וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקודת הכלבת תתוקן: כלב שנשך יהיה בהסגר ביתי ולא בכלביה עירונית

6.8.2020 / 2:47

יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי הודיע כי בקרוב תעלה להצבעה בכנסת הצעת החוק שתאפשר לא לקחת לבידוד כלבים שנשכו וחוסנו לכלבת. ח"כ השכל, מיוזמות החקיקה, הביעה שביעות רצון: "שמחתי להיווכח שגם גורמי המקצוע במשרדי הממשלה השונים מסכימים על הצורך לתקן את הפקודה"

תיעוד: תן נגוע בכלבת התגלה במושב דישון שבגליל העליון; לא ידוע על בני אדם שנחשפו לו/עריכה: אסף דרורי

הצעת חוק שתאפשר הסגר בית לכלבים שנשכו תובא להצבעה בכנסת בקרוב - כך אמר ביום שלישי האחרון יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי בתום דיון בנושא זה בוועדה. מדובר בהצעות חוק של ח"כ שרן השכל (הליכוד) וח"כ מיקי חיימוביץ (כחול לבן) לתיקון פקודת הכלבת העוסקות בבידוד בעלי חיים.

כיום מחויב בעליו של כלב שנשך להעבירו להסגר במכלאה עירונית למשך עשרה ימים, לצורך תצפית ומעקב אחרי הכלב הנושך, על מנת לשלול אפשרות שהוא חולה בכלבת. לפי התיקון המוצע, כלב שחוסן כמתחייב בחוק במהלך השנתיים שקדמו לאירוע לא יילקח לבידוד, אם בעליו הציג בפני וטרינר עירוני רישיון החזקת כלב בתוקף, שמאשר כי אכן הכלב חוסן.

על פי חוק, כל כלב חייב בחיסון נגד כלבת מדי שנה, על אף שהחיסון תקף למשך שלוש שנים. ההקפדה על חיסון שנתי נובעת מכך שמדינת ישראל חשופה למחלת הכלבת ומדי שנה יש עשרות מקרי כלבת בחיות בית, חיות משק וחיות בר.

כלב מחבק את כף יד בעליו. ShutterStock
על פי חוק, כל כלב חייב בחיסון נגד כלבת מדי שנה/ShutterStock

כלבת היא מחלה נגיפית קטלנית וחשוכת מרפא. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים באמצעות החיסון הניתן מידי שנה, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר חשיפה לנגיף. הפעם האחרונה שבה מתה בישראל אישה מכלבת הייתה ב-2002. לפני כן, ב-1997, מתו בישראל שלושה בני אדם מכלבת.

ח"כ השכל אמרה לוואלה! NEWS כי "בתיקון לפקודה יפורט כי על בעליו של הכלב להיות בקשר עם וטרינר ולעדכן בזמן אמת בשעה שיתעורר חשש כי הכלב מראה תסמינים של כלבת". עוד היא ציינה כי מדובר יהיה בהסגר ביתי שיאפשר יציאה מהבית כשהכלב קשור ברצועה. היא הדגישה עוד כי כלב נושך שלא יוצג לגביו אישור כי הוא מחוסן לכלבת, יילקח להסגר בכלביה עירונית, לצורך תצפית ומעקב.

יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, טל גלבוע, אמרה כי משרד ראש הממשלה תומך בשתי הצעות החוק. היא הזכירה כי הצעת החוק של ח"כ השכל הגיעה לאחר שננשכה על ידי כלבת ראש הממשלה, קאיה, ואמרה כי מקרי כלבת כמעט ולא נראים בכלבים מחוסנים.

שרן השכל כנסת יוני 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
הצעת החוק הגיעה לאחר שננשכה על ידי כלבת ראש הממשלה. ח"כ השכל/אתר רשמי, דוברות הכנסת

מקרי מוות בקרב כלבים שחוסנו נדירים, אולם כמה תועדו בעבר. לדוגמה, בשנת 2010 מת ממחלת הכלבת כלב שחוסן נגד המחלה. המקרה אירע אז במושב כפר ברוך שליד מגדל העמק. ההשערה שעלתה אז הייתה כי מדובר בכשל חיסוני או בתרכיב שלא פעל.

"גם בימים בהם אנו מתמודדים עם משבר בריאותי ברמה עולמית אני מקפידה לעסוק גם בתיקון חוקים וליקויים בחוק הישראלי שאינם מקדמים את האינטרס הציבורי", הוסיפה ח"כ השכל. לדבריה, "פקודת הכלבת שחוקקה ב-1934 היא דוגמה מצוינת לחוק כזה שלא רק שאינו ממלא את המטרה המוצהרת שלו - למנוע התפרצות כלבת, אלא פוגע ברווחת בעלי-החיים ורווחת בעליהם".

עוד הוסיפה השכל כי "שמחתי להיווכח שגם גורמי המקצוע במשרדי הממשלה השונים, גם משרד רה"מ וגם וטרינרים מסכימים על הצורך לתקן את הפקודה בהקדם האפשרי. התהליך טרם נגמר, החוק יחזור לוועדה ונצטרך להמשיך להגיע לעבוד עליו עד לקריאה שניה ושלישית, אבל כמו שהבטחתי אקדם זאת בזריזות האפשרית".

ח"כ חיימוביץ' אמרה כי מדובר בהצעת חוק פשוטה, ישימה, שמנסה לעשות כאן צדק שכבר שנים ארוכות מחכים לו. "אין שום היגיון בהכנסת כלב מחוסן ומטופל אחרי כל האישורים הווטרינרים הנדרשים להסגר", אמרה חיימוביץ'. לדבריה, "השהות בהסגרים האלה בדרך כלל גורמת לכלבים וגם לבעליהם לנזקים קשים. כלבים שרגילים לאהבה וחום של בית, פתאום נתלשים מבעליהם ונכלאים בתנאים קשים".

"הגיע הזמן שבית המחוקקים יאמץ גישה של חמלה, היגיון וצער בעלי חיים, תוך שמירה על בריאות הציבור באופן מוסדר ותחת פיקוח וטרינרי. אני שמחה לראות את התמיכה הנרחבת ונעשה הכול כדי לקדם אותו במהרה", הוסיפה.

מאז החלה שנת 2020, אובחנו 20 מקרי כלבת בישראל. לשם השוואה, בשנה קודם לכן, תועדו 17 מקרים של כלבת. זאת ועוד, בשנת 2018 נרשמה הפצה מוגברת של המחלה, בעיקר באזור הצפון, בקרב תנים שנדבקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully