וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתיחת שנת הלימודים בסכנה: "מצפים שתלמידים ישבו במשך שנה בבית"

עודכן לאחרונה: 10.8.2020 / 10:26

הוועדה המשיכה בדיונים על המתווה השנוי במחלוקת שהוצג לקראת 1 בספטמבר, אולם גלנט ואנשי משרדו לא התייצבו וקיימו דיון נפרד. יו"ר הוועדה שפע: "סיטואציה נדירה ולא מקובלת". הנהגת ההורים התריעה מפני חוסר מענה לתלמידים, ובהסתדרות המורים דרשו תוספת כוח אדם

בווידאו: ועדת החינך דנה בפתיחת שנת הלימודים/צילום: ערוץ כנסת

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א בצל משבר הקורונה. לאחר שביקש אתמול לדחות אותו בפעם השלישית, שר החינוך יואב גלנט ואנשי משרדו לא הגיעו לוועדה - וקיימו דיון נפרד.

יו"ר הוועדה רם שפע (כחול לבן) אמר בפתח הדיון כי גלנט קרא לאנשי משרדו להחרים את הדיון. "לכל ועדה בכנסת יש אפשרויות לפעול מול משרד שבחר להחרים דיון ונשקול את כל האפשרויות", הזהיר שפע. "זאת סיטואציה מאוד מאוד נדירה ולא מקובלת".

נציגי הנהגת ההורים, הסתדרות המורים והרשויות המקומיות הצביעו על החורים במתווה משרד החינוך השנוי במחלוקת. לדבריהם, התכנית אינה נותנת מענה לתלמידים רבים, לא מעניקה פתרון למורים באוכלוסיית סיכון ומקפיאה את תקצוב כל התכניות לנוער בסיכון בגלל היעדר תקצוב.

כינוס ועדת החינוך | היערכות לפתיחת שנה"ל תשפ"א. כנסת, ירושלים 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ללא אף נציג המשרד. ועדת החינוך, הבוקר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף הצביע על החורים במתווה משרד החינוך, והזהיר כי אינו נותן מענה לתלמידים רבים. "מצפים שילדים בכיתות ה'-ו' ישבו בבית שנה שלמה אחרי שבמשך שנה שלמה ישבו בבית ארבעה ימים בשבוע", אמר. "יש אוכלוסיות שלמות שאין להם אינטרנט ומספיק מחשבים. זה אומרים שכל הפתרונות על למידה מרחוק הם לא פתרונות אמיתיים. המשמעות היא שאין מענה רגשי לילדים האלה - הם יסתובבו ברחובות, יהיו חשופים לסמים ואלכוהול, האלימות במשפחה והבדידות יעלו".

לדברי שיף, הנהגת ההורים הציעה שתלמידי כיתות ג'-ד' ילמדו ללא קפסולות, בדומה לכיתות הנמוכות, אך משרד החינוך לא מאפשר זאת. היו"ר הוסיף כי "נכון שאנחנו בתקופת קורונה, אי אפשר להתעלם מזה, אבל אי אפשר להגיד שילדים לא יגיעו לבית הספר במשך שנה שלמה. זה הולך להיות אסון כבד".

יפה בן דוד בהפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
"אם משרד הבריאות אומר שאין הדבקה, אנחנו מבקשים הוכחות". בן דוד/ראובן קסטרו

מנגד, יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד מתחה ביקורת על ההחלטה שגני הילדים וכיתות א'-ב' יפעלו במתכונת מלאה. בן דוד אמרה כי "אם משרד הבריאות בא ואומר שאין הדבקה, אנחנו מבקשים הוכחות ועובדות. אין יום שאני לא מקבלת הודעות מעובדים שחוששים להגיע לעבוד בכיתות מלאות. אנחנו דורשים עוד אדם שיהיה כוח מסייע".

על הסעיף במתווה שכולל גיוס כוח אדם של מובטלים בעלי תואר ראשון, טענה כי "זה זילות. אסור לאפשר אדם שאין לו הכשרה ולא היה לו מגיע להכניס אותו למערכת החינוך. קודם כל צריך להפחית את מקצועות הלימוד, אי אפשר בתקופה הזאת ללמד את כל המקצועות. בואו נתמקד במקצועות הליבה".

כמו כן הצביעה בן דוד על היעדר פתרון למורים הנמצאים באוכלוסיות סיכון. "קחו את המורים הללו שילמדו מרחוק, גם את הילדים בסיכון וגם ילדים אחרים. אנחנו פחות מחודש יש מורים שהם שחוקים, הם נתנו את מירב שנותיהם למערכת החינוך ולא נותנים להם לפרוש. חייבים לתת את הגמישות הניהולית ומשאבים למנהלי בתי ספר. אני מאוד מקווה שה-4.2 מיליארד אכן יגיע לשטח", אמרה.

ועדת החינוך | היערכות לפתיחת שנה"ל תשפ"א. כנסת, ירושלים 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מתקפה נגד גלנט. ח"כ להב הרצנו, פרומן וכהן, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס אמר כי "יש ניתוק טוטלי של משרדי הממשלה". ביבס הביע תמיכה בדברי נציג הנהגת ההורים, והוסיף: "צריך להרחיב את היריעה ולהכניס עוד תלמידים לימי כיתות. מספיק עם ההפחדות והניצול. שיבוא משרד החינוך ויפסיקו אנשי האוצר להתערבב עם עצמם. תזמינו 100 אלף לפטופים שחסרים, תקשורת שחסרה לרשויות המקומיות, יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות. אם לא ירתמו כולם ויפסיקו לנצל את הקורונה כולנו נתרסק".

לדברי יו"ר איגוד מנהלי האגפים ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, "הדבר הנכון לומר שנעשים הרבה מאוד מאמצים. פתיחת שנת הלימודים זה לא אירוע של משרד החינוך, זה אירוע ממלכתי, של משרד האוצר. לכן כולם צריכים להתגייס מתחת לאלונקה. אנחנו כאן יחד עם מנהלי בתי ספר ומנהלים".

ביקורת בוועדה על גלנט: "ביזוי הכנסת"

ח"כ יאיר גולן (מרצ) קרא להיעדרות משרד החינוך שערוריה. גולן אמר כי "מעולם משרד שלם לא החרים דיון בכנסת ולא הגיע. זה דבר שלא יעשה". ח"כ מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם) הצטרף לדבריו: "צר לי שאנשי משרד החינוך בחרו לא להגיע לכאן, צר לי על כך ואני אומר את זה ביתר שאת כי התכוננו לישיבה הזאת והיא נדחתה. מעולם אני לא זוכר מציאות שבה משרד שלם לא הגיע".

ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם) הוסיפה כי "כשהגעתי הנה וראיתי את הכיסאות הריקים חשבתי שפספסתי משהו. אני לא יכולה לעבור לסדר היום על ביזוי הוועדה, על ביזוי חברי הכנסת ואולי זה המשך טבעי להתנהלות הממשלה בתקופה האחרונה, אולי לא צריך להתפלא".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה. "מה שרואים כאן היום שאנחנו נמצאים שלושה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, ששר החינוך מעז לא להגיע לישיבה כל כך חשובה ונותן הוראה לאנשי משרדו לא להגיע וזה בפעם השלישית שקבעו ישיבה", אמר. "זאת חוצפה ועזות מצח, זה ביזוי של הכנסת שלא יעלה על הדעת. במקום חינוך הוא מתנהל כחיכוך. מה שחשוב פה זה לא אנחנו, זה התלמידים, המורים וההורים. למי השר דואג? בהמשך למנטליות שהממשלה השרישה, לעצמו ולאדון".

שר החינוך יואב גלנט, 2 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"הורה להחרים את הדיון". גלנט/פלאש 90, יונתן זינדל

מנגד, ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הביעה תמיכה בגלנט. "לשר החינוך אין זמן, אין לנו זמן אפילו לדבר איתי. הוא מתכונן לקראת שנת הלימודים הקרובה", אמרה. "לא באמת מעניין את חברי הכנסת שנת הלימודים הקרובה, אלא רק לנגח את שר החינוך". במהלך הדיון עזבה את האולם לאחר שחברי הוועדה תקפו את גלנט.

גם חבר מפלגתה ח"כ עוזי דיין קרא "להוריד את הלהבות". לדבריו, "את רוב הציבור לא מעניין השאלה מי צודק ומי לא, מי בא ומי לא, אלא איך פותחים את שנת הלימודים".

המתווה השנוי במחלוקת

גלנט הציג לאחרונה את המתווה, שבמרכזו עומד פיצול כיתות והישענות על למידה מרחוק. במכתב ששלח לחברי הוועדה, תקף גלנט את ח"כ שפע וטען כי לא תיאם את הדיון מולו ומול משרדו. שפע מצדו טען כי הוועדה הסכימה לדחיית הדיון פעמיים, אך "השר גלנט פשוט לא רוצה להשתתף".

במהלך השבוע אישרה הממשלה את המתווה שהביא גלנט יחד עם שר האוצר ישראל כץ, בעלות מוערכת של כ-4.2 מיליארד שקלים. אולם בפועל עד תחילת שנת הלימודים אושרו לשימוש רק 1.75 מיליארד שקלים.

התכנית כוללת פיצול כיתות והישענות על למידה מרחוק, תוך התייחסות לשמירה על היגיינה במוסדות החינוך והכשרת כוח אדם מתאים.

עיקרי מתווה החזרה ללימודים

  • שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר
  • גני הילדים - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות א'-ב' - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות ג'-ד' - ילמדו במתכונת מלאה, עד 18 תלמידים בכיתה
  • כיתות ה'-ו' - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס
  • כיתות ז'-י"ב - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס
  • כוח אדם - גיוס בהליך מהיר לטובת פיצול כיתות ג'-ד' ותגבור כיתות ה'-ו'
  • הקפדה על כללי היגיינה בבתי הספר
בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
היערכות לפיצול כיתות והישענות על למידה מרחוק. תלמידים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

למרות זאת, גורמים בשטח הצביעו על שורה של פערים שעלולים להכשיל את הפעלתה במועד. כך למשל, רשויות המקומיות טוענים כי כבר בימים אלה קיים מחסור בכוח אדם, וכי טרם הועברו להם רשימות מפורטות בנושא לקראת פתיחת השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully