וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודות הכוורת נחשפים: מה באמת אומרת מלכת הדבורים לפועלות?

1.8.2020 / 10:42

חוקרים שניתחו את הצלילים שמפיקה המלכה הסיקו כי תפקידם הוא להנחות את הדבורים לעזוב את הכוורת עבור הקמת מושבה חדשה. לטענתם, באמצעות הממצאים ניתן לחזות בדיוק רב את עיתוי הנדידה של הנחיל, ולסייע במאבק לשימור דבורי הדבש בעולם, לאחר שכשליש מהן נעלם

זווית

ניתן לחזות בדיוק של קרוב ל-90% את עיתוי נדידת נחיל הדבורים מהכוורת - כך עולה ממחקר שפורסם בחודש האחרון. ממצא זה חשוב במיוחד לענף גידול הדבורים, בעיקר נוכח המאמצים שנעשים ברחבי העולם לשימור דבורי הדבש, עקב היעלמות של שליש מהן בעולם.

המחקר נעשה על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת נוטינגהאם טרנט, מהמכון הלאומי לחקר החקלאות בצרפת, וכן עמותת CARI מבלגיה, שעוסקת במחקר יישומי של ענף הדבורים וליווי וייעוץ לדבוראים.

נדידת נחיל דבורים מתרחשת בדרך כלל בעונת האביב, כשהתנאים מתאימים. לבלוב הפרחים שבעיצומו נובע בעיקר מהליך רבייה בו מספר רב של דבורים עוזבות את כוורת האם ועוברות להקים באופן קולקטיבי קן חדש עם מלכה חדשה.

דבורה ופרח. תקשורות יעל שביט, אתר רשמי
דבורה על פרח/אתר רשמי, תקשורות יעל שביט

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מתואר המחקר בו הניחו החוקרים מודדי תאוצה חדשניים ב-25 כוורות, במוקדים ואזורים שונים בצרפת. המכשירים המתקדמים, שתוכנתו לקלוט את הצלילים שנוצרו על ידי דבורי הדבש, בהתבסס על הרטט שלהם, נותחו באמצעות אלגוריתם שפותח במטרה לזהות את דפוסי הצליל שנוצר מרטט דבורי דבש.

החוקרים טוענים כי הקולות שהשמיעה מלכת הדבורים בכוורת לא נועדו לשדר כוחניות לעבר מלכות אחרות, כפי שהציע מחקר קודם שנעשה בתחום, אלא הם בכלל מופנים לדבורים הפועלות.

לדבריהם, המלכה משמיעה קולות מסוימים כדרך להודיע ולהנחות את הדבורים העובדות והטורחות סביבה, שהן מוכנות ומזומנות לשחרור מהתא שלהן, לאחר שגדלו.

עוד בוואלה!

לעיניי בתה: אישה נהרגה מתקיפת כריש בחופי מיין בארה"ב

לכתבה המלאה

כשמלכת דבורים חדשה סיימה להתפתח ב"מלכון", תא הגדילה שלה, היא חגה וטופפת סביב סביב, בתוך הכוורת, מפיקה צלילים ונקישות, ומכריזה על עצמה כמלכה החדשה. זמן קצר לאחר מכן, המלכה, מחצית מהדבורים וכמה זכרים, עוזבים את הכוורת במטרה להקים מושבה חדשה, להתרבות ולהקים קן חדש. מהמחקר עולה כי המעקב באמצעות מודדי התאוצה אחר הצלילים והקולות שמייצרת המלכה ברטט תזוזותיה, יכולים לחזות בדיוק רב מתי תתקיים עזיבת הנחיל את הכוורת.

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש, אמר בעקבות הממצאים שפורסמו כי "הדבורה הקטנה ממשיכה להדהים את חוקרי העולם בחושיה המחודדים. ממצאי מחקר זה מסבירים את היכולות הגבוהות של הדבורים מעבר לאלו המוכרות לכולנו, מתחום ייצור הדבש והאבקת צמחים".

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש. מועצת הדבש, מערכת וואלה! NEWS
"הדבורה הקטנה ממשיכה להדהים את חוקרי העולם". מידן/מערכת וואלה! NEWS, מועצת הדבש

לדבריו, "לאחרונה הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים מקצועיים בעולם בתחום ענף הדבורים ומושקעים תקציבים רבים, הן בגילוי חושי הדבורה והן במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע בשמירה על המאביקה החשובה ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתה בהאבקת (הפריית) צמחי החקלאות המייצרים מזון לאנושות והחי ולהצילה מהכחדה, עקב העלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם. ללא דבורים לא יהיה לעולם מזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully