וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה הכריע: ההגבלות בסופי שבוע יבוטלו, מרכזי הקניות ייפתחו כרגיל

עודכן לאחרונה: 6.8.2020 / 7:24

פורום השרים החליט לבטל את ההגבלות, שמשרד הבריאות התנגד להן, להגביר את המעורבות בערים האדומות ולקדם מתווה לפתיחת השמים. בדיון עצמו דחף רה"מ להטלת סגר, בניגוד לעמדת גמזו שרוב השרים תמכו בעמדתו. הפרויקטור: שמירת ההנחיות תביא להורדת התחלואה ללא צורך בסגר

בווידאו: אדלשטיין מתייחס למגבלות הקורונה בסופי השבוע/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

קבינט הקורונה הכריע היום (רביעי) בנוגע לביטול ההגבלות על פעילות עסקים בסופי שבוע ועל שהות בגני שעשועים ציבוריים. החלטות אלו טעונות אישור של הממשלה, והצבעה עליהן תיערך מחר. עוד הוחלט על הגברת המעורבות בערים הכתומות והאדומות, והוחלט לקדם בשיתוף המל"ל מתווה לפתיחת השמיים ב-16 באוגוסט. במוקד הדיון היה עימות בין גישתו של ראש הממשלה, שדחף בשיחה להטלת סגרים, לבין זו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, המתנגד לכך.

הפורום התכנס שלשום לדיון באפשרות של הקלות או הגבלות חדשות בסופי השבוע, אך לא הגיע להסכמות. כמו בדיון הקודם, נתניהו דחף בדיון הערב להטלת סגרים, בניגוד לעמדת הפרויקטור. רוב השרים תמכו בעמדתו של גמזו להגביר את המעורבות בערים הכתומות והאדומות ולהמשיך בבניית המפקדה של צה"ל ופיקוד העורף, בניגוד לעמדת נתניהו שקרא להפעיל אמצעים יותר דרסטיים.

פרופ' גמזו הצהיר בתום הפגישה כי הוא מאמין שסגר מכל סוג שהוא "יגרום נזק לחברה ולכלכלה". לדבריו, "התקבלה פה אחד המלצתי להמנע בעת הזו מסגר כללי/סופ"ש/לילי ואפילו סגר על ערים אדומות - ובמקומה התערבות מהירה ומיידית בערים בעלות תחלואה גבוהה".

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
הכרעה בנושא מגבלות סוף השבוע. אכיפה בתל אביב/ראובן קסטרו

"ראש הממשלה וחברי הקבינט מבינים היטב את הקושי החברתי והכלכלי שאזרחים רבים נתונים בו", הבהיר פרויקטור הקורונה. "ההחלטה לנסות להוריד את התחלואה ללא סגר היא חלק מההבטחה שלי אליכם בחוזה החדש. מילוי ההבטחה שלכם, במיוחד בשבועיים הקרובים, של כל אזרח - משמעת: מסיכה, ריחוק פיזי, שמירה על ההגבלות; יביא אותנו להפחתת התחלואה ללא צורך בסגר".

במקביל, הקבינט החליט על "התערבות אינטנסיבית" ב-22 הערים הכתומות והאדומות, שתתבטא בהקמת מערך סיוע נרחב לאוכלוסיה; פעילות של פיקוד העורף לקטיעת שרשרת ההדבקה; הקפדה על בידוד משפחתי; אכיפה המגבילה התקהלויות והתכנסות; הקמת מערך פינויים בניהול פיקוד העורף וקופות החולים; הגבלות על פעילות מערכת החינוך; והגדלת הסיוע של קופות החולים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין הצהיר אתמול כי בכוונת משרדו להסיר את המגבלות שהוטלו בשבועות האחרונים על הפעילות במשק, זאת משום שלא הוכחה יעילותן. "היו מחשבות על הסגר במהלך סופי השבוע", הסביר אדלשטיין. "חוץ מלהפריע לציבור - הוא לא תורם דבר. אין הוכחה לכך שהגבלות הללו עוזרות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דוחף לסגר. נתניהו בכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

נכון להיום, החל מיום שישי בשעה 17:00 ועד יום ראשון בשעה 05:00 חלות מגבלות סוף שבוע. במסגרת זאת, אסורה פתיחת חנויות, קניונים ושווקים, וכן מספרות ומכוני יופי. ההגבלות לא חלות על חנויות המספקות שירותים חיוניים, בהן מקומות למכירת מזון, בתי מרקחת וחנויות פארם, חנויות אופטיקה ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת. אין הגבלה על מרחק יציאה מהבית.

פרופ' רוני גמזו מציג את המלצותיו לסל הבריאות במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים. 29 בדצמבר 2017. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
מתנגד למגבלות. פרופ' גמזו/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

תכנית הרמזור

במקביל, משרד הביטחון ופיקוד העורף הציגו השבוע את "תכנית הרמזור", המסדירה נוהל אחיד לפעילות ערים, בהתאם למצב התחלואה בכל רשות. זאת, בהתאם לבקשתו של פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו.

"הרמזור" כולל חמש דרגות: פעילות כרגיל, פעילות מורחבת, פעילות מוגבלת, פעילות מצומצמת ופעילות אסורה. ביום רביעי תובא התכנית להצבעה בקבינט הקורונה.

עיקרי תכנית הרמזור

  • הסדרת נוהל אחיד לפעילות ערים, בהתאם למצב התחלואה בכל רשות
  • ההגבלות מתייחסות לאפשרות להתקהל ובמצב הפעילות החינוכית, מקומות העבודה והשירותים לאזרח
  • לרמזור חמישה שלבים: רגיל, פעילות מורחבת, פעילות מוגבלת, פעילות מצומצמת ופעילות אסורה
מתווה הרמזור של פרופסור רוני גמזו. -, אתר רשמי
מתווה הרמזור של פרופסור רוני גמזו/אתר רשמי, -

כך, במצב של תחלואה נמוכה תהיה פעילות רגילה - אז לא יחולו שום הגבלות על הציבור. בשלב הבא תתקיים "פעילות מורחבת", אז תותר התכנסות של עד 250 איש במבנים סגורים ו-500 בתוך מבנה סגור, ומקומות עבודה, פעילויות חינוכיות והשירותים לאזרח יפעלו בתנאי התו הסגול.

במצב של תחלואה חמורה יותר, יעבור הרמזור למצב של "פעילות מוגבלת": מערכת החינוך תפעל עד כיתה ה, לצד מסגרות של חינוך מיוחד, כיתות גבוהות יעברו ללמידה במשמרות ולמידה מרחוק, התכנסויות יוגבלו ל-200 איש בשטח פתוח ול-100 איש בתוך מבנה, ומקומות העבודה והשירותים האזרחיים יפעלו כרגיל.

בשלב הבא, "פעילות מצומצמת", רק מסגרות החינוך המיוחד יפעלו במסגרת תנאי "התו הסגול", בעוד הכיתות הנמוכות ילמדו במשמרות, בעוד תלמידי כיתה ו' ואילך יעברו ללמידה מרחוק בלבד, ההתכנסות בשטח פתוח תוגבל ל-50 איש בלבד ול-25 איש בתוך מבנה, בעוד מקומות העבודה יעברו לעבוד מהבית, והשירותים לאזרח ימשיכו לפעול כרגיל.

בשלב החמור ביותר, "פעילות אסורה", לא יתקיימו פעילויות חינוכיות כלל מלבד חינוך מיוחד אלא בלמידה מרחוק, ההתכנסויות יוגבלו ל-20 איש בשטח פתוח ועשרה איש בתוך מבנים סגורים, יפעלו בתי עסק המוגדרים כשירותים חיוניים בלבד, וגם השירותים האזרחיים יפעלו במתכונת מוגבלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully