וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק רון קובי: תופעת ימי המחלה של עובדים המנסים להתחמק מפיטורים

15.1.2020 / 14:27

כבר תקופה ארוכה מתמודדים מעסיקים עם עובדים שמוציאים ימי מחלה כדי להתחמק מהליך סיום העסקתם. בהתאחדות התעשיינים מחו על המגמה הפוגעת בתפוקה ופנו לממשלה בבקשה להגברת הפיקוח על הרופאים: "החוק מציב אותנו בפלונטר". משרד הבריאות: "לא השוטר של המעסיקים"

עריכה: שאול אדם

(בווידיאו: רון קובי מערער לבג"ץ על הדחתו מראשות העיר טבריה)

כמות התלונות על ניצול לא מבוקר של ימי מחלה בדיעבד בעת זימון עובדים לשימוע לפני פיטורים עלתה ב-16% - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי התאחדות התעשיינים. לפי מעסיקים, עובדים מוציאים ימי מחלה ללא פיקוח ובקרה מרופאים בקופות החולים כדי להתחמק מהליך סיום העבודה, וכך למעשה פוגעים בתפוקת העבודה של מקום עבודתם. רק לאחרונה ראש עיריית טבריה המודח, רון קובי, הודיע ברגע האחרון על ביטול הגעתו לשימוע מול מנכ"ל משרד הפנים בעקבות דלקת ריאות חריפה. את 11 ימי המחלה הוציא אצל רופא ילדים בזרזיר.

מנהלת אגף עבודה ומשאבי אנוש בהתאחדות התעשיינים, מיכל חילי, הסבירה את המגמה. לדבריה, "שיעור ניכר מהפניות אלינו מציג תופעה לפיה עובד שהוזמן לשימוע מציג למעסיק שלו מיד לאחר הזימון אישור מחלה. מה שקורה בפועל זה שהם פונים לרופא, מקבלים אישור מחלה שניתן לתקופה ארוכה, ובמשך כל אותה תקופה לא ניתן לבצע לו את השימוע וכך גם אי אפשר לפטר אותו".

ראש עיריית טבריה רון קובי נואם. 21 ביוני 2019. מיכאל חורי, אתר רשמי
הוציא 11 ימי מחלה אצל רופא ילדים בזרזיר/אתר רשמי, מיכאל חורי

חילי ציינה כי על פי חוק דמי מחלה חל איסור לפטר עובד בזמן מחלה, וכך מתאפשר לעובדים לפנות אל קופות החולים בדיעבד ולהוציא מספר גדול של ימי מחלה. "לכאורה מדובר בסעיף אנושי וחשוב, אבל השימוש שעושים בסעיף הזה הוא לא הסיבה לשמו הוא ניתן", אמרה. "למעשה מעמידים את המעסיק לפני שוקת שבורה, הוא לא יכול לפטר את אותו עובד ולא יכול לקחת עובד תחתיו כי את השימוע צריך לבצע בתום לב ובנפש חפצה. אם העובד צבר 90 ימי מחלה, מה שקורה בהרבה מן המקרים, המעסיק עלול למצוא את עצמו כשהעובד נעדר מהעבודה במשך כארבעה חודשים ובמשך כל התקופה הזאת אי אפשר לפטר אותו ואי אפשר להעסיק עובד תחתיו".

על פי נתוני התאחדות התעשיינים, אם בשנת 2017 הגיעו להתאחדות 126 תלונות על ניצול לא אותנטי של הזכות לימי מחלה, הרי שבשנת 2019 מספר התלונות קפץ ל-142. חילי הפנתה אצבע מאשימה כלפי מערכת הבריאות שלא מפקחת על מסירת אישורי המחלה. לטענתה, "הקלות בה ניתנים אישורי מחלה היא בלתי נסבלת. אני אומרת את זה בזהירות כי למעשה אנחנו אומרים שרופאים מנפיקים אישורים לא אותנטיים, אבל אם זה הולך כמו ברווז, נשמע כמו ברווז זה ברווז. איך ייתכן שעובד מוזמן לשימוע ומאותו רגע משיג אישורי מחלה? ואז נוצר מצב שבדרך כלל זה אישור מחלה לשבוע, ואז אישור לרופא מקצועי ועוד רופא ועוד שבוע, כאשר כל הנתונים האלה מצביעים על כך שזה בגלל השימוע".

עוד בוואלה!

"מכה קשה": תכנית להעצמת נשים בפריפריה נסגרת בגלל חוסר תקצוב

לכתבה המלאה

"לא סביר ומנוגד לנוהל"

כבר תקופה ארוכה מתמודדים בהתאחדות התעשיינים עם התופעה הפוגעת במעסיקים אותם הם מייצגים ובעקבות זאת החלו לחשוב על פתרונות - הגברת הפיקוח בקופות החולים או הכנסת סייגים לחוק. "חייבים לייצר ביקורת נכונה בתוך קופות החולים על כך שהאישורים יינתנו לעובד שבאמת זקוק לאישורים האלה. אפשרות שנייה היא לתקן את החוק שמי שהיה בריא לפני שזומן לשימוע לא יוכל ליהנות מאותה הגנה בזמן שאסור לפטרו", פירטה חילי. "אם אני הולכת לרופא ומבקשת אישור, והאישור שנתן לי הוא בדיעבד על 33 ימים אז זה לא סביר ומנוגד לנוהל של משרד הבריאות".

אישורי ימי מחלה. אתר רשמי
"אי אפשר לפטר". אישור רפואי ל-33 ימי מחלה/אתר רשמי

תעשיין בכיר מאזור השרון כי התופעה הגיעה גם אליו למפעל. "עובד בכיר בחברה שלי קיבל זימון לשימוע ומאותו רגע, בחסות חוקית בחסות הרופאים וכל המנגנונים האפשריים ששומרים על זכויות העובדים, במשך 90 יום הוא יכול להיות חולה - פעם הוא הלך לרופא ופעם לאורתופד, ובמשך 90 יום לא יכולתי לעשות כלום", סיפר. "מה שקורה בעצם שאנחנו במנגנון הזה של החוק שמחייב את המעסיקים לעשות שימוע ולא יכולים באותה תקופה לפטר. אנחנו בפלונטר במשך שלושה חודשים אני מושבת".

"תארו לעצמכם שיש לי מנהל ייצור או לוגיסטיקה שרציתי לזמן אותו לשימוע והוא חולה במשך שלושה חודשים ואני לא יכול לשים במקומו אף אחד", המשיך התעשיין. "שמעת על מפעל בלי מנהל ייצור? בלי מנהל כספים? זה כמו שנגיד שיהיה בנק בלי מנהל בנק, מדינה בלי ראש ממשלה".

התעשיין מהשרון סיפר כי באותה תקופה התפוקה ירדה בערך ב-25% מאחר ואת הדרג הניהולי החליפו מנהלי משמרות זוטרים ללא מיומנויות מתאימות. לדבריו, "נוצר מצב שבגלל שאני מחויב לחוק אני למעלה נפגע, הלקוחות נפגעים וכל השוק נפגע. יש פה כשל שוק והוא נעשה בחסות כל הגורמים שאמורים לייצג את טובת המשק ולא לשתף פעולה עם תרגילים שנעשים ללא ביקורת. זה מקומם ומתריס ולא ברור איך משרדי הממשלה לא שמים סוף לתופעה הזאת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה כמו שנגיד שיהיה בנק בלי מנהל בנק, מדינה בלי ראש ממשלה"./מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתאחדות התעשיינים פנו למשרדי הבריאות והאוצר בבקשה להפעלת נוהל פנימי בקופות החולים שיגביר את הפיקוח על הרופאים. "ככלל יש להימנע מלתת תעודות מחלה בדיעבד. ניתן לתת תעודות מחלה בדיעבד במקרה בו המחלה, בגינה נדרשת התעודה, מתועדת ברשומות המטופל. מספר ימי המחלה הניתן במצב זה צריך להיות תואם למצב הרפואי המתועד. באם לא קיים תיעוד רפואי, אולם הרופא סבור כי קיימת הצדקה רפואית למתן תעודת מחלה ניתן לתת תעודת מחלה בדיעבד רק עבור החודש הקודם לבקשה ובמקרה זה תינתן תעודה לתקופה של עד ימי מחלה", נכתב.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "המגזר העסקי עומד חסר אונים מול התופעה של רופאים חסרי אחריות שמנפיקים אישורי מחלה של עשרות ימים מבלי לבדוק את המטופל, בדיוק כשהוא מוזמן לשמוע לפני פיטורין. התופעה הזאת מונעת קיום הליך השימוע באופן תקין ומייקרת את עלות הייצור". גינל הדגיש כי "התאחדות התעשיינים פועלת מול משרד הבריאות והאוצר ומול קופות החולים במטרה להפחית את השימוש לרעה בימי המחלה ובכל גם למנוע התייקרות של עלות השירותים והמוצרים בישראל".

אישורי ימי מחלה. אתר רשמי
אישור ל-15 ימי מחלה/אתר רשמי

ממשרד הבריאות נמסר כי חוזר מנהל רפואה בנושא מתן תעודת מחלה נועד להסדיר את תהליך מתן תעודות המחלה. עוד נמסר "ככל שיש חשד לימי מחלה שהינם מזויפים הרי שיש מעשה הונאה ומדובר בעניין מהתחום הפלילי וחקירה בתחום זה אינה בסמכות משרד הבריאות". במשרד הוסיפו כי "מערכת הבריאות לא נועדה להיות השוטר של המעסיקים מול עובדיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully