וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הצפון לא מתרגשים מהתקרית, אך חוששים שתבריח את התיירים

27.7.2020 / 23:28

הכוננות שהורגשה בשעות הצהריים ביישובים סמוכי הגדר התפוגגה, למעט כמה מחסומים בצירים המרכזיים. התושבים למודי הקרבות שבו לעיסוקיהם, בעוד הרחובות והעסקים הגדושים בעונה זו במטיילים נותרו ריקים. "הייתה קורונה, עכשיו נסראללה. אי אפשר לדעת איך זה ישפיע"

בווידאו: תושבים בקריית שמונה מספרים על אירוע הירי בצפון/צילום: יואב אתיאל, ניב אהרונסון ורויטרס

עשרה קילומטרים לפני קריית שמונה, כביש 90 פתוח, אבל מכוניות מתבקשות להאט ולעצור. חיילי משטרה צבאית מברכים "ערב טוב", ומאפשרים לכולם לעבור. עוד כמה מחסומים מסוג זה צפויים למי שממשיך בנסיעה צפונה עד לקצה של אצבע הגליל, מטולה. חקלאות, תיירות ומחבלים הם לחם חוקה של המושבה הזו עוד מלפני קום המדינה. לא פלא שלא מי-יודע-מה מתרגשים פה מאירוע נקודתי בהר דב.

"אנחנו חווים כבר כמה ימים סיטואציה של מתיחות", סיפר החקלאי אילן רוזנפלד ממטולה, ממרפסת ביתו הצופה אל כל ההתרחשות בהר. "ראינו שיורים פגזים ושמענו פיצוצים. חשבו על סיטואציה מאוד קשה, ומכאן ואילך הכניסו את כולנו למצב כוננות וספיגה. אבל לשמחתי האירוע נגמר בלי נפגעים".

תל חי, 27 ביולי 2020. יואב איתיאל
לא מתרגשים. מחסום המשטרה הצבאית סמוך לתל חי, היום/יואב איתיאל

רוזנפלד ורבים מתושבי היישובים סמוכי הגדר לא נבהלים מהמצב. "אני לא חש שום פחד, רק חושש הבהלה של האנשים", הסביר. "אנחנו רגילים במשך הרבה שנים להיות במצבים כאלה ועברנו כבר תקופות הרבה יותר קשות. בכל זאת, תמיד המשכנו לשרוד פה ולהיות פה. אנחנו אוהבים את האדמה, אוהבים את המקום הזה. זאת גאווה מאוד גדולה לגור במטולה".

אילן רוזנפלד חקלאי ממטולה. ניב אהרונסון
"תמיד המשכנו לשרוד פה ולהיות פה". רוזנפלד/ניב אהרונסון

אבי זאבי, תיירן ממטולה, יושב בפאב "עיוני" עם אחיו דני זאבי שבא לביקור מאירלנד, שם הוא מתגורר כבר 35 שנה. "החיים חזקים הרבה יותר מחיזבאללה", הם אמרו בקול אחד. דני סיפר שהסתובב כל היום באזור ושמע על האירוע רק כשהגיע לבית אביו במטולה והדליק טלוויזיה.

גם אחיו, בעל הצימר "לנועח", אמר שמבחינתו מדובר באירוע זניח. "מודים לצה"ל שככה מנהלים את זה. לא מפחדים ולא מודאגים. מודאגים יותר מהקורונה מאשר מהחיזבאללה. היה ביטול היום, אבל בגלל בעיית בריאות, לא ביטחון", סיפר.

בפאב "עיוני" מוזיקת רקע, וכמה סועדים במרפסת הפתוחה עם תנור הפיצות. ניר הראל, הבעלים תיאר כי "גם בשנה שעברה היה לנו אירוע חריג כזה. חווינו ירידה במספר המטיילים בצפון וכתוצאה מזה גם המסעדה נפגעה, אבל אנחנו חזקים. מקווים מאוד שהממשלה שלנו תמשיך להיות תקיפה מול התוקפנות הזו של חיזבאללה ומאחל שבשנה הבאה לא אצטרך להתראיין בנושא. היום הורדתי עובדים, צמצמתי פעילות ועכשיו מקווה שהכול יחזור".

דני זאבי מאיר רנד ואבי זאבי. ניב אהרונסון
מודאגים מהקורונה יותר מפני חיזבאללה. דני ואבי זאבי בפאב "עיוני"/ניב אהרונסון

בקניון נחמיה הקטן שבצומת היציאה מקריית שמונה לכיוון דן, דפנה והגולן, היו קונים אבל התנועה דלילה מאוד. חן ואושרי חסידוף, תושבי העיר, הגיעו לקניון עם התאומים שעוד מעט בני שלוש. "כששמעתי בדיוק הייתי בדרך להוציא אותם מהגן", סיפר אושרי. "זה מעביר לך צמרמורת בכל הגוף".

חן הוסיפה כי "זה מיד מחזיר אותך לימים אחרים, לפעם, לקטיושות". השניים אמרו שמחר לא ישלחו את הילדים לגן. "לך תדע מה יקרה", הסביר אושרי. "יישארו קצת בבית, יש ממ"ד, הכי בטוח, הכי טוב".

"המקומיים כבר מתורגלים"

מלי אלמושנינו מקצרין, סטודנטית לאדריכלות במכללת תל-חי המוכרת בדוכן גלידה בקניון נחמיה, שמה לב שמספר הקונים מועט מאוד היום לעומת אתמול, אבל לא ידיעה להסביר את הסיבה. "אני בתקופת מבחנים", אמרה. "לא שמעתי חדשות. מה קרה?". היא לא היחידה מתושבי האזור שאפילו לא שמעה על אירועי היום.

אלישע אטיאס, אחראי משמרת בקפה-מסעדה "אל קפה", אמר שהלקוחות עזבו כשנודע להם על האירוע. "היה מפוצץ באנשים והם עזבו לא מיד, לא בפתאומיות, אבל מאותו רגע התחילו לצאת עד שבסופו של דבר נשארנו לבד", תיאר. "בכל מקרה סוגרים מוקדם בגלל הקורונה אבל לא ככה".

עם זאת, אטיאס לא ממש מודאג. "כבר ראיתי אירוע כזה לפני עשרה חדשים שסגרו פה באזור צירים ואחרי יום כולם חזרו", שחזר. "לא יודע עוד לגבי התיירים אבל המקומיים לא מתרגשים. כבר מתורגלים".

גבול הצפון, 27 ביולי 2020. ניב אהרונסון
כמה מתושבי האזור לא שמעו על התקרית. מטולה, הערב/ניב אהרונסון

גם בתחנת "מוניות בני העיר" שבמגרש החניה של הקניון יושבת הסדרנית חסרת מעש. קריאות למונית אין. לידה הנהג אילן לוי, תושב קריית שמונה. לדבריו, "מרגע שהתחיל האירוע הכול נעצר. אנשים נכנסו לבתים וזהו. הייתה לנו קורונה, עכשיו יש לנו נסראללה, לא יודע לומר איך זה ישפיע. זה לא שהמצב היה מזהיר קודם. מפברואר נעצרו כל הנסיעות לנתב"ג. אז עכשיו בקיץ היו לנו קצת תיירים, ישראלים, ונכון לרגע זה גם הם נעלמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully