וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ באיראן עשוי לבשר על חידוש המאבק החשאי בתכנית הגרעין

3.7.2020 / 13:00

המבנה במתקן בנתנז היה חיוני להאצת העשרת האורניום, שמדאיגה את ישראל וארה"ב. הסימנים מעידים שהייתה זו חבלה מכוונת, וייתכן שגם התקרית המסתורית באזור פרצ'ין היא חלק ממלחמת הצללים המתחדשת. טהראן, עם הגב לקיר, מאותתת כי תגיב בהחרפת הצעדים

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אם הפיצוץ הראשון בסמוך לאתר הגרעין בפרצ'ין היה יכול להיות מוסבר בכך שתאונות קורות גם במקומות חשאיים, הסמיכות של הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז כבר משאירה מעט מקום לסברה שזהו רצף תאונות מקריות.

בהתאם לדפוס המוכר, איראן הרשמית מיהרה להוציא הודעות מרגיעות, ולפיהן מדובר בדליפת גז ובשריפה בלבד, מבלי שנגרם נזק לאתרים הרגישים. זה נובע הן מהחשאיות שיש בתוך איראן עצמה סביב תכנית הגרעין והן ממבוכה, אם אכן גורמים עוינים הצליחו לפגוע במתקנים אסטרטגיים מרוחקים, השוכנים בהרים (פרצ'ין) ובמדבר (נתנז).

בעוד שבפיצוץ באזור המתחם הצבאי בפרצ'ין לא ברור מה נפגע - באתר, לפי ההערכות, מייצרים טילים. בנתנז נראה שנחרב מתקן חדש לייצור צנטריפוגות מהדור החדש, שבפיתוחן החלה טהראן במסגרת צעדי התגובה שלה לפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין. אלו אמורות לאפשר לה להעשיר אורניום בקצב מהיר הרבה יותר, להגדיל את מאגריה שכבר חורגים מכל המגבלות שהוטלו במסגרת עסקת הגרעין, ובעת הצורך לפתח במהירות נשק גרעיני - אף שהיא ממשיכה להכחיש בתוקף שיש לה, או שאי פעם הייתה לה כוונה כזו.

נזקי מבנה סמוך לכור במהלך "תקרית" בטהראן, איראן 2 ביולי 2020. AP
לב תכנית הגרעין של איראן. המבנה בנתנז אחרי הפיצוץ, אתמול/AP

לאותם שני אתרים יש חשיבות מרכזית, לפי גורמי ביון מערביים, בתכנית הנשק הגרעינית של איראן. בפרצ'ין, לפי ההערכות, ערכה טהראן ניסויים הקשורים לפיצוץ גרעיני עד 2003. נתנז, מתקן העשרת האורניום המרכזי של הרפובליקה האסלאמית, הותקף בתחילת העשור הקודם במבצע סייבר מתוחכם והרסני על ידי תולעת "סטוקסנט", שפותחה על ידי ישראל וארצות הברית.

מבצע הסייבר, וחיסולים של מדעני גרעין איראנים בפעולות שיוחסו למוסד, גרמו לעיכוב גדול בהאצת תכנית הגרעין, עד שזו הוקפאה ב-2015 עם החתימה על ההסכם.

פעולות רועשות ובוהקות

בשונה מהפעילות החשאית של ארצות הברית ושל ישראל נגד תכנית הגרעין האיראנית, שהחלה בסוף תקופת ממשלו של ג'ורג' וו. בוש והמשיכה ביתר שאת תחת ממשלו של ברק אובמה, הפעולות האחרונות, אם אכן היו כאלו, היו רועשות ובוהקות. הפיצוץ הראשון באזור פרצ'ין הרעיד בתים בבירה טהראן והבזק כתום נצפה בשמיים. בפיצוץ השני, נראה המבנה בנתנז - שלפי הרשויות היה רק "מחסן תעשייתי" - חרוך, כשהמעטפת שלו ממוטטת, מה שלפי המומחים מצביע על פיצוץ פנימי עז.

"התמונות מראות שהיה זה יותר פיצוץ מאשר שריפה רגילה, על אף שההבחנה יכולה להיות מטעה", אמר לוואלה! NEWS החוקר פביאן הינץ, מומחה לאיראן מהמרכז לאי-הפצת נשק גרעיני במונטריי, קליפורניה. הוא ציין את העובדה שכתבי רשת BBC בפרסית קיבלו הצהרה על קבלת אחריות מארגון לא מוכר שעות לפני הפיצוץ, כביסוס להשערה שלפיה הייתה זו פעולת חבלה ולא תאונה.

אותה קבוצה לא מוכרת, שקוראת לעצמה "הצ'יטות של המולדת", טוענת שהיא מורכבת ממחתרת אופוזיציונית בתוך שירותי הביטחון של איראן. לא ניתן לאמת את הטענות הללו, וייתכן שמי שאחראי לפיצוץ, והחשודים המיידים הם ישראל, ארצות הברית ומדינות המפרץ, ביקש לזרוע בהלה בתוך המשטר כחלק מהמלחמה הפסיכולוגית הנלווית לכל הפעולות הללו.

פיצוץ ליד בסיס צבאי באזור טהרן 26 ביוני 2020. -, אתר רשמי
אור בשמי טהראן אחרי הפיצוץ המסתורי באזור פרצ'ין, בשבוע שעבר/אתר רשמי, -

סדרת הפיצוצים הזו מצטרפת לחזיתות אחרות שהתלקחו במלחמת הצללים בין איראן לבין ישראל, שכבר אינה כל כך חשאית. בחודשים האחרונים, בחסות העיסוק העולמי בנגיף הקורונה, הדיווחים מסוריה מעידים על התגברות קצב התקיפות נגד יעדי איראן בסוריה.

במקביל אליהם, דווח על חילופי מהלומות סייבר בין שתי האויבות המרות. הראשונה שעליה דווח, הייתה של איראן נגד תשתיות המים בישראל, שאותה תיארו המומחים כעליית מדרגה חמורה. בהמשך, לפי הדיווחים, שיתקה ישראל נמל מרכזי בדרום איראן.

"איראן צוברת ידע מסוכן", הזהיר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בדיון במועצת הביטחון של האו"ם ביום שלישי, שבו טען כי הצנטריפוגות המתקדמות שלה, IR-9, מהוות סכנה. אלו יאפשרו לה להעשיר אורניום בקצב מהיר פי 50 מהצנטריפוגות מהדור הראשון, שאותן הורשתה להמשיך להפעיל במסגרת הסכם הגרעין.

פומפאו, שמוביל קו נצי בממשל טראמפ נגד איראן, היה בתפקידו הקודם ראש ה-CIA, גם כן תחת הנשיא טראמפ, ולפי דיווחים בארצות הברית הוא אישר מבצעים נוספים נגד תכנית הגרעין של איראן.

יממה לאחר דבריו של פומפאו, הגיע לישראל השליח המיוחד של הממשל לאיראן, בריאן הוק, ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא אמר כי הממשל מוכן לנקוט פעולה צבאית נגד איראן כדי למנוע ממנה לפתח נשק גרעיני. "האופציה הצבאית תמיד על השולחן", אמר הוק, שבאופן רשמי הגיע לביקור באזור כחלק ממאמצי הממשל להאריך את אמברגו הנשק על איראן, שאמור לפוג באוקטובר.

"איראן נמצאת במצוקה גוברת לנוכח הדיונים בסבא"א על הפרות הסכם הגרעין, שעלולים להביא לראשונה מאז הסכם הגרעין להחזרת תיק איראן למועצת הביטחון", אמר ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, שהוסיף כי מוקדם מדי לקשור בין החבלה הברורה בנתנז ליתר התקריות שהתרחשו לאחרונה באיראן.

הצהרות לתקשורת של רה"מ, בנימין נתניהו והשליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בלשכת רה"מ, ירושלים 30 ביוני 2020. עומר מירון/לע"מ, אתר רשמי
"כל האופציות על השולחן". השליח האמריקני הוק ונתניהו, רביעי/אתר רשמי, עומר מירון/לע"מ

לדבריו, אם ארצות הברית לא תצליח להאריך את אמברגו הנשק לאור התנגדות רוסיה וסין שלהן זכות וטו במועצת הביטחון, היא צפויה לדרוש את הפעלת מנגנון הסנאפ-בק - שבמסגרתו יוטלו מחדש כל הסנקציות שהוסרו מאיראן במסגרת הסכם הגרעין. "אם פעילות חשאית נגד תכנית הגרעין התחדשה, זה יכול להביא את איראן, כפי שנרמז לאחרונה בתקשורת האיראנית, להחריף את הצעדים ולשקול צעדים נוספים, כמו פרישה מהאמנה לאי-הפצת נשק הגרעיני, ביטול הפרוטוקול הנוסף בהסכם הגרעין או צמצום שיתוף הפעולה עם פקחי סבא"א".

הלך הרוח התקיף והלחוץ באיראן, שטרם התאוששה מחיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני בינואר, נשמע אתמול בדיווח סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א על האירועים האחרונים והמתיחות עם אויביה של המדינה.

"הרפובליקה האסלאמית של איראן עד כה ניסתה להימנע מהחרפת המשברים ומיצירת תנאים ומצבים בלתי-צפויים", נכתב בפרשנות של הסוכנות, שציינה את האפשרות לפעולות חבלה של ישראל ושל ארצות הברית שגרמו לפיצוצים האחרונים. "אבל חציית הקווים האדומים של הרפובליקה האסלאמית של איראן על ידי מדינות עוינות, במיוחד על ידי המשטר הציוני וארצות הברית, משמעותה שצריך לשנות את האסטרטגיה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully