וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן שוקעת בקשיי הקורונה, אך הסכנה הביטחונית לא נעלמה

רונן א. כהן

18.7.2020 / 8:55

משמרות המהפכה אינם מגיבים לפיצוצים המסתוריים במדינה ומתמקדים בימים אלה בהצלת המשטר. ספק אם ישראל ערוכה לאיומים המחכים לה במזרח התיכון ביום שאחרי המגיפה

עריכה: איתי עמרם

(בווידיאו: תיעוד ההרס שנגרם מהשריפה שפרצה בתחנת כוח באהוואז, החודש)

בשבועות האחרונים מדווחים חדשות לבקרים על פיצוצים מסתוריים באיראן. במקביל, נשמעות הערכות ואפילו קביעות - מה פוצץ ומי פיצץ ולמה פיצץ - ואיך הן מתנקזות למציאות המיוחלת של האטת המרוץ לגרעין האיראני ואולי אף להפלת המשטר התיאוקרטי. אולם, בין הספקולציות לבין המציאות יש פער ניכר. נדמה כי בישראל נוטים לעסוק במחשבות משמחות על המכות שהמשטר האיראני חוטף, יותר מאשר על מה שקורה מסביב לפיצוצים. בינתיים, איראן לא מגיבה.

על פניו, נראה כי איראן מנהלת מדיניות הכלה שיכולה להתפרש מכמה כיוונים שונים. ראשית, הקורונה - כמו ישראל, גם איראן מנסה לבלום את המגיפה ומצד שני לפתוח את הכלכלה. שנית, תגובה מיידית לא אופיינית לאיראן ואם כנראה זה קורה, הם מורידים את המטוס הלא נכון.

שלישית, המערכת האזורית נפיצה. חיזבאללה מצפון, שמנסה להכיל את הזעם הציבורי על מדיניות הממשלה, וחמאס מדרום שמחכה לקריאת הג'יהאד באמתלת הסיפוח - שניהם גם יחד יחטפו מישראל ואז איראן תובך בזירה המקומית. ואחרונה, איראן רואה את עצמה כמדינה חכמה המגיבה בתחכום לאירועים ולא נגררת לתגובות פבלוביות שאפיינו את המשטרים מסביבה.

נזקי מבנה סמוך לכור במהלך "תקרית" בטהראן, איראן 2 ביולי 2020. AP
בישראל נוטים לעסוק במה חוטף המשטר במקום במתרחש מסביב. נזקי המבנה באתר הגרעין בנתנז/AP

לפני שמנסים להבין את מהלכי השחמט בין ישראל לאיראן, או בין איראן לכוחות עלומים הפועלים בשטחה, חשוב להבין כמה עובדות בסיסיות: איראן גדולה בשטחה מישראל פי 80. יש לה יותר מאתר גרעין אחד, למעשה לפחות 26 אתרים המוגדרים כאתרי גרעין או אתרי משנה המקושרים לאתרים הגרעיניים. כנראה שיש עוד אתרים מתחת לפני השטח שלא יודעים עליהם.

עניין נוסף הוא שכל האתרים מפוזרים בציר העולה מהמפרץ הפרסי ועד לים הכספי. מתוך אוכלוסייה המונה יותר מ-80 מיליון אנשים, יש כשני מיליון וחצי אנשים העובדים במכלול התעשיות והיחידות המוכרות לנו כ"משמרות המהפכה". הם שולטים על 70% מכלכלת המדינה.

עוד בוואלה!

גורם מודיעיני במזה"ת: ישראל הפעילה בנתנז פצצה עוצמתית

לכתבה המלאה
אחיות לוקחות בדיקת קורונה מילד בן שבעה בבית חולים בטהראן שבאיראן ב-8 ביולי 2020. רויטרס
מנסים לבלום את המגיפה. בדיקת קורונה לילד בן שבע בבית חולים בטהראן/רויטרס

אחרי ששוטחים את העובדות, צריך להבין מה קורה בפועל במדינה. הקורונה לא פסחה על איראן ולמרבה ההפתעה, איראן לא מאמינה בסגר. המדינה עצמה בסגר כפוי, אבל היא עצמה - לא מאמינה בסגרים, מהסיבה שאם יוטל סגר, המצב הכלכלי הרעוע ממילא יוחמר ותוצאותיו מי יישורנו.

המשטר מבין מה שגם סדאם חוסיין הבין במלחמת איראן-עיראק - העם זקוק למזון, בסיסי ככל שיהיה. למרות פתיחת הכלכלה, המצב הכלכלי רעוע והיחידים שלא סובלים ממנו, ואולי אף נהנים ממנו, הם אנשי משמרות המהפכה שלמעשה אחראים על כל השוק השחור, הברחת מוצרים וניהול תקציב צללים שאינו מתכתב עם הכלכלה המוצהרת של איראן.

פניה של איראן - לרדיקליות דתית ושלטונית

בשנים האחרונות, מפקדי משמרות המהפכה נוטים יותר ויותר לקבל אליהם חיילים ועובדים שלא סיימו תיכון או אוניברסיטה, ולמעשה באים משכבת המעמד הנמוך. ממבט ראשון, ניתן להעריך את המשטר שתומך באוכלוסייה זו, אך במבט מעמיק נראה כי המשטר יודע שאנשים אלה, שאין להם שום אלטרנטיבה כלכלית אחרת, ייאחזו במשרתם וישמרו בחירוף נפש על המשטר.

הנשיא רוחאני, שניסה בשתי הקדנציות שלו להפקיע סמכויות כלכליות והשפעתיות ממשמרות המהפכה, לא הצליח ואף הוביל עימותים לא מתוקשרים בינו לבין המנהיג הרוחני - חמינאי. כמסר לנשיא, לתומכיו ולקולות הליברליים במדינה, חמינאי מקדם בחודשים האחרונים את מועמדותו של פרוויז פתאח, יוצא משמרות המהפכה ומי שעומד בראש קרן הצדקה של חמינאי, לנשיאות איראן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי חובש מסיכה בשיחה וירטואלית עם מחוקקים בטהראן, 13 ביולי 2020. רויטרס
פניה של איראן הוא לרדיקליות. חמינאי עוטה מסיכה בשיחה וירטואלית עם מחוקקים בטהראן/רויטרס

אמנם זו זריית חול בעיניו של רוחאני, אבל מדובר במהלך רוחבי שחמינאי הגדיר כ"שלב השני של המהפכה האסלאמית", מתוך הבנה שהזמן עושה את שלו ושולח לעולם שכולו טוב גם את טובי המהפכנים. לכן, יש צורך קיומי לקדם את הדור הבא של תומכי המהפכה האסלאמית שהוביל חומייני.

לשם המחשה, הנשיא רוחאני שהיה מצעירי המהפכה האסלאמית, נחשב היום לזקן דור המהפכנים יחד עם חמינאי, ראיסי, קליבף ואחרים שמזמן חצו את גיל הפרישה.

בכך, מקדם חמינאי את משמרות המהפכה לתפקידי מפתח בכירים וניכר כי פניה של איראן הוא לרדיקליות דתית שלטונית ולשימור המהפכה. את קולות הפיצוצים, שחלקם אכן פגעו בתשתית כזו או אחרת, יש למקם על רקע העובדות לעיל ועל רקע התהליכים הפנימיים המתחוללים באיראן ובהתמקדותה בשלב זה בהצלת השלטון המהפכני.

נשיא איראן חסן רוחאני בישיבת ממשלה, 6 במאי 2020. רויטרס
לא הצליח להפקיע סמכויות ממשמרות המהפכה. רוחאני/רויטרס

במקביל לפיצוצים אלה, השיעים בעיראק הולכים ומתנערים מהשפעותיה ומאחיזתה של איראן, חיזבאללה בלבנון נמצא בכאוס כלכלי והתאקלמות השיעים בסוריה חווה האטה משמעותית. ועדיין, איראן ממשיכה לקדם את התעצמותה הגרעינית.

מהצד הישראלי, זה לא נראה טוב כשגם בארץ מתמודדים עם הקורונה על שלל נזקיה. כמו כל פנדמיה עולמית, היא תחלוף, אך תשאיר נזקים ארוכי-טווח לכלל האוכלוסייה הישראלית והעולמית. לעומת זאת, הסיכונים הביטחוניים שנמצאים באזור לא הולכים לשום מקום. ניתן להסתכן כנביא שוטה ולומר שהם רק ילכו ויתעצמו, אולי בצירוף גל שני של "אביב ערבי", סיכוני הסיפוח האפשריים, תסיסה פלסטינית, נתק עם ירדן, וייתכן שגם מדינות המפרץ שאיתן החל טיפוח קשרים. ספק אם ישראל ערוכה לתרחישים אלה.

פרופ' רונן א. כהן הוא ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון וראש המרכז לחקר המזרח התיכון ומרכז אסיה באוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully