטים לתמוך בהצעה", המנסה לפתור את המחלוקת הקואליציונית בנושא התקציב ללא הליכה לבחירות, אך הם ידונו על כך היום בישיבת הסיעה.

גפני הדגיש כי הוא מתנגד ליציאה למערכת בחירות. "יש לנו התלבטות לא פשוטה. אנחנו מתנגדים בכל מכל לבחירות, גם השר דרעי נגד בחירות", הבהיר, אך גם טען מנגד כי להארכת המועד לאישור התקציב ישנו מחיר כבד. "להאריך את המועד - הפירוש הוא שאין תקציב. המציאות היא שאנחנו משתקים לחלוטין את המדינה. יסבלו מזה מעמד הביניים והשכבות החלשות. יש לנו התלבטות אם שווה כל הדבר הזה. מה עושים בינתיים? מביאים כל הזמן תקציבים בחלקים".

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני במהלך נאומו במסגרת הצבעה על חוק המענקים בכנסת 29 ביולי 2020. עדינה ולדמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ גפני/אתר רשמי, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

"אסור ללכת לבחירות, אבל צריך לפתור את הבעיות האלה", אמר.

גפני אמר את הדברים במהלך דיון מהיר של ועדת הכספים בנושא "פתיחת שנת הלימודים ב-1.9 בסכנה בשל בעיות תקציביות ברשויות המקומיות", שיזם ח"כ מאיר כהן (יש עתיד). בדיון הזהירו חברי כנסת וגורמי השלטון המקומי מפגיעה בתלמידים משכבות חלשות בהיעדר תקצוב לתכניות שונות.

מוקדם יותר הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו תמיכה עקרונית בהצעה. בדברים שנשא בועידת השלטון המקומי הוא הסביר כי "צריך לייצב את הממשלה כדי שהיא תוכל לפעול במהירות. לכן כשפנה אליי אתמול ח"כ האוזר מטעם סיעת 'דרך ארץ' וביקש לתת עוד הזדמנות לנסות להגיע לייצוב המערכת הפוליטית כדי שנוכל להמשיך להילחם בקורונה, אמרתי שאני מוכן. אני חושב שצריך לעשות כל מאמץ להימנע מבחירות, לייצב את הממשלה, להילחם נגד הקורונה מבחינה בריאותית ולהילחם למען פתיחת הכלכלה, וזה מה שאנחנו עושים".

ח"כ צבי האוזר הוא זה שהגיש את הצעת החוק לדחיית המועד האחרון להצבעה על תקציב המדינה, בניסיון למנוע את פיזור הכנסת בסוף החודש. לפי החוק, על הכנסת לאשר את התקציב בתוך מאה ימים מיום הקמת הממשלה, שיסתיימו ב-25 באוגוסט. במסגרת הצעת החוק, שהוגשה כתיקון לחוק יסוד הכנסת, הזמן לאישור התקציב יורחב ל-200 ימים, שיפקעו ב-25 בנובמבר. אם גם עד מועד זה לא יאושר התקציב, הכנסת תפוזר ויתקיימו בחירות.

עוד בוואלה!

נתניהו השאיר פתח לתקווה, אך ספק אם הוא רוצה למנוע בחירות נוספות

לכתבה המלאה

הסכמת נתניהו לקידום החוק ניתנה עד כה רק עד לאישורו בקריאה ראשונה. כשרק אם החוק של האוזר יקודם לאישור הסופי, הוא עשוי לדחות את משבר התקציב ב-110 ימים נוספים. בעקבות הודעת נתניהו, ועדת הכנסת צפויה להתכנס היום כדי לאשר את הפטור מחובת הנחה להצעת החוק, וכן אישור לקידומו של החוק בהליך מקוצר. לאחר מכן, ההצעה תעלה להצבעה ביום רביעי בקריאה טרומית, והמשך קידומו יהיה תלוי בהסכמת נתניהו או מי מסיעות האופוזיציה. ללא תמיכת מי מהם, לא יהיה רוב לקדם את ההצעה עד לאישורה הסופי.

ההחלטה אינה פותרת את הוויכוח העיקרי בין נתניהו לבין גנץ - האם יקודם תקציב חד שנתי או דו שנתי. בליכוד מתעקשים להעביר תקציב חד שנתי ל-2020. אולם, בכחול לבן מסרבים לתקציב מוגבל לכמה חודשים בטענה שמדובר בהפרה של ההסכם הקואליציוני ודורשים את יישום ההסכם והעברת תקציב דו-שנתי לשנים 2021-2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully