וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעדיפים בעלי מטוסים על תושבים": התנגדות להעברת השדה מהרצליה לחדרה

29.7.2020 / 15:41

בישיבה משותפת של ועדות הכלכלה והפנים של הכנסת נמתחה ביקורת על הליך ההחלטה והתכנון של העתקת שדה התעופה הקלה מהרצליה. "לא ייתכן שמאות אלפים יסבלו בגלל 200 בעלי מטוסים", אמר ראש מועצת מנשה. יו"ר ועדת הכלכלה מרגי: "לשקול לפזר את הפעילות ברחבי הארץ"

עריכה: טל רזניק

ועדת הכלכלה וועדת הפנים בכנסת קיימו היום (רביעי) ישיבה משותפת בעניין ההתנגדויות להעתקת שדה התעופה מהרצליה לחדרה. בדיונים נמתחה ביקורת על גופי התכנון של הפרויקט, רשות שדות התעופה, רשות התעופה האזרחית וחיל האוויר, על כך שלא נבחנו אפשרויות נוספות למהלך, ובהן פיצול פעילות השדה לשני שדות קיימים.

"מה שהפריע לתושבי הרצליה לא צריך היה להעביר לתושבי חדרה", אמר בישיבה יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס). "ייתכן שלא צריך שדה חליפי ואפשר לפזר את הפעילות לחיפה ולשדה תימן, הוסיף.

חברת הכנסת מיקי יחימוביץ' (כחול לבן) הוסיפה כי בהיבט האקולוגי, "המיקום המיועד, בחדרה על גבול עמק חפר, הוא שטח שעוברים בו אלפי שקנאים מדי שנה ויש סכנה להכניס לתא השטח גם מטוסים". לדבריה, "אנשים שרוצים לטוס או להתאמן יכולים להתכבד ולנסוע לפריפריה. כשהמחיר הסביבתי וההשפעה על חייהם של מאות אלפי אנשים כה כבדה, צריך לשאול אם יש צורך בשדה נוסף במרכז".

בפתח הדיון אמר ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, כי תהליך התכנון שבוצע היה בעייתי ועמדת המתנגדים התקבלה גם בבג"ץ. המיקום המוצע במזרח חדרה הוא נקודה בה עוברות תשתיות לאומיות רבות: גז, מים, חשמל, כביש 6 ועוד. ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, אמר: "לא ייתכן ש-200 אלף תושבים יסבלו בגלל 200 טייסים בעלי מטוסים פרטיים. אין לזה מקום באזור שלנו".

שדה התעופה בהרצליה. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
"המחיר הסביבתי וההשפעה על חיי תושבים כבדה". שדה התעופה בהרצליה/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

יו"ר מטה המאבק להשארת השדה בהרצליה, צבי דותן, אמר בוועדה כי 67% מתושבי העיר רוצים שהשדה יישאר על כנו. הוא הוסיף כי "עלויות העתקת השדה אדירות ובמצב הנוכחי השארת השדה גם תחסוך כסף רב למדינה וגם תחסוך סבל מתושבי חדרה". לטענתו, הועברה לוועדה לתכנון ובניה תכנית מפורטת המאפשרת הקמה של אלפי יחידות דיור גם בהשראת השדה במקומו.

מצד המשתתפים מטעם הממשלה נכח בדיון סגן שר הפנים, יואב בן צור ממפלגת ש"ס, שיזם את הדיון. במהלך הדיון אמר בן צור כי הוא "מקווה שמנהל התכנון, שנמצא עכשיו במשרד הפנים, יעשה חשיבה מחדש ועמדה זו תתקבל".

נאוה אלינסקי רדאעי, מהוועדה לתשתיות לאומיות, אמרה כי נבחנו כל החלופות, 45 במספר, להתאמה לצרכים של שדה תעופה לתעופה כללית, ממנחת ערד בדרום ועד למגידו בצפון, שכן הפעילות בהרצליה כוללת לא רק טייסים פרטיים אלא גם שימושים כגון חניית כלי טיס, טיסות צילום, ריסוס ואמבולנס, ועל פי התבחינים האלו נבחרה החלופה בחדרה.

עוד בוואלה!

עיר מקלט לנחיתות: הבעיה האמיתית של השדה המשלים לנתב"ג

לכתבה המלאה
כינוס ועדות הכלכלה והפנים בנושא העתקת שדה התעופה מהרצליה לחדרה 29 ביולי 2020. עדינה ולדמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אין לזה מקום באזור שלנו". הישיבה המשותפת, היום/אתר רשמי, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

כשהופנו טענות כלפי שירות שדות התעופה, העביר שרון בן עזרא, ראש אגף התפעול ברשות, את האחריות לרשות התעופה האזרחית והוועדה לתכנון ובניה שקיבלה את ההחלטה. בתגובה אמר יואל פלדשו, מנהל רת"א: "אם מישהו חושב שאפשר לבנות שדה תעופה כללי בראש פינה, אז לא ייצא ממנו שום דבר. השדה בהרצליה היה אמור להיסגר ואף אחד לא עבר לחיפה, אנשים התחילו למכור מטוסים". הוא הוסיף, "צריך שדה לתעופה כללית במרכז. זזנו הכי צפונה שאפשר והתפשרנו".

היו"ר מרגי השיב לדבריו בכך שאינו מאמין שמי שרוצה לטוס לא ייסע לשדה תימן. עם זאת, חרף דבריו, על פי עמדת הוועדה לתשתיות לאומיות, למנחת בשדה תימן מגבלות מרחב אווירי באמצע השבוע.

ראש מדור תשתיות בחיל האוויר, משה ברגיל, התייחס להעברת הפעילות למספר שדות ואמר כי לא ניתן להכניס כל פעילות לכל שדה. הוא הוסיף כי העברת פעילות לשדה תימן, למשל, עלולה להביא לאירועי בטיחות במרחב אווירי מאוד עמוס, כמו גם במגידו. במענה לשאלת ח"כ חיימוביץ', אם נבדקה אפשרות לפיזור הפעילות, אמר ברגיל כי האפשרות נבדקה, אך מבחינה מקצועית לא ניתן לאפשר זאת בשל פעילות חיל האוויר ובטיחות הטיסה.

"נדרשת בדיקה מחודשת ומעמיקה של הצורך והחלופות"

בסיכום הישיבה המשותפת אמר ח"כ מרגי כי הוועדות שמעו את עמדת ראשי הרשויות של חדרה ומנשה, ואת עמדת המבקשים להשאיר את השדה בהרצליה, לצד עמדת סגן שר הפנים שהודיע כי מנהל התכנון התבקש לבצע בדיקה נוספת של המיקום והליכי התכנון.

"הוועדות התרשמו כי נדרשת בדיקה מחודשת ומעמיקה של הצורך והחלופות, ולפיכך דורשות מרת"א, רש"ת, חיל האוויר וגורמי התכנון, לבדוק היתכנות להשאיר את השדה בהרצליה. כמו כן, יש לבחון מחדש את הצרכים והחלופות לרבות אפשרות לפזר את פעילות התעופה הכללית בין כמה שדות תעופה קיימים. בניית אלפי יחידות דיור זה אינטרס חשוב, אך הוא לא גובר על הכל", אמר מרגי.

הוועדה לא הקציבה זמן, אך הורתה לגורמי התכנון להתכנס בזמן הקרוב ולדווח לה על בחינת החלופות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully