וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסולת חקלאית הושלכה, גל החום העצים: מכת זבובים מתפשטת ברחבי הארץ

4.8.2020 / 16:18

לטענת המשרד להגנת הסביבה, המפגע נגרם מהפרשות בעלי חיים ששימשו לדישון באופן בלתי חוקי במשקים חקלאיים בצפון ובדרום. כך, נוצרו מטרדי ריח ודגירת זבובים, שהוחרפו עם עומסי החום - וגררו קנסות רבים. השרה גמליאל: "נאכוף בכל מקרה של מטרד לתושבים"

בווידאו: מפגעים חקלאיים שמובילים למכת זבובים, 4.8.20/צילום: המשרד להגנת הסביבה

בשבועות האחרונים מתפשטת מכת זבובים ברחבי הארץ, שלטענת המשרד להגנת הסביבה נגרמת מהשילוב בין החום הכבד למפגעים חקלאיים מרפתות ואתרי קומפוסט. לדבריהם, הם פועלים לטיפול במפגע, הנגרם מדישון שלא לפי הכללים, ודורשים מהרשויות האחראיות לטפל בנושא בהקדם. "נאכוף בכל מקרה שבו נגרמים מטרדים לתושבים", אמרה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל

ברפתות ומושבים בצפון ובדרום הארץ, מצאו פקחי המשרד כי כמויות גדולות של פסולת גולמית של בעלי חיים לא פונו, והועברו לשטחים חקלאיים בניגוד להנחיות. בכך, נוצרו מפגעים סביבתיים קשים, כגון מטרדי ריח, דגירת זבובים, הפצת זרעים של עשבים ומחלות צמחים בקרקע.

ערימות פרש בעלי חיים בצפון. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
ערימות פרש בעלי חיים בצפון/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

באזור הצפון הוטלו צווי נקיון על בעלי משקים ומפטמות בקר. בדרום חולקו קנסות רבים על בעלי רפתות וחקלאים בגין השלכת זבל המכיל רימות. הקנסות ניתנו הן על ידי המשרד להגנת הסביבה והן על ידי הפיקוח הרשותי של המועצות האזוריות.

כך, הועברה דרישה לחברת מושבי הנגב, השייכת ל-34 מושבים מכמה מועצות אזוריות, לעצור באופן מיידי את פינוי הזבל הגולמי ללא טיפול מתאים. פינוי זבל בדרך זו תורם משמעותית לחלק ממפגעי הזבובים מהם סובלים תושבי הנגב המערבי. גם במרכז הארץ מורגשת עלייה במטרדי הזבובים, הנגרמת מהכנת השדות החקלאיים לזריעת קיץ באמצעות פיזור זבל גולמי וקומפסוט - שגורמים למטרדי ריח וזבובים באזור.

עוד בוואלה!

מאות ביצים הושמדו לאחר שהוחזקו באופן לקוי בלול גדול בצפון

לכתבה המלאה
מכת זבובים במושב עבדון. אלעד חלימי- פקח איגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי, אתר רשמי
פסולת בעלי חיים במושב עבדון/אתר רשמי, אלעד חלימי- פקח איגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי

המשרד להגנת הסביבה קבע מדיניות לגבי פינוי הפרשות בעלי החיים, ועיגן אותה בתנאי רישיון העסק של כלל העוסקים בתחום. בנוסף, מדי שנה מוציא המשרד מכתבים אל החקלאים בדרישה לטפל בפרש, לפנותו לאתר מאושר ולבצע ריסוס בהתאם להנחיות אגף מזיקים והדברה במשרד. לפי מדיניות המשרד הנוגעת לטיפול בזבל בעלי חיים, האחריות להעברתו למתקן טיפול מוטלת על בעל העסק, וקיימת דרישה לשימוש בתשתיות מתאימות למניעת זיהום סביבתי.

"על חקלאים, כולל מגדלי בעלי חיים, לפעול תוך אחריות סביבתית", קראה השרה להגנת הסביבה גמליאל. "המשרד להגנת הסביבה קורא לחקלאים לטפל בפסולת הגולמית שלהם בצורה נאותה ואף תומך כספית בהקמת מתקנים טכנולוגיים מתקדמים אזוריים ומקומיים לטיפול בזבל. המשרד מפעיל פיקוח בשטח, ונמשיך לאכוף בכל מקרה שבו נגרמים מטרדים לתושבים".

דורית זיס, מנהלת מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה, אמרה כי "תופעת מפגעי הזבובים נרחבת, ופוגעת באופן מהותי באיכות החיים של האוכלוסייה הסמוכה. לכן, המשרד להגנת הסביבה פועל בנחישות לטיפול נאות בפרש בעלי החיים ודורש את אכיפת ההנחיות, על מנת למגר את התופעה".

"לזבובים ויתושים אין גבולות מוניציפליים"

ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, ברך על מהלכה של השרה גמליאל. "לפני חודש תפסנו חקלאים מהקיבוצים שמעבדים קרקע בשטח העיר, מפזרים זבל אורגני בשדות. המשטרה הירוקה הוזעקה, פעלה מהר, וסייעה לנו ללכוד את האחראים שנדרשו לרסס וגם להפוך את האדמה, ומאז היה לנו שקט", סיפר לוואלה! NEWS. "נקווה שיתמידו בקו הזה ושהטיפול יהיה שיטתי".

דוקורסקי הוסיף כי "בינתיים, השבוע תושבת העיר המתגוררת בסמוך לכפר ביאליק פנתה אלינו בטענה כי מרוב זבובים אינה יכולה לשבת במרפסת. אתמול שוב דיברתי איתה ואנחנו מנסים לאתר את מוקד הבעיה. לכן אני מברך שהמשרד מתייחס לנושא ורואה שזה נושא שיש לטפל בו". הוא הדגיש כי "לזבובים ויתושים אין גבולות מוניציפליים ולכן נדרשים תיאום ופעולה של המשרד שמוביל את זה באופן על-איזורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully