וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי מודיעין: הפיצוץ בנתנז עשוי לעכב את תכנית הגרעין של איראן בשנתיים

על אף שאיראן חשפה מידע על התקרית, גורמי מודיעין אמרו לניו יורק טיימס כי הפגיעה גדולה בהרבה מכפי שהיה ידוע. הם התבססו על תיעוד לוויין והערכות מודיעיניות שגובשו ע"י ארה"ב וישראל. לפי גורמים במערב, ייתכן שטהראן תגיב במתקפת סייבר או בתקיפה בעיראק

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: דיווח: הפיצוץ במתקן הגרעין באיראן נגרם ממטען שהוטמן במקום)

הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז עשוי לעכב את תכנית הגרעין של איראן בשנתיים - כך אמרו שני גורמי מודיעין לניו יורק טיימס, שלפי דיווח שפרסם הערב (שישי), הנזק שנגרם לאתר נרחב יותר ממה שהיה ידוע בשבוע שעבר. זאת בהתבסס על תמונות לוויין חדשות ועל הערכות מודיעיניות חדשות שגובשו על ידי ארצות הברית וישראל. על פי הערכה אחרת של גורמי מחקר, טהראן תידרש לשנה לפחות כדי לשקם את יכולת יצור הצנטריפוגות שלה.

על אף שאיראן חשפה מידע על הפיצוץ בנתנז, ועל יתר הפיצוצים המסתוריים שפקדו אותה בשבועות האחרונים, בניו יורק טיימס דווח כי גורמים מערביים צופים תגובה איראנית. להערכתם, זה עשוי להיות בדמות פגיעה בכוחות אמריקניים או בבעלי בריתם בעיראק השכנה, כפי שקרה אחרי חיסולו של גנרל קאסם סולימאני בתחילת השנה.

תגובה אחרת עשוי להיות מתקפת סייבר, כמו זו שפקדה את מגזר המים של ישראל לאחרונה. בשנים האחרונות ביצעה איראן תקיפות סייבר נגד כמה מוסדות אמריקניים, כולל סכר במדינת ניו יורק.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
גורמים צופים תגובה איראנית. תמונות הלווין מהנזק שנגרם מהפיצוץ בנתנז/רויטרס

גורמים המעורים בפיצוץ בנתנז, לב תכנית העשרת האורניום של איראן, אמרו לניו יורק טיימס כי המורכבות של המבצע דומה למתקפת הסייבר נגד מתקני הגרעין של איראן לפני כעשור, אז נעשה שימוש בתולעת "סטקסנט". המבצע ההוא תוכנן במשך יותר משנה, ובמקרה של הפיצוץ בנתנז, הסברה המרכזית היא שהוטמן מטען במתקן השמור היטב, ייתכן שליד צינור גז. מומחים אחרים העלו את האפשרות שהייתה זו מתקפת סייבר שהציתה את אספקת הגז.

כמה גורמים אמרו לעיתון כי ארצות הברית וישראל מפתחות, או שבות אל, אסטרטגיה של תקיפות חשאיות שנועדו לחסל את בכירי משמרות המהפכה ולפגוע במתקני הגרעין של איראן, מבלי לפתוח במלחמה. רמז לכך נתן השליח המיוחד של הממשל לאיראן, בריאן הוק, שאמר בחודש שעבר כי "מבחינה היסטורית, אנחנו רואים ש"רכות וחולשה מזמינות עוד אגרסיביות איראנית".

כמה מומחים מזהירים שהגישה הזו טומנת בחובה סכנות, כמו זו שבטווח הארוך איראן עשויה להעביר חלקים נוספים מתכנית הגרעין שלה מתחת לקרקע, כדי להקשות על איתורה וחבלה בה.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
תמונת לווין שחושפת את הנזק שנגרם בפיצוץ שהתרחש בנתנז/רויטרס

עם זאת, בטווח הקצר, בארצות הברית ובישראל סבורים שאיראן תגביל את התגובה שלה, כפי שעשתה אחרי חיסול סולימאני. לעמדה הזו שותפה ראשת ה-CIA ג'ינה הספל, שהעריכה כי טהראן תסתפק במתקפת טילים מוגבלת על כוחות אמריקניים ולא תפתח במלחמה. התגובה המתונה של המשטר עשויה לפתות את וושינגטון ואת ירושלים לפעולות נוספות נגדו.

בנוסף לכך, כמה גורמים אמריקניים וישראליים, וכן מומחי ביטחון בינלאומיים, אומרים כי איראן לא צפויה להגיע לפשרות בחודשים הקרובים, מתוך אמונה שייתכן שהנשיא דונלד טראמפ יפסיד בבחירות בנובמבר למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. ייתכן שביידן, שהיה סגנו של ברק אובמה בעת החתימה על הסכם הגרעין, ירצה לחדש את חלק מההבנות שהושגו לפני חמש שנים.

"כיום, אם אתה איראן, למה שתתפשר עם ממשל שייתכן שנותרו לו עוד כמה חודשים?", שאל קארים סדג'דפור, עמית בכיר במכון קרנגי לשלום בינלאומי. עם זאת, בטווח הקצר, הפעולות האחרונות יפעילו על איראן "לחץ פנימי ולחץ חיצוני עצומים", כשיצוא הנפט שלה ממשיך לנצוח בשל הסנקציות האמריקניות ומגיפת הקורונה, והאצת תכנית הגרעין, בתגובה לפרישה של טראמפ ממנו לפני שנתיים, סופגת מהלומות. "חשבו על זה - איראן גדולה יותר מגרמניה, צרפת ובריטניה יחד, אך היא מעולם לא הצליחה להפעיל תכנית גרעין סודית מבלי להיתפס או להגן עליה מפני חבלה. האם יש עריקים ובוגדים בתוך המערכת?".

בניו יורק טיימס ציינו את הפשיטה של המוסד על מחסן בטהראן בינואר 2018, שהניבה עשרות אלפי מסמכים הקשורים לתכנית הגרעין האיראנית, ככזו שנסמכה על סיוע מבפנים. גם חיסול סולימאני, מפקד כוח קודס שהיה אחראי על פעילות המיליציות במזרח התיכון, התבסס על מידע שהגיע מסוכנים בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully