וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו השאיר פתח לתקווה, אך ספק אם הוא רוצה למנוע בחירות נוספות

10.8.2020 / 6:45

ראש הממשלה הודיע כי יתמוך בהצעה של האוזר והנדל לדחות את המועד האחרון לאישור התקציב - אך רק בקריאה טרומית. הסיבה, בין היתר, היא לסכל לכחול לבן את האפשרות להצביע ביום רביעי בעד החוק שימנע ממנו כנאשם בפלילים להרכיב ממשלה

בווידאו: ראש הממשלה מתייחס למשבר סביב התקציב בפתח ישיבת סיעת הליכוד/צילום: ערוץ כנסת

החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (ראשון) לתמוך בחוק לדחיית אישור התקציב לחודש נובמבר בקריאה ראשונה בלבד, אינה מבשרת בהכרח על סיום משבר התקציב. מדובר בהצעה שתאפשר את אישור התקציב 200 ימים אחרי שהושבעה הממשלה, קרי ב-25 בנובמבר במקום ב-25 באוגוסט. אם עד אז לא יאושר, הכנסת תתפזר וישראל תלך לבחירות.

ההחלטה של נתניהו לאשר את החוק רק בשלביו המוקדמים, ולא בשלוש קריאות, נועדה בין היתר לסכל את האפשרות שהח"כים של כחול לבן יצביעו ביום רביעי הקרוב בעד הצעת החוק שתמנע ממנו כנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, אפשרות שנדונה בשיחות במפלגה ביממה האחרונה. נתניהו סבור כי אם יתמוך בהצעה שמטרתה לפתור את המשבר, שר הביטחון בני גנץ לא יעז לתמוך בחוק כזה.

רק אם נתניהו יתמוך בקידום החוק לדחיית התקציב בקריאה שניה ושלישית תהיה אפשרות ממשית לדחות את הבחירות. עד אז, המשבר רחוק מפתרון. בכירים בליכוד אמרו בשבועות האחרונים שנתניהו יסכים לכך רק בתנאי שיהיו הסכמות על העברת התקציב; בשלב זה הליכוד וכחול לבן ממשיכות בהקצנת עמדותיהן, והמחלוקת רחוקה מפתרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
המשבר רחוק מפתרון. נתניהו על בימת הכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נתניהו אתמול פתח דלת ראשונה שממנה עוד עשויה לצאת הבשורה לסיום המשבר בקואליציה. אם אכן יסכים לקדם את החוק שיזמה סיעת דרך ארץ בשלוש קריאות, שר התקשורת יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון צבי האוזר יוכלו יחד עם חבריהם במפלגה לחגוג הישג או לפחות את דחיית המשבר בשלושה חודשים.

אבל אם נתניהו לא יאפשר את קידום החוק בשלוש קריאות, הנדל והאוזר אולי התכוונו לטוב אבל בכלל נתנו לנתניהו את חבל ההצלה מהחוק שמונע ממנו הרכבת ממשלה תחת כתב אישום.

עוד בוואלה!

נתניהו תומך בחוק לדחיית אישור התקציב בקריאה ראשונה

לכתבה המלאה
שר הביטחון בני גנץ בהצהרה לתקשורת, בקריה בתל אביב, 27 ביולי 2020. טל שחר, אתר רשמי
ימנע מנתניהו להרכיב ממשלה? גנץ/אתר רשמי, טל שחר

על החלטת נתניהו לתמוך בחוק בישרה אמש סיעת דרך ארץ, ובהודעה שמסרו הנדל והאוזר נכתב כי "ראש הממשלה נענה לבקשתנו ואנו מברכים על כל התקדמות בדרך לפתרון המשבר. בעקבות ההודעה, ועדת הכנסת צפויה להתכנס היום כדי לאשר את הפטור מחובת הנחה להצעת החוק, וכן אישור לקידומו של החוק בהליך מקוצר.

לאחר מכן, ההצעה תעלה להצבעה ביום רביעי בקריאה טרומית, והמשך קידומו יהיה תלוי בהסכמת נתניהו או מי מסיעות האופוזיציה. ללא תמיכת מי מהם, לא יהיה רוב לקדם את ההצעה עד לאישורה הסופי.

ההחלטה אינה פותרת את הוויכוח העיקרי בינו לבין גנץ - האם יקודם תקציב חד שנתי או דו שנתי. גורם בכיר בליכוד אמר אתמול כי נתניהו אמנם הסכים "לתת צ'אנס אחרון לפשרה", אך מיד לאחר מכן המשיך בדרישה להעביר תקציב חד שנתי באופן מיידי. "אנחנו מצפים מכחול לבן להתמקד בעיקר - מלחמה בקורונה והעברת הכספים והמענקים לאזרחי ישראל - ולהימנע מגרירת מדינת ישראל לבחירות מיותרות", הבהיר הבכיר בליכוד.

יועז הנדל וצבי האוזר, 6 במאי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דחו את הקץ. הנדל והאוזר בכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בכחול לבן מסרבים לתקציב מוגבל לכמה חודשים בטענה שמדובר בהפרה של ההסכם הקואליציוני ודורשים את יישום ההסכם ולהעביר תקציב דו שנתי לשנים 2021-2020. עם זאת, במפלגה בירכו על החלטתו של נתניהו: "כחול לבן מברכת את הליכוד על היענותו לשמירה על יציבותה הפוליטית והציבורית בישראל", מסרו אמש במפלגה.

"כחול לבן תעשה כל שביכולתה כדי למנוע בחירות איומות מאזרחי ישראל בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה. נתמוך בתיקון החוק הקיים, בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל", הוסיפו. "לאזרחי מדינת ישראל מגיע את הודאות והיציבות הטובה ביותר בעת הזו ולכך נמשיך לפעול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully