וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: מספר המתים מקורונה באיראן - גבוה פי 3 מהנתונים הרשמיים

בעוד שלציבור מדווח על 14,405 מתים, מקור פנימי חשף בפני BBC כי 42 אלף מתו מהנגיף. גם מספר הנדבקים גבוה כמעט פי שניים מזה הרשמי - כ-451 אלף. משרד הבריאות עיכב בחודש, עד פברואר את האישור לכך שהווירוס נמצא באיראן בשל לחץ שירותי הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מספר המתים מנגיף הקורונה באיראן גבוה כמעט פי שלושה מהנתונים הרשמיים, אך הממשלה מנסה לטייח זאת - כך עולה מתחקיר של רשת BBC בשפה הפרסית, שהתבסס על מקור אנונימי.

על פי נתונים פנימיים של הממשלה, קרוב ל-42 אלף איש מתו מהווירוס מ-22 בינואר, אז זוהה לראשונה אך דווח רק כעבור חודש, ועד 20 ביולי. זאת בניגוד לדיווחי משרד הבריאות על 14,405 מתים נכון לאותו התאריך. גם מספר הנדבקים האמתי גבוה יותר מזה שמפורסם, כמעט כפול: 451,024 מול 278,827.

איראן היא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהנגיף, ובשבועות האחרונים היא חווה מה שנראה כמו גל שני. רבים פקפקו במספרים הרשמיים שפרסמו הרשויות ברפובליקה האסלאמית מאז תחילת ההתפרצות, כשמה גורמים מקומיים סיפרו על אי-התאמות בין הנתונים האזוריים לבין אלו הלאומיים.

אותו מקור אמר כי הוא חלק את המידע הפנימי עם BBC כי "לשפוך אור" על המצב ולסיים את "המשחקים הפוליטיים" על המגיפה.

ברשת אמרו כי הם לא יכולים לחשוף אם אותו מקור שעובד עבור גוף ממשלתי איראני או לספר כיצד השיגו גישה למידע זה, אך הם הדגישו כי הוא תואם מידע אחר על הנגיף שכבר היה בידי BBC. הפערים בין הנתונים הרשמיים ובין מספר המתים באותן רשומות תואמים גם את ההבדלים בין המספרים הרשמיים לבין חישוב התמותה העודפת באיראן עד אמצע יולי.

התפרצות הקורונה בטהרן 08 ביולי 2020. --, רויטרס
הבירה נפגעה בצורה הקשה ביותר. טיפול בחולה קורונה בטהראן/רויטרס, --

המוקד הקשה ביותר של המגיפה באיראן הוא בטהראן הבירה, עם 8,120 מתים מקוביד-19 או מתסמינים הדומים לנגיף. בעיר הקודש קום, מקור ההתפרצות הראשון, המצב גרוע יותר מבחינה יחסית, עם 1,419 מתים מקורונה - או אחד מכל אלף תושבים.

בנוסף לכך, 1,916 מהמתים הם לא איראנים, מה שמצביע על השיעור הגבוה של תמותה מהנגיף בקרב מהגרים ופליטים, רובם מאפגניסטן השכנה.

מגמת התחלואה אינה שונה בין המספרים שהודלפו לבין אלו שדווחו, פרט למספרים הממשיים. העלייה הראשונה במספר המתים היא חדה בהרבה ממה שהראו נתוני משרד הבריאות באמצע מרץ - פי חמישה יותר. מגבלות שהוטלו בזמן הנורוז, השנה החדשה, בסוף השבוע השלישי במרץ הובילו למגמת ירידה, אך בסוף מאי חל זינוק נוסף עם ההקלה על המגבלות.

עוד בוואלה!

איראן שוקעת בקשיי הקורונה, אך הסכנה הביטחונית לא נעלמה

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי חובש מסיכה בשיחה וירטואלית עם מחוקקים בטהראן, 13 ביולי 2020. רויטרס
האשים גורמים שונים בפגיעה בבחירות בתירוץ הקורונה. חמינאי/רויטרס

על אף דיווחים של עיתונאים בתוך איראן ואזהרות של גורמי רפואה, המשטר הכחיש במשך 28 יום את הימצאות הנגיף בשטחה המדינה. עד 19 בפברואר, 52 איש כבר מתו. רופאים המעורים בנושא אמרו ל-BBC כי משרד הבריאות היה תחת לחץ מצד שירותי הביטחון והמודיעין.

ד"ר פולאדי (שם בדוי) אמר ל-BBC כי משרד הבריאות היה "בהכחשה". לדבריו, "לא היו בהתחלה ערכות בדיקה, וכשכבר היו, לא השתמשו בהן מספיק. שירותי הביטחון היו בעמדה שלא צריך להודות בקיומו של נגיף הקורונה באיראן".

האחים שחשפו את הנגיף

רק בזכות התעקשותם של שני אחים, שניהם רופאים מקום, משרד הבריאות נאלץ להודות במקרה הראשון.

כשד"ר מוחמד מולאי וד"ר עלי מולאי איבדו את אחיהם, הם התעקשו שייבדק לקורונה - והתוצאות חזרו חיוביות. בבית החולים שבו אחיהם מת אושפזו חולים רבים עם תסמינים דומים לאלו של קורונה, והם לא הגיבו לטיפולים הרגילים. למרות זאת, אף אחד מהם לא נבדק לנגיף.

האחים לחצו על משרד הבריאות ופרסמו סרטון של האח, ובסופו של דבר נאלצו הרשויות להודות במקרה הראשון. עם זאת, הטלוויזיה הרשמית תקפה אותו ושיקרה כי הסרטון היה בן כמה חודשים.

תחילת ההתפרצות התרחשה במקביל ליום השנה למהפכה האסלאמית ולבחירות לפרלמנט, שני אירועים שהיוו עבור המשטר הזדמנות להוציא את תומכיו לרחובות ולקלפיות, אחרי חודשים של התנגשויות עם ארצות הברית, המרכזית שבהם חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק בתחילת ינואר, קצת לפני הגעת הנגיף לאיראן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי האשים גורמים מסוימים בניצול נגיף הקורונה כדי לפגוע בבחירות למג'לס, אך שיעור ההצבעה היה נמוך באופן היסטורי. הבחירות התקיימו בזמן שהזעם הציבורי על המשטר בשל הפלתו בשוגג של המטוס האוקראיני טרם שכך.

גם תקרית זו טויחה בתחילה על ידי טהראן, אך היא נאלצה להודות בסופו של דבר כי שני טילים שוגרו בטעות אל המטוס, שהתרסק על 176 נוסעיו, בשל הכוננות הגבוהה מחשש שארצות הברית תגיב על שיגורי הטילים לעבר עיראק שעות קודם לכן. שיגורי הטילים לעיראק היו בתגובה לחיסול סולימאני.

עוטה מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה בטהראן, איראן 22 ביולי 2020. AP
אישה עם מסיכה בטהראן, בחודש שעבר/AP

ד"ר נוראדין פירומזן, חבר פרלמנט לשעבר שעבד במשרד הבריאות, אמר לרשת BBC כי ממשלת איראן הייתה "חרדה ומלאת פחדים מהאמת" כשהנגיף הגיע לאיראן. "הממשלה חששה שהעניים והמובטלים יצאו לרחובות", אמר. הוא ציין את העובדה שאיראן מנעה מהארגון הבינלאומי רופאים ללא גבולות לטפל במקרי קורונה במחוז איספהאן כעדות לכך ששיקולי הביטחון מכתיבים את התגובה לקורונה.

ד"ר פולאדי הזכיר את העימות בין איראן לבין ארצות הברית, שהסנקציות שהטילה על המשטר מאז שפרשה מהסכם הגרעין ב-2018 פגע קשות בכלכלתה.

"אלו שהביאו את המדינה לנקודה הזאת לא משלמים את המחיר. אלו העניים במדינה והחולים העניים שלי שמשלמים את המחיר בחייהם", אמר. "בעימות בין ממשלות ארצות הברית ואיראן, אנחנו נמחצים תחת הלחץ בין שני הצדדים".

משרד הבריאות אמר כי דיווחי המדינה לארגון הבריאות העולמי על הנדבקים והמתים מנגיף הקורונה הם "שקופים" ו"ללא סטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully