וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את תכנית המענקים

28.7.2020 / 1:00

המליאה אישרה שתי הצעות חוק שיוציאו לפועל את חלוקת המענקים. החוק הראשון יאפשר להוציא סכום נוסף של 6.5 מיליארד שקלים, מעבר לסכום שאושר, לצורך תכנית למענקים חד-פעמיים. ההצעה השנייה תאפשר חלוקת מענק נוסף לפי מצב משפחתי. השר כץ: "מקווה שהחקיקה תעבור במהירות"

בווידאו: נתניהו מתייחס בפתח ישיבת הממשלה לתכנית המענקים/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה שתי הצעות חוק שיוציאו לפועל את תכנית המענקים. בהצעה החוק התכנית לסיוע כלכלי תמכו 80 חברי כנסת, ללא מתנגדים. בהצעת חוק יסוד משק המדינה, שתאשר הוצאת סכום נוסף למימון התכנית לשלום מענק חד פעמי, תמכו 62 ח"כים, נמנע אחד וללא מתנגדים. ההצעות יועברו לוועדת הכספים להמשך דיון.

הצעת החוק הראשונה מבקשת לאפשר להוציא סכום נוסף של 6.5 מיליארד שקלים בשנת 2020, מעבר לסכום של 25 מיליארד שקלים שכבר אושרו, לצורך מימון התכנית לתשלום מענקים חד-פעמיים.

הצעת החוק השנייה מבקשת לחלק לאזרחי מדינת ישראל מענקים חד-פעמיים במטרה לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית. בהצעה זו מוצע כי בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 ש"ח ועבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 ש"ח. כמו כן, מוצע להעניק תוספת למענק של 750 ש"ח נוספים לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה.

שר האוצר ישראל כץ לאחר אישור תכנית המענקים בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, 27 ביולי 2020.. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"בארצות הברית, יפן ומקומות אחרים נקטו בשיטה דומה". השר כץ בכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כן מוצע לשלול זכאות למענק ותוספת למענק, למעט מענק בעד ילד, מאדם שחייב מס נוסף בשיעור 3% על הכנסתו וכן מאדם שלא הגיש את דוח לשנת 2018. בקשה למענק ניתן יהיה להגיש עד שנה מיום תחילת החוק.

שר האוצר ישראל כץ הציג את ההצעה לח"כים במליאה. "אני חושב שהתוצאה המונחת כאן היא תוצאה שמצד אחד מאפשרת גישה של תשלום רחב מאוד לאוכלוסייה, על מנת שמי שמקבל באופן טבעי ישתמש עבור ילדיו, עבור משפחתו, עבור עצמו, ויגדיל את הצריכה", אמר השר כץ.

"בארצות הברית, יפן ומקומות אחרים נקטו בשיטה דומה", הוסיף שר האוצר. לדבריו, "יחד עם זאת לאחר דיונים נוספים שהיו בפורומים השונים ובממשלה הוחלט להחריג את מי שמשתכר מעל 651 אלף שקל בשנה, מהתשלום ולייעד את הכספים האלה על מנת להכפיל את הסיוע לאותן אוכלוסיות מוכרות ונתמכות. אני מקווה שהחקיקה תעבור במהירות הגדולה ביותר כדי לאפשר את קבלת המענק".

השר כץ התייחס למחלוקות בדבר תקציב המדינה ואמר כי חייבים להעביר אותו כמה שיותר מהר. "לא מספיק לבלום, לא מספיק להחזיק ולסייע, לא מספיק אפילו לכוון, חייבים להביא את המשק למצב שבמקביל למאבק מול הקורונה על כל ההיבטים, למצב של התחברות של שתי הרגליים הרגל המסייעת עם הרגל הצומחת שמצמיחה את המשק", אמר.

עוד בוואלה!

נציגת האוצר: מענקים כבר ביום חמישי; הביטוח הלאומי: מידע לא מבוסס

לכתבה המלאה
הפגנת העצמאיים, פארק צ'ארלס קלור, תל אביב 18 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"התכנית הזאת יכלה להיות יותר טובה". מחאת העצמאיים בתל אביב/ראובן קסטרו

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר כי "חשבנו שהכיוון הכללי הוא נכון אבל הוא לא מספיק. סברנו שמתן מענקים בסכום שווה לכל אזרח רק על פי קריטריונים של גיל ומספר הילדים לא עונה על הצורך הנדרש, וכמו בכל משבר החלשים נפגעים יותר מהחזקים. הנכים הקשישים או אלה שידם אינה משגת ודאי מרגישים את עומק המשבר הזה יותר מאחרים ובדיוק מהסיבה הזאת התעקשנו לתקן לתקן את המשוואה באופן כזה שמי שיש לו פחות יקבל יותר".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) תקף מתוך הממשלה את החוק. "יש פה עוול משווע וזו בושה לדורות כשהממשלה נותנת לפי נפש והם מוציאים מהרשימה מאות אלפי נפשות שכל חטאם זה שהם לא בכורים ולא ילד שני ולא ילד שלישי, אלא הם רביעי וחמישי והעשירי, ויש ברוך השם משפחות ברוכות ילדים", אמר ח"כ אייכלר. "הם יגדלו ויחשבו שהמדינה הזאת לא רוצה אותם, המדינה הזאת לא מחשיבה אותם כאזרחים שווים. ועוד ידברו איתנו על שוויון זכויות על שוויון בפני החוק", הסביר.

גם ח"כ מירב מיכאלי (העבודה) תקפה את הממשלה ואמרה כי זוהי סוג כלכלת בחירות מהסוג המושחת ביותר. "כן חשוב לתת כסף לאזרחיות והאזרחים, אבל לתת אותו ככה הוא משהו שאנחנו לצערי נשלם רכב עליו אחר כך בריבית דריבית", הסבירה. ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם) אמר כי "התכנית הזאת יכלה להיות הרבה יותר טובה. היא הייתה צריכה להיות הרבה יותר טובה. הייתה חייבת להיות הרבה יותר טובה. היא לא מוכרחה להיות כטלאי ועוד טלאי ועוד טלאי, וגם בסדרי העדיפויות יש מה לשפר".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully