וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט מבקש לדחות דיון על מתווה החזרה ללימודים: "מתחמק משאלות"

4.8.2020 / 14:24

פחות מחודש לקראת החזרה ללימודים, שר החינוך ביקש בפעם השלישית לדחות את הדיון במתווה שתוכנן למחר בוועדת החינוך בכנסת. יו"ר הוועדה רם שפע האשים אותו בניסיון להימנע מלהגיב לטענות הנוגעות לתכנית, שלדבריו מלאה חורים. "אנחנו מצפים לתשובות", אמר

בווידאו: שר החינוך גלנט מתייחס למודל פתיחת בית הספר של החופש הגדול/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

שר החינוך יואב גלנט ביקש היום (שלישי) לדחות בפעם השלישית את הדיון שנקבע למחר בוועדת החינוך של הכנסת, בנוגע למתווה שהציג לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א בצל התפשטות הקורונה. זאת, פחות מחודש לתחילת שנת הלימודים. יו"ר הוועדה רם שפע (כחול לבן), האשים את השר בהתחמקות מעיסוק בטענות נגד המתווה.

גלנט, שהודיע בתחילה כי לא יגיע לדיון וחזר בו, הציג לאחרונה מתווה לחזרה ללימודים, שבמרכזו עומד פיצול כיתות והישענות על למידה מרחוק. במכתב ששלח לחברי הוועדה, תקף גלנט את ח"כ שפע וטען כי לא תיאם את הדיון מולו ומול משרדו. שפע מצדו טען כי הוועדה הסכימה לדחיית הדיון פעמיים, אך "השר גלנט פשוט לא רוצה להשתתף".

במכתב ששלח גלנט לחברי הוועדה, כתב כי מדובר בישיבה מסורתית בה מוצגת ההיערכות לקראת שנת הלימודים. "לפי הנוהג, ישיבה זו מתואמת מול השר והמנכ"ל ומתקיים שיח בין הצדדים באשר למועד קיומה", טען.

כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
"המתווה מלא חורים". במרכז המתווה עומדים פיצול כיתות ולמידה מרחוק/פלאש 90, נתי שוחט

"בשונה משנים קודמות, הדבר לא נעשה, לא הייתה נכונות מצד הוועדה לקיים שיח מול משרד החינוך באשר למועד ולתכני הדיון", הסביר שר החינוך. "מצופה מיו"ר וועדת החינוך, התרבות והספורט וחבר הקואליציה כי יאפשר את ההערכות לפתיחת שנת הלימודים כנדרש ואת הכינוס הדיון בעניינה. לאור כל הנאמר אבקש לדחות את הדון ולקיימו תוך דיון מסודר".

עוד הוסיף גלנט כי "תקצוב התכנית עתיד להידון בימים הקרובים במליאת הכנסת. לאור זאת, כלל הגורמים במשרד החינוך החל משר החינוך ועד לגורמי הוראה עמלים על דיוק סעיפי התכנית ופרטיה. בעת הזאת וכן ביום רביעי, אז נקבע דיון מתכלל בהשתתפות הפורום הבכיר של המשרד, בראשות שר החינוך ומנכ"ל המשרד".

עוד בוואלה!

בלי מורים ועם כיתות צפופות: פתיחת שנת הלימודים בסכנה

לכתבה המלאה
פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | שר החינוך, יואב גלנט  24 במאי 2020. ראובן קסטרו
"הדיון לא תואם". שר החינוך גלנט/ראובן קסטרו

מנגד, יו"ר הוועדה שפע טען כי הוועדה הייתה בקשר עם לשכת השר וראש המטה שלו בשבועות האחרונים, וכי הם הסכימו פעמיים לבקשותיו. גורמים שהיו מעורבים בתיאום הדיון ציינו כי אין בכוונת הוועדה להיענות לבקשת השר, ואף ציינו כי על פי הסעיף בתקנון הכנסת, כשוועדה מזמנת שר או את מנכ"ל משרדו - הם מחויבים להופיע בפניה. "נכון לעכשיו, המתווה שגלנט הציב מלא בחורים", אמר ח"כ שפע.

"הציבור צריך לדעת את האמת: הוא מתחמק מלהגיע לישיבת פתיחת שנת הלימודים, כי אין לו תשובות לציבור ולחברי הכנסת בנוגע להיערכות מערכת החינוך לפתיחת השנה", הסביר שפע. "שר החינוך כבר תקופה לא מגיע לכנסת. בניגוד גמור לנאמר במכתב, האמת שמגובה בהתכתבויות רבות היא שנענינו לבקשתו לדחות את הדיון כמה פעמים. לבסוף הוסכם יחד על המועד - מחר בבוקר ושוב הוא מתחמק".

יו"ר הוועדה הוסיף כי "מובן לנו שבתקופת הקורונה יש למשרד אתגרים אדירים, אך עדיין מצופה מהשר להגיע ולתת תשובות לציבור ולכנסת".

גורמים שארגנו את הדיון אמרו כי "מדובר בישיבה מסורתית שמתקיימת לפני תחילת שנה. בכל שנה מגיעים גם המנכ"ל וגם השר לפתיחת היערכות, ובניגוד גמור לשנים קודמות למרות שתואמה הגעה עם השר הוא סירב להגיע. זאת הפעם השלישית שהוא מבקש לדחות את הדיון, הוועדה בפעם הזאת לא מתכוונת להיענות לבקשה". על פי הסעיף התקנוני, כשוועדה בכנסת מזמנת שר או מנכ"ל הם מחויבים להגיע.

חבר הכנסת, רם שפע במהלך נאומו במליאת הכנסת 14 במאי 2020. הדס פרוש / Flash90, אתר רשמי
"מצפים לתשובות". יו"ר ועדת החינוך רם שפע/אתר רשמי, הדס פרוש / Flash90

במהלך השבוע אישרה הממשלה את המתווה שהביא גלנט יחד עם שר האוצר ישראל כץ, בעלות מוערכת של כ-4.2 מיליארד שקלים. אולם בפועל עד תחילת שנת הלימודים אושרו לשימוש רק 1.75 מיליארד שקלים.

התכנית כוללת פיצול כיתות והישענות על למידה מרחוק, תוך התייחסות לשמירה על היגיינה במוסדות החינוך והכשרת כוח אדם מתאים.

למרות זאת, גורמים בשטח הצביעו על שורה של פערים שעלולים להכשיל את הפעלתה במועד. כך למשל, רשויות המקומיות טוענים כי כבר בימים אלה קיים מחסור בכוח אדם, וכי טרם הועברו להם רשימות מפורטות בנושא לקראת פתיחת השנה.

עיקרי מתווה החזרה ללימודים:

  • שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר
  • גני הילדים - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות א'-ב' - יפעלו במתכונת מלאה
  • כיתות ג'-ד' - ילמדו במתכונת מלאה, עד 18 תלמידים בכיתה
  • כיתות ה'-ו' - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס
  • כיתות ז'-י"ב - מתווה למידה מרחוק ובמוסדות (עד 18 תלמידים) לפחות יומיים בביה"ס
  • כוח אדם - גיוס בהליך מהיר לטובת פיצול כיתות ג'-ד' ותגבור כיתות ה'-ו'
  • הקפדה על כללי היגיינה בבתי הספר

בנוסף לכך, בהסתדרות המורים הלינו על חוסר היכולת לשמור על הנחיות הקורונה לפי המתווה שאושר, ואמרו כי אינו נותן מענה לכשלים והצרכים שעלו בשנה החולפת. לצד אלו, גם גורמים בחינוך המיוחד הביעו חוסר שביעות רצון מהתכנית, וטענו כי אינה מציעה פתרונות הולמים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.

בעייתיות נוספת נוגעת לאחד מנדבכיה המרכזיים של התכנית - הלמידה מרחוק. התכנית כוללת הקצאת תקציבים להכנת מערכת החינוך לנושא לצד רכישת ציוד קצה, שכעת נמצא רק בכמחצית מכלל בתי הספר ברחבי הארץ.

סעיף זה בלבד מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקלים בעוד הסכום המלא המוערך לתכנית כולה טרם אושר. זאת ועוד, גלנט כבר הודיע בשבוע שעבר כי מערכת החינוך לא תהיה ערוכה במלואה ללמידה מרחוק ב-1 בספטמבר, וההכנות יימשכו לתוך השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully