וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חטפתי פגיעה ישירה לראש": עדויות המפגינים על התנהלות המשטרה בבלפור

משתתפים במחאה מול מעונו של רה"מ בי-ם סיפרו בוועדת הפנים והגנת הסביבה כיצד המשטרה התיזה עליהם במכת"זיות מכמה כיוונים. "לא אנחנו יזמנו את האלימות", טענו. מפגין נוסף סיפר כי "הם ניסו להפחיד אותנו שלא נפגין". יו"ר הוועדה: "נבדוק אם האלימות הגיעה בהוראה מגבוה"

בווידאו: אלפים הפגינו מול בית נתניהו בקיסריה ובירושלים/צילום: שלומי גבאי,MX1, רויטרס

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד בנושא גבול השימוש בכוח סביר לפיזור הפגנות. זאת, לאחר הביקורת שנמתחה על המשטרה על השימוש במכת"זיות ובפרשים בהפגנות מול מעונו הרשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור בירושלים.

במהלך הדיון, שיתפו חלק מהמפגינים את עדויותיהם מההפגנה ביום חמישי, שבה לטענתם המשטרה לא אפשרה לאזרחים להתפנות מכיכר פריז - כשבמקביל היא מתיזה עליהם מים באמצעות כמה מכת"זיות מכמה כיוונים. אחת מהן, כלנית שרון, אמרה כי היא באה להפגנה "במטרה לרכך את הזעם".

"האלימות שראינו הגיעה אלינו, לא אנחנו יזמנו אותה", סיפרה. "המשטרה הגיעה אליי כשכבר לא הייתי חלק מהאירוע. אמרתי לשוטרים: 'אנחנו הולכים, תפסיקו'. ישבתי על הכביש ליד גן העצמאות, ואז התחילו מכת"זיות לירות בטווח קצר".

פיזור מפגינים נגד ראש הממשלה במחאה בירושלים - 26/7/2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"האלימות שראינו הגיעה אלינו, לא אנחנו יזמנו אותה". מכת"זית יורה לעבר מפגינים בירושלים/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

היא המשיכה ותיארה את השתלשלות האירועים: "הרגשתי שאני בתוך משחק מחשב. התחבאתי מאחורי רכב חונה, אבל באיזשהו שלב קיבלתי פגיעה ישירה מהמכת"זית: פעם אחת נפגעתי באוזן ימין ואיבדתי שיווי משקל, וכמה שניות אחרי זה המכת"זית עוד פעם ירתה לכיווננו וקיבלתי פגיעה ישירה לראש".

עוד בוואלה!

12 נעצרו בתום המחאה מול מעון רה"מ - מחצית מהם בגין תקיפת מפגין

לכתבה המלאה
המשטרה משתמשת במכת"זיות כדי לפזר מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בבלפור בירושלים. 23 ביולי 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
שימוש במכת"זיות כדי לפזר מפגינים נגד נתניהו בירושלים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

המפגין יונתן קימל, שנפגע ישירות מסילון בראשו, העיד כי "זו לא תחושה של שוטר אחד שלקח יוזמה ולא שניים ולא שלושה. זו לא פגיעה אחת של מכת"זית אחת, או שתיים או שלוש. זו הייתה גישה שבחרו לנקוט בה כלפי המפגינים מתחילת ההפגנה ועד סופה. המסקנה שלי היא שניסו להפחיד אותנו שלא נמצא להפגין שוב".

יו"ר הוועדה: "נבדוק האם האלימות הגיעה בהוראה מגבוה"

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), שיזמה את הדיון המיוחד, אמרה כי בכוונתה לבדוק האם האלימות כלפי המפגינים ננקטה ב"הוראה מגבוה". על הטענה שננקטה יד קשה בהפגנות המתנחלים בהתנתקות, בהפגנות החרדים או במחאת יוצאי אתיופיה, היא אמרה כי "אם נעשה עוול או חוסר צדק בעבר - הוא לא יכול להוות דוגמה להתנהגות הנוכחית".

חיימוביץ' הוסיפה כי "זכות ההפגנה היא זכות יסודית, שאנחנו לא רק מחויבים לכבד ולשמר, אלא גם לקבל בהבנה אמיתית, ובעיקר בהקשבה, ולכן עלינו לדאוג שתישמר זכות ההפגנה בבלפור, בתל אביב, ובמקומות נוספים ברחבי הארץ, גם אם הן לא נוחות לחלק מוסדות השלטון או עבור תושבי השכונות שבהן הם מפגינים הן".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ'. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"זכות ההפגנה היא זכות יסודית". ח"כ חיימוביץ' בוועדת הכספים/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

יו"ר הוועדה הביעה את הערכתה בפני השוטרים, וציינה כי "בחלקים גדולים של ההפגנה והשוטרים מתנהגים בצורה ראויה לציון. עם זאת, התחושה שמתקבלת מהאופן שבו מפוזרות ההפגנות בבלפור היא קשה". על השימוש ברכבי ההתזה היא אמרה כי "המכת"זיות אמנם מוגדרות ככלי אל-הרג אבל זהו כלי מסוכן, ויש לו נהלי עבודה ברורים. האם המשטרה עשתה בו שימוש בניגוד לנהלים?".

לטענתה, "אני מסכימה שיש לנקוט יד קשה במפגינים, אם אכן הם מפגינים אלימות, אבל שימוש בכל כוח לא סביר, שמשאיר פציעות או טראומות נפשיות קשות בקרב מפגינים שאמורים להיות מוגנים על ידי הדמוקרטיה ופסיקות בג"ץ, הוא פסול - לא משנה מה צבע העור שלהם, מה הם לובשים או מה נטייתם הפוליטית".

המשטרה: "פועלים לאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה"

ממשטרת ישראל נמסר כי "גם בתקופה מורכבת זו תחת מגבלות הקורונה, המשטרה פועלת לאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה. לצערנו במחאות האחרונות, אנו עדים להתנהלות אלימה של חלק מהמפגינים, שבינה לבין מחאה אין כל קשר. המציאות בהפגנות אלו היא שלמרות אזהרות המשטרה והמאמץ לאפשרה, חלק מהמוחים בוחרים שלא להישמע להוראות השוטרים, להפר את הסדר הציבורי ולהתעמת פיזית עם כוחות המשטרה".

"שימוש בכוח או באמצעים לפיזור הפרות סדר, מבוצע בהתאם למדרג ובאופן מידתי. המכת"ז הוא אחד מהאמצעים האפקטיביים לפיזור הפרות סדר, אמצעי שיעילותו הוכחה ונמצא בשימוש משטרות רבות בעולם מזה שנים רבות", נכתב בתגובת המשטרה. "מטרת השימוש בו היא דווקא להקטין למינימום ההכרחי את החיכוך בין כוחות המשטרה ומפרי הסדר שבהן טמון פוטנציאל היפגעות גבוה יותר בעת פיזור ההפגנות. השימוש במכת"ז מבוצע לאחר ניסיונות אחרים לפזר את הפרת הסדר ונועד לשמור על החוק והסדר הציבורי ולהפסיק חסימות צירים, התפרעויות אלימות וכיו"ב. פעמים רבות כשהמשטרה נאלצת לפנות מתפרעים ולהשתמש באמצעים לפיזור הפרות סדר, חלקם נעמדים מול זרנוקי המים באופן מכוון במקום לעזוב את המקום".

עוד מסרה המשטרה בתגובה כי "עובדה היא כי השוטרים נתקלים בהפרות בוטות של הסדר הציבורי, קללות וגידופים, התפרעויות אלימות של מפגינים, ונדליזם, השלכת חפצים, חסימות צירים ועוד התנהגויות פסולות בניגוד לחוק, שחלקם אף הובילו לפציעות של שוטרים. נמשיך לאפשר את חופש המחאה ומנגד לפעול כלפי מפרי סדר, התפרעויות אלימות, ונדליזם וכל מעשה המנוגד לחוק באמצעים ובסמכויות שהוקנו לנו מכוח החוק לצורך משימה זו, ושבלעדיהם היינו במקום אחר לגמרי כמדינה וכחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully