וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג דוחה בשנה את הבחירות בשל הקורונה; האופוזיציה: זה תירוץ

31.7.2020 / 14:00

מנהיגת העיר אמרה כי הבחירות ייערכו רק בספטמבר בשנה הבאה, בשל התפרצות של הנגיף בעיר. המחנה הפרו-דמוקרטי, שספג מעצרים ופסילות מאז העברת חוק הביטון הלאומי, קיווה לגרוף הישגים מתוך הזעם הציבורי על בייג'ינג. "הבחירות השערורייתיות ביותר אי-פעם"

בווידאו: ג'ושוע וונג, מראשי התנועה הפרו-דמוקרטית בהונג קונג/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, הודיעה היום (שישי) כי הממשלה תדחה את הבחירות לפרלמנט שהיו אמורות להתקיים בספטמבר הקרוב, בשל החרפת התפרצות נגיף הקורונה בעיר הסינית. במקום זאת, הן ייערכו רק ב-5 בספטמבר 2021.

ממשלת הונג קונג הפעילה תקנות לשעת חירום כדי לדחות את הבחירות. לאם אמרה כי החלטת הממשלה שלה זכתה לגיבוי של סין, והפרלמנט של סין, חותמת גומי של המפלגה הקומוניסטית, יחליט כיצד למלא את הוואקום הפרלמנטרי.

"ההכרזה שהייתי צריכה לתת היום היא ההחלטה הקשה ביותר שקיבלתי בשבעת החודשים האחרונים", אמרה לאם במסיבת עיתונאים. "אנחנו רוצים להבטיח הגינות ואת ביטחון הציבור והבריאות, ויש צורך להבטיח שהבחירות מתקיימות בצורה פתוחה, הוגנת ונטולת פניות. לכן זאת החלטה הכרחית".

מאז תחילת החודש, חל זינוק במספר הנדבקים באזור האוטונומי למחצה. העיר, שבה חיים שבעה מיליון וחצי בני אדם, רשמה נכון להיום 3,273 נדבקים - יותר מפי שניים מאז 1 ביולי. הממשלה הידקה את הפיקוח על מגבלות הריחוק החברתי, הגבילה את מספר המתקהלים בציבור לשניים ואסרה על ישיבה במסעדות אחרי השעה 18:00.

ג'ושוע וונג מנהיג מחאת הפרו-דמוקרטיה הונג קונג, מציג את כתב הפסילה שלו מלהתמודד לבית הנבחרים בהונג קונג - 31 יולי 2020. אי-פי, AP
ג'ושוע וונג, מראשי המחנה הפרו-דמוקרטי, מציג את פסילתו לריצה לבחירות, היום/AP, אי-פי

דחיית הבחירות היא מכה עבור האופוזיציה, שקיוותה לנצל את האכזבה הציבורית מהרוב הפרו-סיני ששולט כיום בבית המחוקקים כדי לגרוף רווחים. מחוקקים פרו-דמוקרטים האשימו את הממשלה בכך שהיא משתמשת במגיפה כתירוץ לעיכוב הבחירות.

"המחוקקים הפרו-דמוקרטים המכהנים, המייצגים 60% מדעת הקהל, מתנגדים יחד לדחיה ומדגישים את האחריות של ממשלת המחוז המנהלי המיוחד לעשות כל מאמץ כדי לנקוט צעדים לבלימת המגיפה על מנת שיתקיימו בחירות בספטמבר כמתוכנן", מסרה קבוצה של 22 מחוקקים הצהרה לפני ההכרזה. "אחרת, זה משול לעקירת יסודותיו של האזור המנהלי המיוחד".

הקמפיין שקדם לבחירות יצר עניין רב, אחרי שחוק הביטחון הלאומי שנכנס לתוקף בסוף החודש שעבר קבע כי מועמדים שיפרו אותו ייפסלו מהתמודדות. החוק נתפס כניסיון של בייג'ינג להשתיק את ההתנגדות אליה בעיר, אחרי חודשים של מחאות פרו-דמוקרטיות ואנטי-ממשלתיות בשנה שעברה.

אתמול, 12 מועמדים פרו-דמוקרטים, בהם אחד מבכירי התנועה ג'ושוע וונג, נפסלו מהתמודדות, אחרי שלא צייתו לחוקה המקומית או נשבעו אמונים לממשלת הונג קונג וסין.

"ללא ספק, זאת מערכת הבחירות השערורייתית ביותר בהיסטוריה של הונג קונג", אמר היום וונג. "אני רוצה להדגיש שאין אדם סביר שיחשוב שההחלטה אינה משיקולים פוליטיים. בייג'ינג עשתה מהלכים רבים כדי למנוע מגוש האופוזיציה להשתלט על הפרלמנט של הונג קונג", אמר.

במקביל, כלי תקשורת בהונג קונג וכן הטלוויזיה הסינית דיווחו שהמשטרה בהונג קונג הוציאה צו מעצר לשישה פעילים גולים בחשד שהפרו את חוק הביטחון הלאומי החדש. המשטרה סירבה להגיב, אך לפי הדיווחים בין השישה נמצאים ניית'ן לו, שברח לבריטניה, וסיימון צ'נג, שעבר בקונסוליה הבריטית בהונג קונג וטוען שהוא עבר עינויים בסין.

מנהיגת הונג קונג קארי לאם במסיבת עיתונאים בעיר. 31 ביולי 2020. AP
"דחיית הבחירות היא החלטה הכרחית". מנהיגת הונג קונג קארי לאם, היום/AP

במערב רואים בחוק הביטחון הלאומי ובצעדים שנקטה סין מאז כהמשך השחיקה של שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות", שהושתה בהונג קונג עם העברתה לשליטת בייג'ינג ב-1997. היא הייתה אמורה להבטיח חירויות שאינן קיימות בסין היבשתית, כמו חופש ביטוי ועצמאות משפטית.

ארצות הברית גינתה את המהלך ואמרה כי זאת דוגמה נוספת לפגיעה של סין בדמוקרטיה בעיר. גרמניה הודיעה כי תשעה את הסכם ההסגרה שלה עם הונג קונג בעקבות ההכרזה של לאם.

סופי ריצ'רדסון, מנהלת תחום סין בארגון משמר זכויות האדם, אמרה כי דחיית הבחירות בשנה היא "צעד ציני שנועד להכיל מצב חירום פוליטי, ולא מצב חירום בריאותי".

"צפינו שהממשלה לא תתן לנו להצביע"

סין ונאמניה בממשל בהונג קונג אומרים כי החוק החדש חיוני לאור הפערים הביטחוניים שנחשפו בהפגנות האחרונות בעיר, וכי הוא מכוון רק נגד קבוצה קטנה של "עושי צרות" ולא יפגע בחירויות בעיר. במשטר הקומוניסטי בבייג'ינג מזהירים את המערב שוב ושוב שעליו להפסיק להתערב בענייניה של הונג קונג, אחרי שממשל טראמפ ביטל את מעמדה הכלכלי המיוחד ובריטניה ומדינות מערביות אחרות ביטלו את הסכמי ההסגרה עם המושבה הבריטית לשעבר.

המשרד לענייני הונג קונג ומקאו ציין כי גורמים רשמיים יישלחו כדי לערוך בדיקות קורונה בהיקף נרחב "על מנת לעזור להונג קונג לבנות מרכז בידוד וטיפול גדול".

חלק מהתושבים חוששים שסין תנצל זאת כדי לאסוף דגימות DNA כדי לעקוב אחרי אזרחים.

"צפיתי זאת, לאור ההתפתחויות החברתיות השנה, כבר צפינו שהממשלה לא תתן לנו להצביע", אמרה ג'ניס צ'ואו, בת 25, תושבת העיר. "אני מאוכזבת, אבל הייתי מוכנה לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully