וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: מערכת החינוך לא תהיה ערוכה במלואה ללמידה מרחוק ב-1 בספטמבר

29.7.2020 / 18:50

שר החינוך הציג את המתווה לפתיחת בתי הספר והגנים ואמר כי סיום הנחת התשתיות ורכש הציוד ללמידה מרחוק ייעשו במהלך השנה. במסגרת המתווה, גני הילדים וכיתות א'-ב' ילמדו במשך 5 ימים, בעוד שהכיתות בשכבות הגבוהות יותר יפוצלו. מובטלים וסטודנטים יתגברו את כוח האדם

בווידאו: שר החינוך גלנט מתייחס למודל פתיחת בית הספר של החופש הגדול/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

שר החינוך יואב גלנט הציג היום (רביעי) את המתווה לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. המתווה "לומדים בביטחון במערכת החינוך בשגרת הקורונה", סוכם בין משרדו ומשרד האוצר, בראשות השר ישראל כץ, ותוקצב ב-4.2 מיליארד שקלים. המודל המדובר יכלול פיצול כיתות בחלק משכבות הגיל ותגבור כוח האדם. אף שהלמידה מרחוק עומדת במרכז התכנית, השר התריע כי מחצית מבתי הספר לא יהיו ערוכים לכך באופן מלא במועד.

התכנית המדוברת קובעת שיטות הפעלה שונות בהתאם לכל קבוצת גיל. כך, בגני ילדים ובכיתות א'-ב', יעבדו במתכונת מלאה חמישה ימים בשבוע, ללא כל פיצול, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. גם כיתות ג'-ד' ילמדו במשך חמישה ימים בשבוע מבתי הספר, אך יפוצלו לקבוצות של עד 18 תלמידים במוסדות החינוך, ויעשו שימוש גם במרחבי הלימוד של כיתות ה'-ו'.

כיתות ה'-ו' ילמדו במתווה משולב הכולל למידה מרחוק ומתוך מוסדות החינוך. גם במקרה זה הכיתות יפוצלו, והתלמידים יגיעו לבית הספר עד יומיים בשבוע, תוך הפעלת מאמצים להעלות את מספר ימי הלימוד וגיוס מרחבים הנדרשים לכך. כיתות ז'-יב' ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ושני ימי לימוד במוסדות החינוך בכיתות מפוצלות עד 18 תלמידים.

מתווה משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים

  • גני הילדים וכיתות א'-ב': לימודים במשך חמישה ימים בשבוע, ללא קפסולות
  • כיתות ג'-ד': לימודים במשך חמישה ימים בשבוע, עד 18 תלמידים בקבוצה
  • כיתות ה'-ו': לימודים במתווה משולב - למידה של עד יומיים בשבוע מבתי הספר והיתר מרחוק, עד 18 תלמידים בקבוצה
  • כיתות ז'-י"ב: לימודים במתווה משולב - יומיים בשבוע מבתי הספר והיתר מרחוק, עד 18 תלמידים בקבוצה
חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
בכיתות הנמוכות ילמדו חמישה ימים בשבוע. בית ספר בגבעתיים/ראובן קסטרו

בכדי להוציא את מהלך הפיצול והלימוד מרחוק, משרד החינוך ישקיע 1.2 מיליארד שקלים ברכש ציוד קצה והנחת תשתיות טכנולוגיות. למרות זאת, על פי שר החינוך גלנט, המערכת לא תהיה מוכנה ומרושתת ב-1 לספטמבר וההליך הכשרת בתי הספר יימשך לתוך שנת הלימודים. נכון להיום, חודש לפני תחילת שנת הלימודים, רק מחצית ממערכת החינוך ערוכה ללמידה מרחוק.

בחודש שנותר, משרד החינוך יידרש להכשיר את הצוותים החינוכיים ללמידה מרחוק. נוסף על כך, נדרשת הנחת תשתיות, מצלמות, נתבים ורכישת ציוד קצה - גם עבור תלמידים הנמנים עם אוכלוסיות חלשות. לוח הזמנים זה מחייב הירתמות הן מצד ראשי רשויות, והן מנהלי בתי ספר ואגפי החינוך כתנאי לפתיחת שנת הלימודים.

כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
חודש לפתיחת הלימודים, מחצית מבתי הספר לא ערוכים ללמידה מרחוק/פלאש 90, נתי שוחט

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד תקפה את המתווה שסוכם בין משרדו של גלנט לאוצר, בטענה כי אינו עונה לצורכי המערכת. "המתווה לשגרת קורונה ריק מתוכן ואינו מתייחס למצוקות מערכת החינוך. אם הליקויים לא יתוקנו הסתדרות המורים תנקוט בצעדים ארגוניים".

בהודעה ששלחה לשר גלנט נכתב כי טרם גיבוש המתווה, בן דויד נפגשה עם מנכ"ל משרד החינוך ונציגי מנהלי בתי ספר, על מנת לדון בקשיים שעימם התמודדו במהלך משבר הקורונה. "נראה שהפגישה הייתה לשווא. שום דבר שנאמר לא נכנס לתכנית שמשרד החינוך הכין. לא הייתה שום התייחסות לשום בעיה שהעלו אנשי המקצוע, ונראה כי התכנית נועדה להיות סוג של עלה תאנה למחדל במערכת החינוך", נכתב.

סטודנטים להוראה ומובטלים עם תואר ראשון יגויסו

המתווה עוסק גם בסוגיית היעדר הכוח האדם במערכת, נוכח הפיצול הצפוי בחלק מהכיתות. במשרד החינוך מתכוונים להתגבר על כך באמצעות גיוס מורות חיילות, מדריכי תיירים, סטודנטים שסיימו לימודי הוראה, ומבקשי עבודה בעלי תואר ראשון ללימוד באותן כיתות מפוצלות. לשם כך המדינה תשקיע סכום של 2.6 מיליארד שקלים.

גלנט ציין כי למטרה יגויסו גם עובדי הוראה שעבדו עד עתה בחצי משרה וכעת ילמדו במשרה מלאה. שאר כוח האדם יגיע לדבריו, מ"אלו שכשירים להיות במגע עם התלמידים, לתרגל שיעורי בית ולסייע". לדבריו, "את האנשים האלה ניקח מתוך 'קול קורא' שנוציא. כאלה שקרבתם לעניין החינוך היא הגבוהה ביותר, מי שהיכולת המוכחת היא כזאת שעונה על העניין".

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | שר החינוך, יואב גלנט  24 במאי 2020. ראובן קסטרו
כוח האדם במערכת החינוך יתוגבר. גלנט/ראובן קסטרו

לפי השר גלנט, פתיחה וסגירת מוסדות חינוך וקבלת החלטות בעניינם יתבצעו באופן דיפרנציאלי בין רשות לרשות בכפוף לאישור משרד ההחינוך וסמכות מנהלי המחוזות. הוא הסביר כי הוא רואה שונות הרשויות והמגזרים, שבהם יש לקבל החלטות שונות לגבי ניהול מערכת החינוך.

טרם נמצא פתרון לאוכלוסיות בסיכון

על אף שהורים ומורים רבים המוגדרים כאוכלוסיות בסיכון גבוה לחלות בקורונה, שר החינוך הודה כי במתווה אין עדיין תשובה לסוגייה. בתדרוך לעיתונאים אמר כי "יהיו התאמות והנחיות ספציפיות, אנחנו מודעים לנושא ונצטרך לתת לו מענה".

בהקשר זה, המדינה תשקיע 300 מיליון שקלים ברכישת מסיכות, הקמת עמדות חיטוי, וציוד מיגון לתלמידים ולמורים, זאת לצד חיטוי בתי הספר עצמם. כמו כן, במוסדות החינוך יתקיימו שיעורים והסברה כללית לטובת העניין, על מנת לחדד את המסר בקרב התלמידים.

בתדרוך ציין גלנט כי התכנית אושרה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ותובא לאישור הממשלה בהקדם. עם זאת, התקציב עליו סוכם עם האוצר טרם הועבר, למרות הזמן המועט שנשאר לקראת פתיחת שנת הלימודים.

(עדכון ראשון: 13:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully