וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מפקד חדש וכשעיני צה"ל נשואות צפונה, באוגדת עזה מתכוננים למלחמה

8.8.2020 / 15:29

כמה שעות אחרי שנכנס תא"ל נמרוד אלוני לתפקיד מפקד האוגדה, שוגרה רקטה לעבר ישראל ואותתה שוב על מידת הנפיצות של הזירה הפלסטינית והסיכוי הגבוה להידרדרות. בצה"ל מעריכים כי אם יבער הגבול הצפוני, תהפוך הרצועה לזירה שלישית במלחמה

בווידאו: טקס החלפת מפקד אוגדת עזה/-

ביום ראשון בסביבות השעה 17:00 עיני המטה הכללי של צה"ל היו נשואות לעבר גבול לבנון מחשש לפיגוע של חיזבאללה. באותה שעה מפקד פיקוד הדרום אלוף הרצי הלוי העביר את דגל אוגדת עזה מידי תא"ל אליעזר טולדנו אל מפקד האוגדה הטרי, תא"ל נמרוד אלוני.

אלוני זכה לארבע שעות של חסד, בסיומן שוגרה רקטה מצפון רצועת עזה לעבר שטח ישראל. צוות דרוך של סוללת כיפת ברזל יירט את הרקטה, שהייתה אמורה להתפוצץ בשטח בנוי.

השיגור היה צלצול השכמה לכל מי שחשב שארגוני הטרור בעזה נרדמו על ההגה. הוא אף המחיש את ההערכות לפיהן אם המלחמה הבאה תפרוץ בגבול לבנון או סוריה, היא תגרור אחריה גם ארגוני הטרור ברצועה.

מפקד אוגדת עזה תא"ל נמרוד אלוני, 08 באוגוסט 2020.. דובר צה"ל
זכה לארבע שעות של חסד. תא"ל אלוני/דובר צה"ל

הזירה הלבנונית שנמצאת כעת בשיא תשומת הלב אמנם מוגדרת בצה"ל כקטלנית ביותר מבין הזירות, אך רצועת עזה היא הנפיצה, שיכולה להפתיע בכל רגע ולעבור מאפס למאה קמ"ש. זאת בעיקר בגלל חוסר היציבות עקב תשתיות רעועות, בעיות כלכליות שהחריפו מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014 ובמיוחד בשל החלטותיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להטיל עליה סנקציות כלכליות שאיימו למוטט את שלטון חמאס.

הייאוש גובר גם בעקבות אחוזי אבטלה גבוהים - 48% לפני הקורונה ויותר מ-60% מאז התפרצות הנגיף. כדי לנתב את הביקורת ממנו אל ישראל הוביל חמאס את הציבור הפלסטיני להפגנות אלימות על הגדר לאורך כשנה וחצי.

בירושלים הפנימו שצריך להתפשר והדרך להרגיע את השטח הפלסטיני הוא בתחום הכלכלי. חמאס הגיע להבנות עם ישראל בתיווך מצרים ובסיוע כספי של קטאר. במקביל התפתח ערוץ הסדרה שיודע עליות ומורדות. השבוע אמר גורם ביטחוני בכיר כי "בחמאס מצפים להתקדמות בתהליך ההסדרה בעיקר סביב תשתיות כמו חשמל ועוד. אבל יש קורונה ובירוקרטיה ושבויים ונעדרים והצדדים צריכים לגלות סבלנות".

עובדים פלסטינים מחטאים מסגד יום לפני הפתיחה המחודשת לתפילות יום שישי, עזה. 21 במאי 2020.. רויטרס
הייאוש גובר והאבטלה עולה. חיטוי מסגד בעזה/רויטרס

גם האסון הלאומי בביירות לא יכול להשכיח את הצרות בעזה, ולכן חמאס עסוק מסביב לשעון בבניית כוחו והתעצמות ומתכונן למלחמה.

בשנים האחרונות היו כ-20 סבבי לחימה בעזה, רובם ביוזמה של ארגוני הטרור הפלסטיניים. עם כניסתו לתפקיד מפקד פיקוד הדרום ביוני 2018, הלוי היה נחוש לשנות את המציאות הביטחונית. בהתחלה הצליח להחזיר את רצועת עזה למרכז העניינים של המטה הכללי למרות נושאים בוערים כמו פרויקט הגרעין האיראני, התבססות משמרות המהפכה בסוריה ופרויקט הדיוק של חיזבאללה.

אחרי שהאלוף הלוי ניתח את האתגרים והאיומים בזירה הדרומית הוא התעקש לעבור מתגובות ליוזמות. מסבבי לחימה, שהיו בעיקר תגובות לפעולות פלסטיניות כמו שיגורי רקטות, לימי קרב מתוכננים היטב, ממוקדים בהישג ותחומים בזמן. התפנית המשמעותית התרחשה כשבצמרת צה"ל השתכנעו והבינו את עמדת השב"כ לפיה צריך ללכת צעד אחד קדימה.

אלוף פיקוד דרום הרצי לוי, 08 באוגוסט 2020.. דובר צה"ל
התעקש לעבור מתגובות ליוזמות. אלוף פיקוד הדרום הרצי הלוי/דובר צה"ל

הסיכול הממוקד של בהאא אבו אל-עטא בנובמבר 2019 ב"מבצע חגורה שחורה", הרגיע את השטח באופן יחסי וחיזק את ההרתעה של צה"ל. עד כדי כך שחמאס עמד מנגד ולא התערב כשהצבא תקף מטרות ברצועת עזה.

אל-עטא היה מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי בעזה במימון איראן, שנהג לשגר רקטות מדי שישי בשעה 21:00. באחת הפעמים אף שיגר רקטה לעבר אשדוד בעת כינוס פעילים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הסיכול היווה מכה קשה לג'יהאד האסלאמי, אך גם סימן לחמאס כי אם ישברו הכלים מדינות הסיכולים תחזור.

לפי פרסומים זרים, באותו היום תקף חיל האוויר את ביתו של סגן מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי אכרם עג'ורי בדמשק. עג'ורי שרד אך בנו נהרג. הייתה זו העמקה למידת החדות של המודיעין הישראלי ואיתות למזכ"ל הקיצוני של הארגון זיאד נחאלה שאם לא יגמיש את עמדותיו הוא ייכנס בין הכוונות של צה"ל.

השקט היחסי וההיערכות למלחמה

הג'יהאד אסלאמי בעזה עדיין נתפס בעיני מערכת הביטחון כגורם מערער יציבות, אך הוא מרוסן הרבה יותר ממה שהיה לפני לכתו של אל-עטא. הכלכלה בעזה נותרה מעצבת אזורית שמקבלת התייחסות וטיפול ממפקדי פיקוד הדרום באופן קבוע ללא קשר לתהליך ההסדרה המתקדם באיטיות רבה. מה שמעיב עליה הוא חוסר ההבנה בחמאס שפתרון סוגיית השבויים והנעדרים יכול להוות מאיץ לתהליכים רבים ופיתוח עזה.

השקט היחסי אפשר להלוי להתחיל שני תהליכים שמשנים באופן מהותי את האופן בו תיראה המערכה הבאה מול חמאס. ראשית, הוא רענן וחידש את תכניות המלחמה, והתאים אותן לאתגרים שמתפתחים ברצועת עזה כמו מנהרות הגנה, רחפנים וכלי טיס ותחום הים. לאחר מכן קבע רף איכות למקצועיות של יחידות הפיקוד, שביום הדין יידרשו לתמרן לעומק השטח הפלסטיני.

השלב השלישי בתפיסה של האלוף הלוי כולל את המערכה נגד בניין הכוח של חמאס. במקביל לדיונים בנושא ההסדרה והשבויים והנעדרים מתפתחת מערכה שלמה שתכליתה למנוע את התעצמות חמאס. זאת, לצד ניסיונות הברחה מהים ומעבר רפיח הכוללים לפי הערכות גם אמצעי לחימה, תחמושת וחומרי גלם לייצור תשתיות צבאיות.

נשיאת ארונו של בבהא אבו אל-עטא במהלך הלווייתו בעזה , 12 בנובמבר 2019. רויטרס
חמאס עמד מנגד. הלווייתו של אל-עטא, 2019/רויטרס

גם בנק המטרות של הפיקוד קיבל סיוע נרחב מאגף המודיעין וקשב של היחידות הדרומיות בסיוע השב"כ כדי לשדרג את היכולת להנחית מהלומות יעילות במלחמה. את דיוק וקצב התהליכים השונים מדייק קצין האג"מ הפיקודי אל"מ מני ליברטי, שרשם בשבועות האחרונים שנה בתפקיד.

הלכה למעשה, הלוי דאג להטמיע את התכנית הרב-שנתית "תנופה" הכוללת תמרון משולב באש ומודיעין איכותי, קישוריות בין היחידות השונות ושילוב בין החילות.

אלוף-משנה טל אשור נכנס לתפקיד מפקד החטיבה הדרומית. טקס החילופים נערך באוגדת עזה, במעמד מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו,8 ביוני 2020. דובר צה"ל
תא"ל טולדנו ואלוף הרצי הלוי בטקס חילופי מפקד החטיבה הדרומית, ביוני/דובר צה"ל

בגובה עיניו של מפקד האוגדה היוצא, תא"ל טולדנו, המתח היה גדול יותר והאיומים מידיים. השינוי הבולט ביותר בכהונתו היה ארגון מרחב הלחימה הסמוך לגדר הגבול. לאחר שישראל שילמה מחיר כבד כשנהרג אזרח סמוך לקיבוץ ארז אוגדת עזה דחפה במהירות לבניית חומות עפר, קירות בטון, סלילת דרכים עוקפות ובניית עמדות ממוגנות שיאפשרו לצה"ל להיעלם מעיני האויב לצד שליטה בשטח.

טולדנו אף השכיל לאחד בין המודיעין לאש באוגדה, לקצר את לוחות הזמנים מהרגע שהתגלתה המטרה - כמו חוליית נ"ט או רקטות, או חדירה של חוליית מחבלים ועד לתקיפה שלה מהקרקע או מהאוויר - אך גם כדי להרחיב את בנק המטרות.

המפקד היוצא דחף והביא לפתרונות נגד חדירת רחפני אויב לשטח ישראל. לפי הערכות, במערכה הבאה ינסו ארגוני הטרור להטיל מטעני חבלה על כוחות ויישובים באמצעות רחפנים. בשגרה יהיו אלה לוחמי גדוד האיסוף הקרבי שצוידו באמצעי לחימה מותאם להפלת רחפנים. השיטה הוכחה בשטח והוגדרה כמבצעית.

גם ההתמודדות עם בלוני הנפץ והשריפות קיבלה אצל טולדנו עדיפות באמצעות הקמת 15 צוותי חיילים שפעלו במשותף עם הגופים האזרחיים. הפרויקט הנוצץ של טולדנו הוא גבול חכם וקטלני שכולל תפיסה מבצעית להגנה באמצעות רובוטים נשלטים מרחוק על הגבול, אך עדיין נמצא בשלבי הקמה ראשוניים.

כלי הנדסי בגבול עזה 3 בנובמבר 2019. אמיר בוחבוט
לאחר שנהרג אזרח, האוגדה דחפה לבניית חומות עפר וקירות בטון. כלי חקלאי אזרחי בגבול עזה/אמיר בוחבוט

החל מהשבוע האחריות על אוגדת עזה עברה לתא"ל אלוני. את דרכו הצבאית הוא החל את בפנימייה צבאית, התנדב לצנחנים והיה בעבר הקשר של מפקד הפלוגה הלוי. אלוני היה מפקד פלוגת הנ"ט של הצנחנים לפני הנסיגה מלבנון וכשפרצה האינתיפאדה השנייה פיקד על סיירת צנחנים תחת המח"ט אביב כוכבי. אחרי הקרבות העקובים מדם במחנה הפליטים בלאטה בשכם הסיירת בפיקודו קיבלה צל"ש והוא עוטר בצל"ש אלוף על הרג מחבל מטווח קצר.

במלחמת לבנון השנייה הוא פיקד על גדוד הסיור של הצנחנים ומאוחר יותר קיבל את הפיקוד על חטיבת שומרון שהותירה בו צלקת. בשנת 2011 התרחש בגזרתו פיגוע הקשה בבית משפחת פוגל. זוג ההורים ושלושה מילדיהם נרצחו בדקירות סכין. אלוני בצניעות לקח אחריות והלקה את עצמו בפומבי: "נכשלתי". מסר חשוב ביותר למפקדי השדה של צה"ל בכל מה שקשור למידת האחריות המצופה מהם.

לאחר מכן פיקד אלוני על מבצע חסר תקדים וסגר מעגל עם פענוח הפיגוע האכזרי. כמפקד חטיבת הצנחנים הוביל בה שינויים ארגוניים מהפכניים בעיצוב הפלוגה והמחלקה לקרב.

סיכויים גבוהים לפגוש מלחמה

אלוני נכנס לתפקיד כשרצועת עזה בתקופת מעבר; כמהה לתהליך הסדרה עם ישראל שירגיע את השטח ויבסס את שלטון חמאס, ומנגד חיה על החרב ומשקיעה את השקל הראשון באימונים והתעצמות צבאית. סטטיסטיקת שני העשורים האחרונים מלמדת כי הסיכוי שלו לפגוש מלחמה גבוה במיוחד.

רצף שיגורי בלוני התבערה בימים האחרונים לעבר הנגב המערבי יותר מרומזים על כך שהפלגים הפלסטיניים מאבדים סבלנות ומצפים להאצת תהליך ההסדרה עם ישראל - אחרת הגבול והמרחב כולו יחזרו לאלימות שאפיינה את רצועת עזה לפני כשנה, ממנה המרחק ממערכה קצר ביותר.

אלוני הוא מפקד שדה מנוסה ביותר ובעל יכולת הכרת שטח וכישורי ניהול לחימה גבוהים. הוא "פנימיון" שלא גבה ליבו על רקע הישגיו וההצטיינות שלו לאורך השנים. קצין צנוע שכדי להעביר מסר לכלל המפקדים באוגדה החל השבוע במסע שארך שלושה ימים רצופים לאורך 110 ק"מ סמוך לגבול מהמכשול הימי בחטיבה הצפונית ועד למוצב סנאי בגבול מצרים בחטיבה הדרומית. כשתפתח הרעה, אלוני יכיר כל פינה בגזרתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully