וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונש על הצתת קטנוע משטרה: תשעה חודשים במרכז הטניס

27.7.2020 / 13:51

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה גזרה עבודות שירות בלבד על אלעזר פיטיגו, שהורשע בהצתה והיזק בזדון של קטנוע משטרתי על רקע מחאת יוצאי אתיופיה. היא ציינה כי היא מצאה בתיק זה "פוטנציאל שיקום של ממש", וביקשה לפתוח דף חדש עבור הצעיר נעדר העבר הפלילי

צילום: המחלקה לחקירות שוטרים, עריכה: שאול אדם

בית המשפט המחוזי בחיפה נתן היום (שני) גזר דין מקל לצעיר שהצית קטנוע משטרתי בשנה שעברה, על רקע מחאת קהילת יוצאי אתיופיה. השופטת, רבקה פוקס, הטילה על אלעזר פיטיגו בן ה-22 עונש של תשעה חודשי עבודות שירות במרכז לטניס בחיפה.

פיטיגו הורשע בעבירות של הצתה והיזק בזדון. השופטת פוקס מצאה בתיק זה "פוטנציאל שיקום של ממש, באופן המצדיק חריגה ממתחם העונש ההולם". לדבריה, "דומה כי זהו המקרה המתאים לבכר שיקולי שיקום, ולאפשר לנאשם, צעיר כבן 22, שאמנם טעה בביצוע עבירות חמורות, לפתוח דף חדש ולעבור הליך שיקום, על מנת שינותב לחיים נורמטיביים כאזרח שומר חוק, תחת פיקוחו של שירות המבחן".

היא התחשבה בהודאתו, בתקופה שבה שהה במעצר מאחורי סורג ובריח, בתקופה הארוכה שבה שהה במעצר בפיקוח אלקטרוני ובהיעדר העבר הפלילי. על רקע המחאה, היא הוסיפה כי "בשל גילו, טרם סיגל לעצמו חוסן פנימי שיש בו כדי לסייע בעמידה איתנה גם מול הפגנות המוניות וחריגות בביטויין".

הקטנוע המשטרתי שהוצת במהלך מחאת העדה האתיופית. -, אתר רשמי
"פגיעה שכוונה נגד שלטון החוק". הקטנוע המשטרתי שהוצת/אתר רשמי, -

פסק הדין ניתן לאחר שמוקדם יותר, קיבלה השופטת פוקס עסקת טיעון שנחתמה בין פרקליטות מחוז חיפה לבין הסנגורים, עו"ד תמי אולמן ועו"ד יעקב שלומוביץ ממשרדה, המייצגים את פיטיגו, שהיה בעברו חניך ומדריך בתנועת הצופים וספורטאי מצטיין. הם טענו כי זו "מעידה חד-פעמית בעקבות האירועים שהיו בנושא האפליה נגד האתיופים".

רשויות החוק אמרו דברים אחרים. ממחוז חוף של המשטרה נמסר, עם מעצרו של פיטיגו, כי "משטרת ישראל רואה בחומרה רבה פגיעה בסמלי שלטון ומערכת החוק במדינת ישראל ותמשיך לפעול בכל דרך ואמצעי על מנת לאתר ולמצות את הדין עם הפוגעים בהם".

הפרקליטות ביקשה להטיל עונש מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס בגין הקטנוע שנשרף ופיצויים לבעלי כלי הרכב שניזוקו. "נסיבות האירוע נושאות עימן חומרה בולטת", טענה התובעת, עו"ד רינת לוי. "מדובר בפגיעה שכוונה נגד שלטון החוק, באופן ישיר וברור".

לוי הוסיפה כי "לכל אזרח במדינת ישראל יש את הזכות להביע תרעומת על התנהלות הרשויות הציבוריות באמצעות שיח, לעתור, לערער, להפגין במסגרת החוק, אבל לא יעלה על הדעת שהנאשם יפעל באלימות, תוך שהוא מסכן גם רכוש וגם אנשים, וכל זאת כשהוא מערער את יסודות הסדר הציבורי במדינה".

אליעזר פיטיגו, רוכש דלק לפני הצתת קטנוע משטרתי במהלך מחאת העדה האתיופית. -, אתר רשמי
סיפר שחבר שלו נתקע בלי דלק. מתוך התיעוד ממצלמות האבטחה של רכישת הדלק/אתר רשמי, -

גם השופטת רבקה פוקס ציינה כי התנהגותו "מלמדת על תכנון מוקדם וכפועל יוצא על מעשים המבוצעים ללא ריסון עצמי, בהצתת קטנוע משטרתי, שיש בה כאמור גם קריאת תיגר כנגד משטרת ישראל ומערכת אכיפת החוק". גם היא ציינה כי "אירועי הצתה ככלל מתחילים בהצתת אש מדודה אך אחריתם מי ישורנו" וכי "דומה כי לא בכדי קבע המחוקק עונש מקסימלי של 15 שנות מאסר למי שמורשע בעבירה של הצתה".

למרות זאת, פיטיגו לא ירצה מאסר כלל. בנוסף לעבודות השירות, גזרה עליו השופטת רבקה פוקס גם מאסרים על תנאי של ארבעה ושל תשעה חדשי מאסר למשך שלוש שנים. הוא יצטרך גם לפצות ב-2,000 שקלים את בעלי המכוניות שנשרפו בתקרית.

כתב האישום הראשון למחאת יוצאי אתיופיה

המעשה בוצע באישון לילה - זמן שבו אין נוכחות של עוברי אורח. בכך, הנזק היה עלול להיות חמור שבעתיים אם האש הייתה מתפשטת באופן בלתי מבוקר, כשאין מי שיוכל להתריע ולהזעיק את כוחות הכיבוי וההצלה.

פיטיגו הצר על האירוע. "אני מביע חרטה על מה שעשיתי", אמר בעת שמיעת הטיעונים לעונש. "זה הגיע מרגש, לא ממחשבה. אני מאמין שאם הייתי מפעיל טיפה שכל לא הייתי מגיע למצב הזה בכלל. העונש שאני אקבל, אקח את זה הלאה, גם כל התקופה שהייתי סגור בבית. איבדתי את החופש שלי, להבא אני מבין. אני מלמד את אלה שבאים אחריי מה ההשלכות של הטעויות האלה".

על פי כתב האישום המקורי שהוגש נגד פיטיגו, האירוע החל להידרדר כשהמפגינים נגד האפליה כלפי העדה האתיופית חסמו לתנועת כלי רכב את צומת מת"ם שבכניסה הדרומית לחיפה, בערב 2 ביולי 2019. פיטיגו התערב לטובת דודתו, שניהלה ויכוח עם אחד הנהגים שרצה לפרוץ את החסימה, ואז שוטר הרחיק אותו מהמקום.

היכל בית המשפט חיפה. יואב איתיאל, אתר רשמי
"יש לאפשר לפתוח דף חדש". היכל בית המשפט בחיפה/אתר רשמי, יואב איתיאל

מאותו כתב האישום עולה כי או אז גמלה בליבו ההחלטה להצית את הקטנוע המשטרתי, שהוא ידע כי נמצא בשימוש שכנו השוטר בשכונת שער העלייה הסמוכה, וחונה ליד בניין המגורים שלו ברחוב סעדיה פז. חוקרי תחנת חיפה תפסו סרטון אבטחה של תחנת הדלק "דלק מבואות חיפה", המתעד את פיטיגו מעט לפני חצות כשהוא מגיע לתחנה רכוב על קטנוע, רוכש כשלושה ליטרים בנזין בכ-21 שקלים וממלא מיכל פלסטיק. למתדלק הוא סיפר שחבר שלו נתקע בלי דלק.

מעדויות שגבו חוקרי חיפה, עולה כי פיטיגו סיפר סיפור דומה לכמה צעירים ממכריו שפגשו אותו בתחנת הדלק. המתדלק דרש תעודת זהות ולקח את פרטיו. על פי כתב האישום, מעט אחר כך הוא כבר הגיע רעול פנים לרחבה שמאחורי בניין המגורים ברח' סעדיה פז, שפך את הבנזין על מושב הקטנוע והצית אותו. שכנים שראו את הנעשה הזעיקו משטרה, וכבאים שהוזעקו למקום השתלטו על האש.

בינתיים, הקטנוע המשטרתי כבר נשרף כליל. לעוד שתי מכוניות שחנו בסמוך נגרמו נזקים כבדים. אלעזר פיטיגו נעצר באותו יום. במהלך מעצרו, חוקרי תחנת חיפה הפעילו מדובב שהפליל אותו. אחר כך הוא הודה במעשה בפני החוקרים ואף שיחזר אותו.

כתב אישום זה נודע ככתב האישום הראשון בגין אירועי מחאת יוצאי אתיופיה. כמה ימים אחר כך, הוגש כתב אישום דומה בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הבמטו מטקו בן ה-28 מנתניה, שהצית יחד עם גבר אחר רכב שנקלע להפגנה סמוך לקניון עזריאלי. הנהג חולץ על ידי שוטרים מבלי להיפגע, אך הרכב נשרף כליל.

גם מטקו, המיוצג על ידי עו"ד משה אורן, הודה בינתיים והורשע בהצתה במסגרת עסקת טיעון. גם הוא הביע צער וחרטה וגם שם התובעות עו"ד שלי קוטין ועו"ד מרדית שיבאו פרקל כבר הודיעו לבית המשפט שיבקשו מאסר בפועל בנוסף למאסר על תנאי, פיצוי וקנס. המשפט עדיין מתנהל והשופט בני שגיא יישמע את הטיעונים לעונש בחודש אוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully