וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדהימה את העולם": דבורת הדבש תסייע בשכלול תעופת בני האדם

19.12.2018 / 0:45

מחקר שהתפרסם לאחרונה בחן את דפוסי התעופה של דבורת הדבש בזמן פניות באוויר ובסיבובים חדים במעופה, וגילה כי ניתן לשחזר אותם במזל"ט ואף בטיסה אנושית. "התפניות האוויריות המדהימות של הדבורים ראויות לכבוד"

הניסוי של החוקרים באוניברסיטת קווינסלנד

מחקר שהתפרסם בחודש שעבר, באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה, בדק אם דפוסי התעופה המיוחדים של דבורת הדבש יכולים לשכלל את יכולות כלי הטיסה שמפתחים בני האדם. על ידי חקר מעופה הייחודי של הדבורה, ניסו להבין החוקרים את דפוסי התנהגותה בזמן פניות באוויר ובסיבובים חדים במעופה - ומצאו כי יש הרבה מה ללמוד ממנה.

החוקרים גילו כי ניתן ליצור מחדש את דפוסי הטיסה במזל"ט ואף בטיסה אנושית, וזאת על סמך דפוסי מעוף הדבורה: "התפניות האוויריות המדהימות של הדבורים ראויות לכבוד", אמרו. במסגרת המחקר נבדקו כישורי התעופה של דבורת הדבש, תוך התמקדות בפניותיהן החדות של הדבורים באוויר, על מנת לחקור וללמוד האם ניתן ליישם את דרכי התעופה של הדבורים לטובת כלי תחבורה אוויריים ויבשתיים.

עוד בוואלה! NEWS:
שישה פצועים בהם אחד אנוש בחילופי ירי בתחנת דלק בצומת מגידו
ילדי הטייסת של רונה רמון: "למדנו לבחור את החלומות שלנו''
זוג ניאו-נאצי בבריטניה שקרא לבנו היטלר נשלח למאסר

דבורה ופרח. תקשורות יעל שביט, אתר רשמי
לבני אדם יש הרבה מה ללמוד ממנה. דבורה ניזונה מצוף ואבקת פרחים/אתר רשמי, תקשורות יעל שביט

לצורך הניסוי, חסמו החוקרים באופן זמני את הגישה לכוורת וצילמו את התנהגות הדבורים, בעזרת מצלמות רגישות באיכות גבוהה, על מנת שיוכלו לבחון את מעופה של הדבורה בצורה המדויקת ביותר. הצילומים פוענחו והעלו כי כאשר הדבורה מתחילה פנייה חדה באוויר, היא מאיטה את מהירות תעופתה, מגבירה שוב את מהירותה בזמן היציאה מהפנייה ומצליחה לשמור על תאוצה צנטריפוגלית מתמדת בעיקר תוך כדי סיבוב, לא משנה עד כמה חדה הייתה הפנייה או באיזו מהירות עפה הדבורה.

אופן הסיבוב מאפשר לדבורה להתגבר על הכוח הצנטריפוגלי ש"זורק" אותה "החוצה" בזמן פנייה חדה. בנוסף, החוקרים שמו דגש על הצלחת הדבורה להימנע מהתנגשויות, בזמן שגילו ברגע האחרון כי הכוורת חסומה ושהן לא יוכלו להיכנס אליה. החוקרים סבורים כי ניתן לחקות את דפוס מעופה של דבורת הדבש בדפוסי הטיסה של כלי תחבורה אוויריים ואף יבשתיים, וליצור טיסה בטוחה בסיבובים חדים.

עוד באותו נושא

"פגיעה לא מידתית בעצים": הקרב על האקליפטוסים בגליל התחתון

לכתבה המלאה
כוורות דבורים. אורי וול, אתר רשמי
לצורך הניסוי חסמו את גישת הדבורה לכוורות. כוורות דבורים/אתר רשמי, אורי וול

המחקר הוצג בכנס "דבורים והאבקה" על שם הטייס והדבוראי זוריק לב, שהתקיים ביוזמת מועצת הדבש ומשרד החקלאות בשבוע שעבר בקריה החקלאית בבית דגן. זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אמר כי "הדבורה הקטנה ממשיכה להדהים את חוקרי העולם בחושיה המחודדים. ממצאי מחקר זה מסבירים את היכולות הגבוהות של הדבורים מעבר לאלו המוכרות לכולנו, מתחום ייצור הדבש והאבקת צמחים".

לדברי מידן, "לאחרונה הורחבו המחקרים באוניברסיטאות ובמכונים מקצועיים בעולם בתחום ענף הדבורים. מושקעים תקציבים רבים, הן בגילוי חושי הדבורה והן במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביקה החשובה ביותר בעולם, להמשיך לבצע את עבודתה בהאבקת צמחי החקלאות המייצרים מזון לאנושות והחי ולהצילה מהכחדה, עקב היעלמות כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם".

כוורת דבורים אבקה. אורי וול, אתר רשמי
מושקעים בענף הדבורים תקציבים רבים. כוורות מוקפות אבקה/אתר רשמי, אורי וול

ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ-14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ-215 מיליארד דולר. ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מציין כי 71 מבין 100 היבולים האחראים לכ-90% מכלל המזון לבני אדם בעולם, מופקים על ידי דבורים.

הכנה לרדיית דבש כוורת דבורים. מועצת הדבש, אתר רשמי
הכנה לרדיית דבש מהכוורת/אתר רשמי, מועצת הדבש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully