וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מענק לכל אזרח: מליוני זכאים יקבלו את כספי הסיוע בשלישי וברביעי

2.8.2020 / 16:15

הביטוח הלאומי הודיע כי הפעימה השנייה של חלוקת המענקים תתבצע השבוע, למעט אזרחים שפרטיהם טרם הוצלבו עם חשבונות הבנק, זאת לאחר שאלפים כבר קיבלו את המענקים שאושרו בשבוע שעבר. בעוד כמה מהם טוענים כי מדובר בדמי שתיקה, אחרים מברכים: "מרווח נשימה"

בווידאו: תוצאות הצבעה על חוק "מענק לכל אזרח"/צילום: ערוץ כנסת

המענקים החד-פעמיים במסגרת חוק "מענק לכל אזרח" החלו להיכנס היום (ראשון) לחשבונות הבנק של אזרחי ישראל. הביטוח הלאומי עדכן כי עד ליום רביעי הקרוב יועברו כספי הסיוע לכלל הזכאים שפרטי חשבונות הבנק שלהם נמצאים במערכת. כמו כן, ישנם כ-800 אלף אזרחים הזכאים למענקים מוגדלים - מקבלי קצבאות וגמלאות, שלמחציתם יופקד הכסף כבר ביום שלישי הקרוב, וליתר יועבר המענק ברביעי,
יחד עם יתר הזכאים.

במקביל, נפתחה האפשרות לעדכוני חשבונות בנק לכל מי שלא קיבל קצבאות בשנה האחרונה, ואליהם יועברו כספי המענק במועד מאוחר יותר, זאת בשל צורכי אימות והתאמות. על פי הביטוח הלאומי, קבוצת הגיל הגדולה ביותר אותה נעשה ניסיון לאתר ולהצליב את חשבונות הבנק שלהם - הם צעירים בני 21-18.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג תוכנית כלכלית נוכח הקורונה, 15 ביולי 2020. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
המענקים החלו להיכנס לחשבונות הבנק. נתניהו מציג את תכנית הסיוע/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

עיקרי תכנית המענקים

  • כל תושב ישראל שעבר את גיל 18 או נער או נערה נשואים יקבלו 750 שקלים
  • משפחות עם ילדים: תוספת 500 שקלים עד הילד הרביעי, מהחמישי והלאה - 300 שקלים
  • אוכלוסיות מקבלי קצבאות וגמלאות: מענק נוסף בסך 750 שקלים
  • חיילים ששוחררו או ישוחררו במהלך שנת 2020: תוספת של 500 שקלים

הבוקר החלה המדינה להעביר את מענקי הקורונה עבור ילדים מתחת לגיל 18. על פי נתוני הביטוח הלאומי, כ-1.22 מיליון אזרחים קיבלו את המענק לחשבונות הבנק שלהם, בסכום כולל של 1.45 מיליארד שקלים.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר כי נעשה מאמץ להעביר את המענקים לכלל האזרחים בהקדם. "פרויקט בסדר גודל של מענק לכל אזרח, מעולם לא היה במחוזותינו", מסר. "הביטוח הלאומי ממשיך לעבוד מסביב לשעון כדי להעביר את המענקים לכל אזרחי ישראל בטווח זמן של ימים בודדים". שפיגלר הדגיש כי "הכספים יועברו לרשות הזכאים בפעימות עד שאחרון האזרחים יקבל את המענקים המגיעים לו".

מענקי קורונה. ., צילום מסך
ההודעה על המענק שהתקבלה מביטוח לאומי/צילום מסך, .

למרות שהמענקים כבר החלו להיכנס לחשבונות הבנק, רבים עדיין חושבים כי הצעד אינו יעיל, משום שמדובר במענק חד פעמי ולא בתכנית מוסדרת וארוכת טווח. אחרים מברכים על המהלך וסבורים כי זוהי זריקת עידוד הכרחית לאזרחים בתקופת המשבר.

סיגל שפיץ טולדנו, אימא לארבעה מגבעתיים, קיבלה 2,000 שקלים מהביטוח הלאומי. "זה מענק פופוליסטי, זה סכום חד פעמי. אי אפשר להתלונן על זה שקיבלנו כסף, אבל ברור שזה לא מכסה שום הפסד מהתקופה הזאת". לדבריה, הסכום לא מספיק להשלמת הפערים הכלכליים שנוצרו. "צריך לחשוב על מענק יותר רציני ומתמשך, כי הקורונה ככל הנראה הולכת ללוות אותנו הרבה זמן", אמרה.

טולדנו הוסיפה כי "2,000 שקלים זה מאוד נחמד אבל מספיק לטווח קצר, זה סכום שמכסה אולי את האוכל שאני קונה בחודש, אפילו לא. זה לא סכום גבוה, זה כנראה נעשה כדי להוריד לחץ בקרב הציבור, אבל זה רק לכמה ימים - כי אנשים נקלעו למשבר הרבה יותר עמוק".

שרון מרמת גן, אם לשני ילדים, קיבלה את המענק, בסך של אלף שקלים. "בגדול אני לא זקוקה לזה עכשיו. הייתי מעבירה את זה הלאה למישהו שזקוק, כי אנחנו במקרה לא מרגישים את הצורך המיידי לזה". בעלה של שרון עצמאי והיא מורה, ולדבריה ישנם אזרחים אחרים הזקוקים לכסף יותר מהם. "יש עכשיו אנשים שחיים בפת לחם, שני שכירים שיצאו לחל"ת ואין להם הכנסות, אני בינתיים מורה ולא נפגעתי בהכנסות שלי גם בסגר וגם באופן כללי", הוסיפה. "ראינו כל מיני גופים שמגייסים כספים עכשיו ואנחנו נשקול למי לתרום את הכסף הזה".

אימא נוספת לשני ילדים מאזור המרכז, קיבלה מענק על סך אלף שקלים עבור ילדיה. "אין ספק שהמענק מעודד באופן כלשהו, אבל זה פלסטר", אמרה. "לשמחתי אני ובן זוגי עובדים ומתפרנסים והקורונה פגעה בנו באופן מינורי, תודה לאל. אבל הרבה משפחות סביבי נפגעו אנושות, עסקי מזון, ביוטי ותיירות - והם לא רואים אופק כלכלי".

לדבריה המענק מבורך אך לא מדובר בסיוע אמיתי. "המענק אמנם נועד לטוב אבל אין בו ממש כדי לסייע", הוסיפה. "דרושה תכנית סיוע ושיקום מעמיק. צריך כאן חכות ולא דגים. זה אפילו לא מכסה את ההוצאות להיערכות לשנת הלימודים".

הפגנת העצמאיים, פארק צ'ארלס קלור, תל אביב 18 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"זה פלסטר". הפגנת העצמאים בתל אביב, לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

בניגוד לאזרחים הסבורים כי המענק אינו יעיל, אזרחים רבים דווקא מברכים עליו ומודים כי מדובר במרווח נשימה. חלקם אף שוקלים לתרום את הכסף לארגונים ולאזרחים הזקוקים להם יותר.

בובה לוי, אם לארבעה מראשון לציון, פעילה חברתית ומייסדת "הקול הנשי", חושבת שאמנם מדובר בטיפה בים, אך הדבר טוב עבור אלו הזקוקים לו. "קיבלתי רק הודעה מהביטוח הלאומי, ובדקתי הבוקר בחשבון והכסף עדיין לא נכנס, אבל אני מאמינה שבהמשך היום הכסף יכנס. בכל העולם נותנים את המענקים האלה. אני כן מברכת על זה שיש כפל קצבאות לאימהות חד הוריות ולנכים - זה טיפה בים בתקופה הזו, זה מעט אבל זה טוב לאותם אנשים שזקוקים לזה", אמרה.

לדבריה, הסכום לא גבוה ובחו"ל אנשים לא נאבקים עבורו, אך מדובר באוויר לנשימה. "בחו"ל אנשים לא נאבקים, לא יוצאים לרחובות, יש להם את השקט, הם יודעים שכרגע הם נמצאים בבית והממשלה שם נותנת להם את המרווח מחייה - פה אנשים מנסים לשרוד את היום, לכן זה קצת אוויר לנשימה שמקבלים עם המענק".

מענקי קורונה. ., צילום מסך
הודעה מביטוח לאומי על העברת מענק על סך 500 שקלים/צילום מסך, .

שרון מרמת גן, אם לשני ילדים, קיבלה את המענק על סך 1,000 שקלים, אך מתכוונת לתרום אותו. "בגדול אני לא זקוקה לזה עכשיו. הייתי מעבירה את זה הלאה למישהו שזקוק כי אנחנו במקרה לא מרגישים את הצורך המיידי לזה". בעלה של שרון עצמאי והיא מורה, ולדבריה ישנם אזרחים אחרים הזקוקים לכסף יותר מהם. "יש עכשיו אנשים שחיים מזה בפת לחם, שני שכירים שיצאו לחל"ת ואין להם הכנסות, אני בינתיים מורה ולא נפגעתי בהכנסות שלי גם בסגר וגם באופן כללי. ראינו כל מיני גופים שמגייסים כספים עכשיו ואנחנו נשקול למי לתרום את הכסף הזה".

על פי התכנית שאישרה הכנסת, כל תושב מעל גיל 18 זכאי למענק בגובה 750 שקלים, ומענק נוסף של 500 שקלים עבור כל ילד - עד לילד הרביעי במשפחה. החל מהילד החמישי יתקבל מענק של 300 שקלים לכל אחד נוסף. כמו כן, מקבלי קצבאות כגון קצבת נכות, הבטחת הכנסה, סיעוד, מזונות, עולים נזקקים, ואוכלוסיות נצרכות נוספות יהיו זכאים למענק כפול, כך שיקבלו 1,500 שקלים.

מענקי קורונה. ., צילום מסך
הודעה מחשבון הבנק על כניסת המענקים/צילום מסך, .

שר האוצר ישראל כץ ברך על העברת מענקי הסיוע. "זהו יום של בשורה למאות אלפי משפחות בישראל", אמר. "היום החלו לקבל משפחות רבות את המענקים לפי הקריטריונים השונים, ובימים הקרובים יחלו לקבל עצמאים, שכירים ובעלי עסקים את הסיוע הכספי לו הם זכאים". כץ הוסיף כי הוא "גאה בתמיכה הנרחבת, זה הזמן לערבות הדדית וסיוע נרחב, ואני אחראי לביצוע התכנית באופן מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully