וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל סניף התייצב לשירות מילואים - ופוטר: "ההיעדרות עשתה נזק"

4.8.2020 / 19:05

עובד ברשת יוחננוף קיבל הודעה כי הוא מושעה זמן קצר לאחר שירות מילואים, בניגוד לחוק. זאת, למרות שקיבל בכמה מקרים בונוסים על עמידה ביעדים. בשיחת השימוע, הוקלט המעסיק אומר: "כולם בצבא, הנוכחות שלך לא מורגשת". רשת יוחננוף: "תומכים בחיילי צה"ל". האזינו להקלטה

בווידאו: שיחת השימוע של המנהל שטוען שפוטר בגלל היעדרות למילואים/עיצוב גרפי ועריכה: אביחי ברוך

מנהל סניף ברשת יוחננוף פוטר לאחר שנעדר בעקבות שירות מילואים, על אף האיסור על כך בחוק. זאת, למרות שקיבל בכמה מקרים בונוסים עבור עמידה ביעדים. לאחר שמנהליו הבינו כי לא ניתן לפטר אדם בנימוק זה, הם ניסו לתלות את הפיטורים בסיבות אחרות, אך המנהל החליט לתבוע את הרשת בחצי מיליון שקלים.

י', אב לשלושה ילדים, עבד במשך שנתיים וחצי ברשת יוחננוף כמנהל סניף. במשך התקופה הוא קיבל שלושה בונוסים ועבד שישה ימים בשבוע - כ-230 שעות בממוצע בחודש, כשלאורך תקופת עבודתו, הוא זומן מעת לעת לשירות מילואים.

בחודש מאי הוא נקרא שוב למילואים, והעביר למנהל שלו הודעה כי הוא נדרש להתייצב בסוף חודש יוני ליום אחד ובתחילת יולי לשבעה ימים. כמה ימים לאחר מכן, נודע לו על ידי אחת מעובדות הסניף כי בהנהלה מתכוונים לפטר אותו. העובד התקשר למנהל האזור שלו על מנת לברר את העניין ואילו הוא הכחיש את השמועה. שעות לאחר מכן, קיבל זימון לשימוע לפני פיטורים והודעה כי הוא מושעה מעבודתו.

מנהל סניף רשת יוחננוף פוטר אחרי שהתייצב למילואים. ., צילום מסך
פוטר בעקבות היעדרות לשירות מילואים. מנהל הסניף ברשת יוחננוף/צילום מסך, .

שורת הנימוקים שצוינה בזימון נראית תמוהה בהתחשב בתקופה הארוכה שעבד במקום. "ליקויים תפקודיים משמעותיים בעבודה, לרבות חוסר שליטה בסניף שבניהולך. אי שביעות רצון בהתנהלותך כמנהל הסניף. היעדרויות מרובות, התראות והערות תפקודיות חוזרות ונשנות", נכתב.

כעבור 11 ימים, הגיע י' לשימוע בעניינו, כשאחת הסוגיות הראשונות עליהן דנו היא ההיעדרויות המרובות שלו בשל מחלה או שירות מילואים. בשיחה שהוקלטה, אמר לו בכיר ברשת כי "זה לאו דווקא חיסורים לא מוצדקים. זה יכול להיות ממחלה, זה יכול להיות צבא, דברים שהם די מקובלים, אבל ההיעדרות הזאת בסופו של דבר עושה איזשהו נזק בסניף ברמה הניהולית".

עוד בוואלה!

לא רק רון קובי: תופעת ימי המחלה של עובדים המנסים להתחמק מפיטורים

לכתבה המלאה
מנהל סניף רשת יוחננוף פוטר אחרי שהתייצב למילואים. ., צילום מסך
התכתבות בין י' למנהל האזור/צילום מסך, .

י' התעקש להבין מה אומר בדיוק סעיף החיסורים, ונענה כי היעדרויותיו התכופות לצורך שירות מילואים פוגעות בתפקוד הסניף. "בוא אני אגיד לך עוד פעם, עצם העובדה שהנוכחות שלך בסניף לא הייתה מורגשת כלפי מנהל האזור, גמרנו. היית חולה, אנחנו לא יכולים להגיד לך לא להיות חולה. היית בצבא? כולם בצבא, נכון. אבל עצם היעדרויות שלך כהיעדרויות בסופו של דבר גרמו לנזק לסניף", אמר הבכיר ברשת.

בהמשך השימוע, הבינו המנהלים כי הנימוק של פיטורים בשל היעדרות לצורך מילואים אינו חוקי והחלו לטעון כי הסיבה היא ירידה בהכנסות. "אז מדוע נתתם לי בונוסים?", שאל י', שקיבל בשלושה רבעונים שונים בונוסים על עמידה ביעדים.

בשיחה עם וואלה! NEWS, שיתף י' בתסכול מכך שאיבד את עבודתו בעקבות תרומה למדינה. "הייתי מנהל סניף ביוחננוף, עבודה מאוד סיזיפית, קשה, עם הרבה שעות, ומן הסתם בתור אזרח במדינת ישראל הייתי עושה מילואים", אמר.

הכניסה לסופר יוחננוף בראשון לציון, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
סניף רשת "יוחננוף" בראשון לציון, במרץ/ראובן קסטרו

לדבריו, "אני שייך ליחידת חילוץ של רק"ם, אנחנו מתאמנים ואנחנו עובדים בעיקר בזמן מלחמה. אני השתתפתי במלחמת לבנון השנייה, צוק איתן, הייתי בכמה מבצעים, ולכן עושים אימונים. לפעמים יוצא פעמיים בשנה. יש פעמים שאני עושה 29 ימי מילואים, יש פעמים שאני עושה 30 ימי מילואים, ויש תקופות שאני לא עושה בכלל".

אי שביעות הרצון מהיעדרויותיו למילואים הורגשה עוד קודם לפיטורים. "המנהל האישי שלי לא אהב שאני עושה מילואים. כל פעם שאני הייתי יוצא למילואים זה מלווה בפרצופים, באחת ההודעות הוא אפילו כתב לי 'מה אתה הרמטכ"ל'. באירוע האחרון, שבוע לפני שקיבלתי את ההזמנה לשבוע, קיבלתי זימון למילואים ושלחתי לו. שבוע אחרי זה קיבלתי הזמנה לשימוע", סיפר.

לטענתו, ההחלטה על סיום תפקידו התקבלה על אף שנחשב לעובד טוב שעומד בציפיות של הרשת. "תמיד עמדתי ביעדים, וגם קיבלתי בונוסים רבעוניים של עד 20 אלף שקלים על כך. ופתאום ביום בהיר אחד אומרים לך הביתה, אחרי שאתה נותן את הנשמה ומצטיין ביעדים. זה מאכזב ובמיוחד כשזה על משהו שאין לי ברירה ואני חייב לעשות אותו", אמר.

"אסור לתת לזה לגיטימציה"

עו"ד סיון גבריאלי, המייצגת את העובד שפוטר, טענה כי הרקע למקרה יוצא דופן. "לא מדובר בהתנהלות שגרתית שרואים בקרב מעסיקים בהתנהלות היומיומית שלהם מול העובדים, לא ייתכן שאדם שמשרת את המדינה יחשוש לאבד את מקום העבודה שלו", הסבירה. "אסור לתת לגיטימציה, התביעה הוגשה ממקום של רצון לעשיית צדק, מנהל התפעול הודה בפה במלא במסגרת שיחת השימוע שהסיבה לפיטורים היא שירות המילואים שלו אשר פוגע בהנהלות הסניף, שהוא דבר המנוגד לחוק".

הכניסה לסופר יוחננוף בראשון לציון, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"לא מדובר בהתנהלות שגרתית". סניף יוחננוף בראשון לציון/ראובן קסטרו

לדבריה, הפיטורים עומדים בסתירה גמורה לתפקודו המקצועי של י'. "עובד אשר במשך שנתיים וחצי עבד במקום עבודה, התקדם מסגן מנהל של סניף לדרגת מנהל סניף, הוא קיבל בונוסים בגין עמידה ביעדים ועבודה טובה, חודש לפני הפיטורים כיבה שריפה בסניף לאחר שעות העבודה כשהוזעק למקום כמנהל, נתנו אותו לדוגמה ליתר המנהלים", תיארה.

"שבוע לאחר עדכון החברה שהוא צריך לצאת למילואים הוא גילה שהוא צריך להיות מפוטר, ומספר שעות לאחר מכן קיבל מכתב זימון לשימוע ופוטר לאחר מכן", הוסיפה. "חשוב להעביר מסר ברור לציבור הרחב של המעסיקים, אין טיפת מקום לפגיעה בזכויות משרתי המילואים, לא יכול להיות מצב שעובד יחשוש למקום העבודה שלו ובית הדין לעבודה צריך לתת את הדעת ולהבהיר את המסר שדבר כזה לא יכול לקרות שוב".

מרשת יוחננוף נמסר כי "משפחת יוחננוף שירתה כולה בצה"ל בתפקידי לחימה ותמיכה משמעותיים. הרשת תומכת בחיילי צה"ל במסגרות שונות ואף מממנת מכינה קדם צבאית ברחובות על שם שלושת הנערים ממנה יוצאים לוחמים רבים. התביעה, העומדת בסתירה עם פועלה של משפחת יוחננוף, התקבלה במשרדנו - נגיב לגופו של עניין במסגרת הערכאות המשפטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully