וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נזק נגרם למבנה סמוך למתקן הגרעין בנתנז במהלך "תקרית"

2.7.2020 / 21:54

הרשויות אמרו שלא נגרם נזק לצנטריפוגות אלא ל"מבנה תעשייתי" בבנייה, אך בניו יורק טיימס דווח כי היה זה פיצוץ ממטען במתקן לייצור צנטריפוגות מתקדמות בניגוד להסכם הגרעין. זה הפיצוץ השני בתוך ימים סמוך לאתר רגיש במדינה. נתנז הותקף לפני עשור על ידי וירוס הסטוקסנט

נזק נגרם למבנה סמוך למתקן להעשרת אורניום בנתנז במהלך "תקרית" שהתרחשה במהלך הלילה - כך אמרו היום (חמישי) גורמים באיראן, שטענו כי הפעילות במקום שאמור להיות תחת פיקוח של האו"ם נמשכת כרגיל. עם זאת, לפי מומחים וגורם מודיעיני, הייתה זו פגיעה מכוונת, במתקן לייצור צנטריפוגות מדור מתקדם.

דובר סוכנות האנרגיה האטומית של איראן, בהרוז קמלוונדי, לא פירט מהו אותו "מבנה תעשייתי" שהיה תחת בנייה ואמר כי לא היו נפגעים בתקרית במתקן, שנמצא במחוז איספהאן, וכי לא נגרם נזק. לדבריו, הרשויות פתחו בחקירה. אין סיבה לדאגה", הוסיף הבכיר, שציין כי לא נרשמה חריגה של קרינה. מושל העיר, רמזנעלי פרדוואסי, אמר בהמשך כי הייתה זו שריפה. הוא אמר כי כבאים וצוותי חילוץ נשלחו לאתר, אך לא נימק מדוע פרצה השריפה.

בנתנז, אתר הגרעין המרכזי של איראן, יש מתקנים תת-קרקעיים שנועדו להיות מוגנים מפני תקיפות אוויריות. עם זאת, עד עתה לא היה ידוע על עבודות באתר להעשרת האורניום שנמצא 250 ק"מ מדרום לטהראן. הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן פרסמה בהמשך תמונה שבה נראה מבנה שרוף חלקית. דלת שהייתה תלויה על ציריה מעידה על כך שהיה פיצוץ בתוך המבנה, שהגג והקירות שלו היו שרופים חלקית.

גורם מודיעיני במזרח התיכון אמר לניו יורק טיימס כי הפיצוץ נגרם ממטען חבלה שהוטמן בתוך המתקן. לדברי הגורם, הפיצוץ גרם לנזק משמעותי בחלקים שבו נמצאות צנטריפוגות חדשות, לפני הפעלתן.

נזקי מבנה סמוך לכור במהלך "תקרית" בטהראן, איראן 2 ביולי 2020. AP
הרשויות סירבו לפרט מה הוקם במבנה. האתר שניזוק, היום/AP

מתקן ההעשרה בנתנז, המשתרע על פני שטח של עשרת אלפים קמ"ר, נבנה בעומק של שמונה מטרים מתחת לאדמה. הוא אחד המתקנים שנמצאים תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) במסגרת הסכם הגרעין שחתמה טהראן עם המעצמות ב-2015. סבא"א אמרה שהיא מודעת לדיווחים על התקרית בנתנז. "אנחנו לא צופים בשלב זה שום השלכות על פעילות הפיקוח של סבא"א", נמסר בהודעה.

בשנה שעברה סירבה איראן לאפשר גישה של פקחים לאתר, אחרי שלכאורה אותרו שרידים של ניטרט. ניטרט הוא חומר דישון נפוץ, אולם בשילוב עם דלק, הוא יכול להפוך לחומר נפץ בעוצמה של TNT.

מומחים בארצות הברית אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי הם מעריכים שהשריפה פרצה במתקן חדש ליצור צנטריפוגות על בסיס התמונה שפרסמה סוכנות הגרעין של איראן, מיקום האתר ותמונות לוויין. החוקרים הם פביאן הינץ, ממרכז ג'יימס מרטין ללימודי אי-הפצת נשק גרעיני במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים בקליפורניה, ודייוויד אולברייט, מהמכון למדע ולביטחון בינלאומי. שניהם עוסקים באיראן.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
הגישה לאתר נכללה בהסכם הגרעין. הכור בנתנז/AP, Vahid Salemi

על אף שאיראן הפסיקה לעמוד בכל מגבלות יצור האורניום במסגרת ההסכם, בעקבות פרישת ארצות הברית ב-2018 והטלת הסנקציות, היא עדיין מאפשרת גישה לפקחי האו"ם ואת פעילותן של מצלמות באתרי הגרעין. רמת העשרת האורניום הנוכחית שלה היא 4.5%, הרבה מתחת לרף 90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני. בנוסף לכך, טהראן מבצעת ניסויים בצנטריפוגות מתקדמות.

אם אכן נפגע מתקן להרכבת צנטריפוגות מתקדמות, זה עשוי להוות מכה לתכנית הגרעין של איראן. מומחים ציינו את האפשרות לחבלה לאור החשיבות של האתר והעובדה שמדובר בתקרית מסתורית שנייה בסמוך לאתר רגיש באיראן בתוך כמה ימים.

"לאור העובדה שהתקרית לכאורה קרתה כמה ימים לאחר הפיצוץ ליד הבסיס הצבאי בפרצ'ין, אי אפשר לשלול את האפשרות לחבלה", אמר לרויטרס גורם איראני לשעבר המעורה בתכנית הגרעין של איראן, שהזכיר את הפגיעה בנתנז בעבר. האתר הותקף ב-2010 בווירוס "סטוקסנט", שלפי ההערכות נוצר על ידי ישראל וארצות הברית, והצנטריפוגות ספגו נזק משמעותי ונהרסו.

ביום שישי אירע פיצוץ שהרעיד את טהראן הבירה, ותמונות לוויין הראו שהוא קרה בהרים שמזרח לעיר, שם לפי מומחים נמצאים אתרים לייצור טילים ומערכת מנהרות. איראן אמרה כי היה זה כתוצאה מדליפת גז שהתרחשה ב"שטח ציבורי". גורמי ביון מערביים סבורים שטהראן ביצעה ניסויים הקשורים לתכנית הנשק הגרעינית שלה בתחילת המאה בפרצ'ין, אך טהראן מכחישה זאת.

איראן צמצמה את תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת רוב הסנקציות הבינלאומית אחרי הסכם הגרעין ב-2015. עם זאת, היא הסירה את מחויבויותיה בהדרגה מאז שממשל טראמפ נסוג באופן חד-צדדי, בתמיכת ישראל, מההסכם ב-2018 והטיל מחדש סנקציות על טהראן, שחונקים את כלכלתה.

ההסכם אפשר לאיראן להעשיר אורניום בנתנז רק בקצת יותר מ-5,000 הצנטריפוגות מדור הראשון שלה, אך היא התקינה סט חדש של צנטריפוגות מתקדמות. היא מסרבת לשאת ולתת עם וושינגטון על הסכם חדש, כל עוד הסנקציות נותרות במקום. ארצות הברית רוצה שהוא יכלול גם מגבלות על תכנית הטילים שלה ושהיא תשים קץ למעורבותה בסכסוכים באזור.

(עדכון ראשון: 10:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully