וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית הלאומית לילדים בסיכון נמצאת בסכנה בשל מחסור בתקציב: "נזק עצום"

תכנית 360, שפועלת ביותר מ-180 רשויות מקומיות ונתנה מענה לכ-250 אלף ילדים ונוער בסיכון בעשור האחרון, עלולה לחדול מפעילותה בשל קיצוץ תקציבי משמעותי. מנהל התכנית הזהיר את שרי הממשלה שמדובר בפגיעה ממשית בשכבות החלשות: "המחיר החברתי והכלכלי - גדול לאין שיעור"

בווידאו: דיון בוועדה לביקורת המדינה על מוכנות מערכת החינוך/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון נמצא בסכנה בשל מחסור בתקציב - כך מזהיר מנהל התכנית, אחיה קמארה. במכתב ששלח אתמול (רביעי) לשרים בממשלה כתב כי "משמעות הקיצוץ היא אי הפעלה של מאות תכניות באחריות ובפיקוח המשרד בראשו אתם עומדים, כדוגמת חדרי שלווה, תכניות אור ומעגן, מועדוניות, מרכזי נוער, נתיבים להורות, צעדים בריאים, יחידות להתפתחות הילד, מרכזים לגיל הרך ומדריכי מוגנות".

לדברי מנהל התכנית, חל השנה קיצוץ משמעותי ולא הועברו כל התקציבים. לכן הוא פנה לשרי העבודה והרווחה, הבריאות, החינוך, העלייה והקליטה וביטחון הפנים בטרם יודיע לרשויות המקומיות על ביטול התכניות. "לפני שאוציא את ההודעה לרשויות המקומיות, אבקש מכולכם להתגייס ולעשות מאמץ אחרון למנוע את הקיצוץ", כתב קמארה.

"קיצוץ זה, אם יתממש חס וחלילה, יגרום נזק עצום לעשרות אלפי ילדים בסיכון ברשויות החלשות בישראל", הוסיף. "המחיר החברתי והכלכלי לטווח ארוך גדול, כמובן, לאין שיעור".

כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
"הקיצוץ יגרום נזק עצום לעשרות אלפי ילדים בסיכון". כיתה ריקה/פלאש 90, נתי שוחט

חשיבות התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון:

  • פעילות ביותר מ-180 רשויות מקומיות
  • מתן מענה לכ-250 אלף ילדים ובני נוער בסיכון
  • 16% מהילדים יצאו מסיכון
  • בקרב 41% מהילדים הסיכון פחת

תכנית 360, התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, פועלת ביותר מ-180 רשויות מקומיות ומובלת על ידי משרד העבודה והרווחה בשיתוף משרדי החינוך, הבריאות, ביטחון הפנים והקליטה. על פי נתוני משרד הרווחה, במשך העשור שבו התכנית פועלת טופלו כ-250 אלף ילדים ובני נוער.

עוד עולה מהנתונים כי כ-16% מהם יצאו מסיכון, ובקרב 41% מהם פחת הסיכון. כמו כן, כ-46% מהילדים שקיבלו מענה במסגרות במימון התכנית הם מהמגזר הערבי ו-17% מהמגזר החרדי.

תקציב התכנית בשנת 2019 עמד על 218.5 מיליון שקלים. "לצערי הרב, למרות כל המאמצים, לא הצלחנו להביא למניעת קיצוץ בתקציב של 13.2 מיליון שקלים ולהחזרת 30% מהעודפים המחויבים של המשרדים השותפים בסך 23 מיליון שקלים, באופן שיאפשר את המשך ההקצאות לרשויות", כתב קמארה.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
"המחיר החברתי והכלכלי יהיה גדול לאין שיעור"/ראובן קסטרו

נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר בבית הספר ראשית, שבו פועלת תכנית 360, ואמר כי "מבחננו כחברת מופת מתקיים לפני הכל בטיפול שלנו במי שלא זכה להזדמנות שווה להשכלה, להצלחה. עלינו להציב מסגרות שכאלה בראש סדר העדיפויות התקציבי שלנו". הוא קרא לממשלה: "גם בימים הקשים האלה - לא להשאיר מאחור את הזקוקים לדחיפה קדימה".

בנוסף לתכנית 360, עומדות שורת תכניות חברתיות בתחום קידום הנוער שהיו אמורות לפעול בתחילת השנה ונעצרו בגלל משבר הקורונה ובעיות תקציב במשרד החינוך. בין תכניות אלה נמצאת בסכנת סגירה גם תכנית היל"ה לנוער נושר ונוער בסיכון. התקציב לתכנית, שמדי שנה נותנת מענה לכ-8,000 בני נוער שנפלטו ממוסדות הלימוד, עדיין לא אושר על ידי משרד החינוך, וכ-1,600 עובדים נמצאים תחת בסכנת פיטורים.

במשרד החינוך, טוענים כי עד שלא יועבר תקציב שנתי כולל, לא ניתן יהיה לתקצב תכניות כמו היל"ה. הקושי בתקצוב התכניות מגיע ברקע משבר גרעוני שחווה המשרד, עם תחילת הפגיעה של הקורונה במערכת החינוך.

בין התכניות הנוספות שנמצאות בסכנת ביטול, תכנית העשרה שמונה כ-4,000 מורים שעלולים לאבד את עבודתם. בשל כך, כרגע מתקיימים דיונים בין יו"ר הוועד למשרדי החינוך והאוצר, בהוראת בית הדין לעבודה. תכניות נוספות שספק אם ימשיכו לפעול הן תכנית שלבים, חוג לכל ילד, ותכניות המיועדות לנוער עולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully