וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ יודע שאי אפשר לדחות בחירות. הוא רק הכין את הקרקע למקרה שיפסיד

1.8.2020 / 15:00

אפילו מלחמת האזרחים לא מנעה בחירות, כך שהנשיא רק רצה לשלהב את בוחריו או להטיל דופי בתוצאות במקרה שיפסיד. ללא ריסון של הקורונה או התאוששות כלכלית עד נובמבר, סיכוייו נראים קטנים. הישועה שלו יכולה להגיע דווקא מביידן עצמו

בווידאו: טראמפ אומר כי יאסור את פעילות "טיקטוק" בארה"ב מחשש לאיסוף מידע מסין/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שעה קלה אחרי שנחשף כי מגיפת הקורונה חיסלה יותר משליש מהתמ"ג האמריקני, הטיל, לכאורה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פצצה. הוא הציע לדחות את הבחירות מ-3 בנובמבר הקרוב בשל מגיפת הקורונה, שכביכול לא מאפשרת הצבעה הוגנת ובטוחה.

זו פצצה לכאורה כי אפילו טראמפ - שהפגין בורות רבה במהלך כהונתו ביחס לשלל נושאים והלכות, והעידו על כך מאות הצהרות והתבטאויות שלו ועליו מצד חברים לשעבר בממשלו - יודע שזה לא אפשרי.

היו בחירות גם במלחמת האזרחים, שממשיכה להעסיק את ארצות הברית עד היום וביתר שאת מאז הרג ג'ורג' פלויד. ייתכן שעד לאחרונה טראמפ חשב שבכוחו להזיז את מועד הבחירות, אבל מאז שהחל לרמוז על הרעיון בתקופה האחרונה, לאור הסקרים הלא מחמיאים, סביר להניח שמישהו לחש על אוזנו שאין לו סמכות בעניין.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפלורידה, 31 ביולי 2020. AP
אפילו הוא יודע שדחייה בלתי-אפשרית. טראמפ/AP

גם אם בתרחיש הבלתי-אפשרי שבו הקונגרס, המוסמך לדחות אותן, היה עושה זאת, מועד הבחירות לא היה יכול להיות מעבר לינואר 2021, אז תסתיים כהונתו הראשונה בכל מקרה. במקרה כזה, הוא היה מפנה את הבית הלבן ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שנואת נפשו.

ומכיוון שבלאו הכי בית הנבחרים נשלט על ידי הדמוקרטים, ולאור ההתנערות המהירה של בכירי הרפובליקנים מההטרלה האחרונה של הנשיא, שבדרך כלל נאלמים דום גם למשמע השטויות הגדולות ביותר שלו, הציוץ שלו היה חסר משמעות מעשית. המטרה האמיתית היא להטיל דופי בתוצאות, אם אלו אכן יהיו רעות עבורו, ולהזרים אנרגיות לקהל בוחריו. הוא חייב שכל אחד מהם יצא להצביע, או יישלח את הצבעתו בדואר, כדי לשמור על סיכוי מול ג'ו ביידן.

המועמד הדמוקרטי לנשיאת ארצות הברית ג'ו ביידן בכנס בחירות בדלאוור, 28 ביולי 2020. AP
מתחזק. ביידן בכנס בחירות בדלאוור, השבוע/AP

ולמה הקורונה רק כביכול לא מאפשרת הצבעה הוגנת? כי בדיוק בשל החשש מההדבקה המונית בתורים לקלפיות, עוד ועוד מדינות מאמצות את השיטה שמאפשרת לבעלי זכות הבחירה להצביע דרך הדואר.

טראמפ מזהיר מזיופים בקנה מידה היסטורי, אך אין שום ביסוס לטענותיו. ספירת הקולות אכן יותר איטית, וייתכן שהתוצאות הסופיות ייוודעו רק אחרי כמה ימים, על אף ששום מחקר שפורסם בנושא עד היום לא הוכיח את טענותיו של הנשיא הרפובליקני. אבל אם יפסיד, הוא כבר הכין את הקרקע לתומכיו שלא להכיר בהן. רבים תוהים כיום אם הוא עשוי לסרב לפנות את הבית הלבן.

הקורונה עולה, הסיכוי של טראמפ יורד

טראמפ עשה בסך הכול את הדבר שפוליטיקאים הכי טובים בו - ספינים. אמנם במקרה זה הספין מסוכן מאחר שהוא נועד להטיל דופי בשיטה כולה, אך בסוף ההצעה הייתה ניסיון נואש לשנות את השיח הלא נוח לנשיא. הנתונים הכלכליים החיוביים שבהם התהדר לאורך הכהונה התנפצו עם התפרצות הקורונה, ומאמציו החפוזים לחדש את הפעילות הכלכלית כדי להוביל להתאוששות הכלכלה רק תדלקו את הנגיף שעכשיו משתולל מחדש ברחבי ארצות הברית.

כל עוד מספר המתים מהנגיף יעלה בהתמדה עד נובמבר, והכלכלה תמשיך לדשדש, סיכויו של טראמפ נראים קטנים. הוא מטיל את יהבו על פיתוח חיסון לווירוס, שאליו הוא מתייחס כאל "הנגיף הסיני" כדי להסיט ממנו את האחריות למחדל. אם תושג לפני נובמבר פריצת דרך מיוחלת בשלב השלישי והמכריע של הניסויים שעושה חברת "מודרנה" האמריקנית, הקמפיין שלו יקבל זריקת עידוד משמעותית. אפילו מסיכה, שאותה הגדיר עד לא מכבר כאמצעי פוליטי של יריבו נגדו, מופיעה יותר ויותר על פניו בציבור. עכשיו כבר מדובר במעשה "פטריוטי", כלשונו.

תומכי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטמפה, פלורידה, 31 ביולי 2020. רויטרס
תומכי טראמפ בטמפה, פלורידה. אתמול/רויטרס

קצת יותר מ-90 ימים נותרו לבחירות, שלא יידחו. אמנם ב-2016 היה טראמפ בפיגור אחרי הילרי קלינטון במרבית הסקרים, וחריג שנשיא מכהן לא מצליח לזכות בכהונה שנייה, אך נשיאותו יוצאת הדופן הולידה נסיבות יוצאות דופן.

לפחות במוצהר, גורמים רפובליקניים רבים, אף שאינם מכהנים כיום, קוראים להצביע ליריבו ביידן או לכל הפחות לא להצביע לו. התגובה שלו למחאות על הרג ג'ורג' פלויד לא התקבלה טוב בקרב רוב הציבור, וכך גם שליחת הסוכנים הפדרלים לפורטלנד. מי שמאמין שהוא אכן נשיא שיביא ל"חוק וסדר" הוא גרעין תומכיו הקשה, אך הקולות הצפים מלפני ארבע שנים, אלו שיותר סלדו מקלינטון מאשר תמכו בטראמפ, עשויים לעשות את המעבר עכשיו. לא מאהבת ביידן אלא משנאת טראמפ.

דונלד טראמפ בעצרת הבחירות בטולסה, אוקלהומה - 21 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
הדבקה המונית והיענות נמוכה. עצרת הבחירות של טראמפ באוקלהומה, יוני/רויטרס, רויטרס

טראמפ אף איבד את אחד מכלי הנשק הטובים ביותר שלו - עצרות הבחירות. הוא הכריז בגאון ביוני כי הוא יחדש אותן, אך אחרי הפארסה באוקלהומה, הן מיתוגית לאור ההיענות הנמוכה והן הבריאותית לאור ההדבקה ההמונית שקרתה אחריה, הוא שוב נאלץ להשהות אותן. גם את נאום קבלת מועמדתו בוועידה הרפובליקנית הוא לא יישא מול קהל משולב כפי שהיה רוצה.

העוגנים האחרונים של טראמפ, בהנחה שהוא לא שמר או אוסף חומרים מלוכלכים על ביידן באמצעים מפוקפקים, נותרו העימותים הנשיאותיים. סגן הנשיא לשעבר, שעסוק כרגע בבחירת סגניתו למרוץ, לא מעניק ריאיונות בשלב זה, ובאחד על אחד מול טראמפ הוא עשוי להיתפס לא מוכן וליפול בשאלות קשות. היתרון של טראמפ הוא שכבר כולם מכירים אותו, לטוב ולרע, וייתכן שהוא מחזיק בשרוול את "הפתעת אוקטובר" שתרים אותו מהקרשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully