וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים איראניים: ייתכן שישראל עומדת מאחורי מתקפת סייבר שהובילה לפיצוץ בנתנז

3.7.2020 / 18:33

גורמים רשמיים ברפובליקה האסלאמית אמרו כי קיימת אפשרות שמתקפת סייבר הובילה לפגיעה במתקן לייצור צנטריפוגות מתקדמות. עם זאת, הם לא סיפקו לכך הוכחות. סוכנות הידיעות הרשמית: "המדינות העיונות חוצות קווים אדומים, במיוחד המשטר הציוני וארה"ב"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

שני גורמים איראניים רשמיים אמרו היום (שישי) כי הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז נגרם ככל הנראה ממתקפת סייבר - וייתכן שישראל עומדת מאחוריו. עם זאת, הם לא סיפקו לכך הוכחות.

הגורמים, ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס כשהם שומרים על אנונימיות, אמרו כי הם מאמינים שההתלקחות נגרמה ממתקפת סייבר. אחד מהם אמר כי המתקפה כוונה על בניית הרכבת הצנטריפוגה, כשהוא מציין כי אויבותיה של איראן ביצעו בעבר מעשים דומים.

המתקן המשמש לייצור צנטריפוגות מתקדמות בנתנז הוא אחד מכמה אתרים איראניים המפוקחים על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) של האו"ם, במסגרת הסכם הגרעין שחתמה טהראן עם המעצמות ב-2015. בסבא"א אמרו כי האזור שבו פרצה השריפה לא הכיל חומרים גרעיניים, ואף אחד מהמפקחים שלה לא נכח בו באותה העת. "הסוכנות הייתה בקשר עם הרשויות האיראניות הרלוונטיות כדי לוודא שלא הייתה אף השפעה על פעילויות ההגנה שלה, שצפויות להימשך כמו בעבר", נמסר.

הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית דיווחה תחילה כי התקרית אירעה בנתנז, הממוקמת במדבר במרכז המחוז איספהאן. בהמשך, היא פרסמה תמונה שבה נראה מבנה שרוף חלקית. דלת שהייתה תלויה על ציריה מעידה על כך שהיה פיצוץ בתוך המבנה, שהגג והקירות שלו היו שרופים חלקית.

נזקי מבנה סמוך לכור במהלך "תקרית" בטהראן, איראן 2 ביולי 2020. AP
הנזק שנגרם למבנה במהלך התקרית/AP

גוף הביטחון המרכזי ברפובליקה האסלאמית הצהיר היום כי הגורם ל"תקרית" כבר נקבע, אך "לאור שיקולים ביטחוניים", הוא יוכרז בזמן נוח יותר. זאת, אף שהגורמים הרשמיים באיראן טענו בתחילה שזו הייתה תאונה.

מאמר שפורסם על ידי סוכנות החדשות האיראנית אירנ"א התייחס לאפשרות של חבלה מצד אויבותיה של איראן, בהן ישראל וארצות הברית, אך לא האשים אותן ישירות. "עד כה איראן ניסתה למנוע משברים מתעצמים והיווצרות של מצבים בלתי צפויים", אמרו באירנ"א. "אבל חציית קווים אדומים ברפובליקה האסלאמית על ידי מדינות עוינות, במיוחד המשטר הציוני וארצות הברית, פירושה שיש לשנות את האסטרטגיה הזאת".

בתוך כך, ראש ההגנה האזרחית הזהיר כי טהראן תשיב לכל מדינה כגמולה, אם זו תבצע מתקפות סייבר על אתריה הגרעיניים. בדברים שאמר לטלוויזיה האיראנית הממלכתית, איים גהולרמזה ג'לאל כי "תגובה למתקפות סייבר היא חלק מההגנה על המדינה. אם יוכח שהמדינה שלנו שימשה מטרה למתקפות סייבר, נגיב לכך".

עוד בוואלה!

הפיצוץ באיראן עשוי לבשר על חידוש המאבק החשאי בתכנית הגרעין

לכתבה המלאה

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשאל על ההתפתחויות האחרונות באיראן, ואמר כי "אנחנו לא יכולים להיכנס לזה". ברויטרס לא התקבלה תגובה גם מצד צה"ל ולשכת ראש הממשלה.

מתקן ההעשרה בנתנז, המשתרע על פני שטח של עשרת אלפים קמ"ר, נבנה בעומק של שמונה מטרים מתחת לאדמה. גורם מודיעיני במזרח התיכון, שצוטט בניו יורק טיימס ודיבר בעילום שם, פירט מוקדם יותר כי הפיצוץ השמיד את רוב החלקים העל-קרקעיים של המתקן החדש, שבו הצנטריפוגות מוכנסות לאיזון לפני שהן מופעלות.

עוד לפני הודעה זו, קבוצה לא מוכרת בשם "הצ'יטות של המולדת" קיבלה אחריות על המתקפה. הקבוצה אמרה בהצהרה שנשלחה לכתבים של רשת BBC כי חבריה הם "אופוזיציה מחתרתית בתוך שירותי הביטחון של איראן". לא ברור אם אכן קיימת קבוצה כזו או אם היא נתמכת על ידי גורמים זרים.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully