וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מודיעיני במזה"ת: ישראל הפעילה בנתנז פצצה עוצמתית

הגורם אמר לניו יורק טיימס כי לישראל אין קשר לסדרת התקריות האחרות שפקדו את איראן בעת האחרונה. לפי גורם במשמרות המהפכה, אכן נעשה שימוש בחומר נפץ ולא הייתה זו מתקפת סייבר

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז, והשתמשה לצורך כך ב"פצצה עוצמתית" - - כך דווח הלילה (שני) בניו יורק טיימס דווח הלילה מפי גורם מודיעיני במזרח התיכון. לדברי הגורם, ישראל אינה קשורה לאירועים אחרים שהתרחשו לאחרונה באיראן והממשלה המקומית הגדירה כתאונות.

חבר במשמרות המהפכה שמעורה בפרטים אישר לעיתון כי נעשה שימוש בחומר נפץ בפיצוץ בנתנז, ולא במתקפת סייבר כפי שקרה בחבלות קודמות בתכנית הגרעין של איראן, שיוחסו לישראל ולארצות הברית. שני הגורמים דיברו בתנאי אנונימיות מפאת העיסוק בנושאי מודיעין רגישים ומבצעיים.

הדיווח הגיע שעות אחרי שדובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז קמלוונדי, אישר שנגרם נזק משמעותי למתקן, אחרי שביום חמישי טענו במשטר כי מדובר בנזקים קלים בלבד וכי אין פגיעה בהמשך הפעילות הגרעינית במתקן. הבכיר אמר כי הפיצוץ עשוי לגרום לעיכוב בפיתוח וביצור הצנטריפוגות המתקדמות במדינה לטווח הזמן הבינוני. לדבריו, טהראן תחלף את המבנה שניזוק במבנה גדול יותר, "עם ציוד משוכלל יותר".

גורמים רשמיים באיראן אמרו כי הם יודעים מהי סיבת הפיצוץ, אך יחשפו אותה בעת המתאימה בשל שיקולים ביטחוניים.

דיווח: הפיצוץ במתקן הגרעין באיראן נגרם ממטען שהוטמן במקום. רויטרס
נזק משמעותי למתקן. המבנה שפוצץ בנתנז, חמישי/רויטרס

ביום שישי האחרון אמרו שני גורמים איראניים רשמיים כי הפיצוץ במתקן נגרם ככל הנראה ממתקפת סייבר - וייתכן שישראל עומדת מאחוריו. עם זאת, הם לא סיפקו לכך הוכחות. הגורמים הוסיפו כי המתקפה כוונה על בניית הרכבת הצנטריפוגות, ואמרו כי אויבי של איראן ביצעו בעבר מעשים דומים.

בשנת 2010 התגלה וירוס סטוקסנט, שרבים סברו כי הוא פותח על ידי ארצות הברית וישראל, לאחר שהוא שימש לתקיפת נתנז.

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר אמש כי ישראל לא "בהכרח" עומדת מאחורי כל אירוע מסתורי באיראן.

עוד בוואלה!

הפיצוץ באיראן עשוי לבשר על חידוש המאבק החשאי בתכנית הגרעין

לכתבה המלאה

המתקן המשמש לייצור צנטריפוגות מתקדמות בנתנז הוא אחד מכמה אתרים איראניים המפוקחים על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) של האו"ם במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין איראן למעצמות.בסוכנות אמרו לאחר הפיצוץ כי האזור שבו פרצה השריפה לא הכיל חומרים גרעיניים, וכי המפקחים שלה לא נכח בו באותה העת.

לדברי טהראן, הפעילות בנתנז נועדה אך ורק למטרות שלום. סוכנויות ביון המערביות סבורות כי הייתה המקום שימש את תוכנית לייצור נשק גרעיני של איראן שהופסקה בשנת 2003.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully